۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۴۷۱۰۵۸
مدیرحوزه های علمیه سراسر کشور:

صدور معارف اهل بیت به دنیا از برکات انقلاب اسلامی است/ نهم دی درخششی جدید در تاریخ انقلاب اسلامی بود

آیت الله اعرافی با بیان اینکه دستاوردهای انقلاب فراوان است، گفت: ما دستاوردی داریم که اگر جز همین یک مورد، دستاورد دیگری برای انقلاب نداشته باشیم می ارزد و آن هم این مسأله است که انقلاب اسلامی ایران سبب شد که امروز از قم معارف اهل بیت(ع) به جهان منتشر شود.
آیت الله اعرافی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور، پیش از ظهر امروز در دیدار با طلاب، مدیران و اساتید مدرسه علمیه حضرت ابوالفضل(ع) (جانبازان) قم ضمن گرامیداشت دهه بصیرت، نهم دی را درخششی جدید در تاریخ انقلاب اسلامی دانست و اظهار داشت: ملت بزرگ ایران اسلامی در این روز عمق یک حرکت پیچیده و فتنه مخرب را دریافت کرد و برای محو آن به صحنه آمد و به همین دلیل این روز باید در تاریخ گرامی داشته شود.

وی افزود: البته در تاریخ گذشته ما روز 19 دی نیز برگ زرین حوزه علمیه و مردم شریف قم است که در آستانه آن هستیم و در آن روز هم عده ای خدمت رهبر معظم انقلاب می رسند و از فرمایشات پر درس و عبرت ایشان بهره مند می شوند.

ارزش عمل و کار برای دین

آیت الله اعرافی در ادامه با اشاره به ارزش عمل و کار برای دین ابراز داشت: در منطق قرآن، عمل به صالح و غیر صالح تقسیم می شود؛ عمل صالح کار نیکی است که ضوابط آن در فقه و اخلاق ما تبیین شده است و بنده در یادداشتی 20 شاخص در مورد عناصری که به عمل ما هویت می دهد و ارزش می بخشد و آن کار قرب بیشتری در پیشگاه خدا پیدا کند.

وی افزود: در فقه پنج فهرست در مورد اعمال داریم که واجب، حرام، مکروه، مستحب و مباح است، ولی اعمال مستحب و واجب عوامل پیوستی دارد که سبب می شود جایگاه عمل رفیع تر شده و برجسته شود و به آن غنای بیشتری می بخشد که از جمله آن عوامل، معرفت و شناخت است.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه معرف اضلاعی دارد، یکی از مراتب آن را معرفت نسبت به خدا عنوان کرد و یادآور شد: هر چه شناخت انسان نسبت به خدای خود بیشتر باشد عمل او ارزش بیشتری پیدا می کند و ضلع دوم خودشناسی یا معرفت النفس است که با آن نیز عمل، روح و هویت بیشتری پیدا می کند.

اخلاص زمینه ساز ارتقای اعمال

وی افزود: یکی دیگر از عوامل ارتقای اعمال اخلاص است به این معنا که کسی به نقطه ای برسد که عوامل بیرونی روی او تأثیر نگذارد و تنها یک مقناطیس یعنی خدا او را جذب کند؛ البته تحصیل اخلاص دشوار است، بنابراین هر روز باید کار اخلاقی کنیم و حتی اگر یک روز غافل باشیم سقوط خواهیم کرد؛ همچنانکه امام راحل می فرود به خدا قسم یک قدم برای ریاست برنداشتم.

آیت الله اعرافی عامل سوم ارزش دادن به اعمال را سختی عمل دانست و با بیان اینکه هرچه عمل با دشواری بیشتر انجام شود پاکی بیشتری نصیب انسان می شود، خاطرنشان کرد: کاری که با موانع بیشتری مواجه باشد ارزش بیشتری دارد، چرا که شکستن این موانع ذات اعمال را شفاف تر می کند و البته این مسأله با کار شما جانبازان و ایثارگران ارتباط بیشتری دارد که با سختی تدریس و تحصیل را دنبال می کنید.

وی تأکید کرد: عامل چهارم آن است که کار شخص موج بیشتری داشته باشد، یعنی کاری ارزش بیشتری دارد که خالص باشد و در عین حال جامعه یا امتی از آن الهام بگیرند، بنابراین جامعه وقتی ببیند فردی در جامعه ایثارگری بوده و به مراتب علمی دست پیدا کرده است سعی می کند او را الگو خود قرار دهد؛ ما امروز چندین هزار طلبه در سطح یک داریم که باید با خدمات طلاب و اساتید جانباز آشنا شوند.

ضرورت توجه به مسائل اخلاقی

امام جمعه موقت قم با اشاره به ضرورت توجه به مسائل اخلاقی یادآور شد: ما همانطور که برای پیشرفت علمی برنامه داریم باید برای پیشرفت فکری و اخلاقی نیز برنامه داشته باشیم و جدای از برنامه های عمومی حوزه به دنبال برنامه فردی باشیم، چرا که اگر طلبه در طول دوره تحصیل خود از یک برنامه شخصی برای اخلاق و هچنین عزم شخصی برخوردار نداشته باشد پیش روی ندارد.

وی جانبازان را سهام داران انقلاب اسلامی دانست و تأکید کرد: بنده 30 سال با خارج کشور در ارتباط بوده ام و همیشه به جانبازان و ایثارگران می گویم اگر ما 200 هزار شهید و 500 هزار جانباز و 17 هزار شهید ترور و کودتاهای مختلف داریم باید بدانیم همه برای شکستن مقاومت ملت ما بوده ولی ما سرمایه گذاری عظیمی کردیم.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: دستاوردهای انقلاب فراوان است ولی ما دستاوردی داریم که اگر جز همین مسأله دستاورد دیگری برای انقلاب نداشته باشیم می ارزد و آن همین مسأله که انقلاب اسلامی ما سبب شد که امروز از قم معارف اهل بیت(ع) به جهان منتشر می شود در حالی که در گذشته این جایگاه برای قم قابل تصور نبود.

وی با بیان اینکه به برکت انقلاب اسلامی دروازه های عالم باز شده است، خاطرنشان کرد: مبدأ همه انقلاب های مختلف در جهان، انقلابی اسلامی ما است که از همین حوزه های علمیه کلید خود، بنابراین امروز وظیفه ما را سنگین تر از گذشته است چون باید برد و وسعت عمل ما بیشتر باشد./1330/202/ب3

ارسال نظرات