۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۵
کد خبر: ۴۷۰۹۹۵
سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری مطرح کرد؛

احتمال استفاده محدود از صندوق های الکترونیکی در انتخابات ریاست جمهوری/ فتنه در بررسی صلاحیت ها مد نظر خواهد بود

عباسعلی کدخدایی با اشاره به قوانین انتخابات، گفت: شورای نگهبان تبلیغات زودهنگام انتخاباتی را رصد و در جریان احراز صلاحیت کاندیداها مدنظر خواهد داشت.
کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز شنبه ۱۱ دی در نشست رسانه ای این شورا ضمن گرامیداشت یوم الله ۹ دی، گفت: ۹ دی روز بصیرت و آگاهی ملت ایران است که در تاریخ ماندگار شد و به نام روز شجاعت و بصیرت نام گرفت.

وی در ادامه پس از تبریک سال نو میلادی - مسیحی، بیان داشت: ۱۱ مورد موافقتنامه همکاری با کشورهای مختلف به شورای نگهبان وصول شد که هیچ کدام عدم مغایرت با قانون را نداشت.

وی ادامه داد: شورای نگهبان ضمن بررسی آیین نامه داخلی خانه ملت، به بررسی مصوبات مختلفی از مجلس شورای اسلامی از جمله موافقتنامه پاریس پرداخته است که به فراخور موضوع به برخی از آنها ایراد و ابهام نیز وارد کرده است.

کدخدایی در خصوص سوالی که از فقهای شورای نگهبان پیرامون بازاریابی شبکه ای شده بود، عنوان داشت: فقهای شورای نگهبان در خصوص اصل سوال اعلام کردند که ماهیت سوال خلاف شرع نیست اما در خصوص اصل این گونه شرکت ها نظری نداده اند.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: در هفته گذشته جلسه هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات تشکیل شد و برای ۱۵ استان کشور نیز این هیئت ها تشکیل و ابلاغ شدند.

وی از احتمال استفاده محدود از صندوق های الکترونیکی در انتخابات ریاست جمهوری خبر داد و اعلام کرد که شورای نگهبان فعالیت های زودهنگام انتخاباتی را رصد می کند.

کدخدایی در بخش پرسش و پاسخ این نشست پیرامون سطح تعامل شورای نگهبان با وزارت کشور، ابراز داشت: تعامل بسیار خوبی با وزارت کشور شکل گرفته است و این روند ادامه دارد.

حقوق های نجومی قطعا خلاف قانون است

وی اضافه کرد: در خصوص استفاده از صندوق های رای الکترونیکی بنا را بر این گذاشته ایم که در بخش انتخابات ریاست جمهوری به صورت موردی از این دست صندوق ها استفاده کنیم که این موضوع هنوز هم قطعی نشده است.

کدخدایی درباره مساله حقوق های نجومی، بیان داشت: هنوز مصوبه ای در این خصوص از سوی مجلس به دست شورای نگهبان نرسیده است اما اصل این گونه پرداخت ها قطعا خلاف قانون است و امیدواریم تکرار نشود.

سخنگوی شورای نگهبان درباره تبلیغات زودهنگام ریاست جمهوری نیز، بیان داشت: قطعا در خصوص فعالیت گروه ها و جبهه ها وزارت کشور می تواند نقش قانونی خود را اعمال کند، اما شورای نگهبان نیز کل این فعالیت ها را رصد و در امر احراز صلاحیت اعمال نظر خواهد داشت.

کدخدایی تاکید کرد: با توجه به بررسی لایحه ششم توسعه و بودجه سال ۹۶ امکان اخذ لایحه جامع انتخابات وجود ندارد، اما احتمال این وجود دارد که مجلس طرحی اولیه را ارائه و در آن اشکالات اصلی امر انتخابات را مدنظر قرار دهد.

وی با درخواست حمایت از سوی رسانه ها در امر تایید صلاحیت کاندیداها، بیان داشت: انتظار داریم که رسانه ها از شورای نگهبان حمایت کنند. ضمن اینکه شورای نگهبان تمامی سیاست های ابلاغی رهبر انقلاب در امر انتخابات را در مسیر بررسی صلاحیت ها اعمال خواهد کرد.

موضوع رجل سیاسی هنوز در شورا مطرح نشده است

سخنگوی شورای نگهبان پیرامون اجازه کاندیداتوری بانوان در انتخابات ریاست جمهوری نیز، گفت: زنان می توانند در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کنند اما هنوز بحث رجل سیاسی در شورای نگهبان بررسی نشده است.

قطعا بحث فتنه در بررسی صلاحیت ها مد نظر خواهد بود

وی در پاسخ به سوالی پیرامون احتمال حضور فتنه گران در انتخابات، گفت: طبق فرموده رهبر انقلاب فتنه تمام نشده است و قطعا این مساله در شورای نگهبان نیز کاملا مدنظر قرار خواهد گرفت.

کدخدایی در پایان این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا مبنی بر اینکه آیا احتمال هجوم غیرضابطه مند برای ثبت نام در انتخابات شوراها وجود دارد؟، گفت: موضوع انتخابات شوراها را وزارت کشور در دستورکار دارد اما، انتظار ما از همه گروه ها این است که مانند سال ۹۴ در امر ثبت نام ها بی رویه ورود نکنند و دست به اعمال بی فایده نزنند./۸۵۶/پ201/ج

ارسال نظرات