۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۴۷۱۰۷۲
صالحی امیری مطرح کرد؛

توجه ویژه به «مشهد ۲۰۱۷» در پانزدهمین جشنواره امام رضا

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فکر می‌کنم علت شکوفایی جشنواره و کار بنیاد امام رضا(ع) علاقه‌ای است که مردم به اهل‌بیت(ع) به ویژه آقا امام رضا(ع) دارند.
جشنواره امام رضا

به گزارش خبرگزاری رسا، به نقل از بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) شورای سیاستگذاری پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع)، در دفتر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور سیدرضا صالحی امیری تشکیل جلسه داد.

در این جلسه وزیر صالحی امیری با بیان اینکه هدف اصلی این جشنواره‌ و برنامه‌های موضوعی آن «معرفت‌افزایی» است، اظهار داشت: همه برنامه‌ها باید ذیل این هدف تعریف شود، این مسیر، مسیر معرفتی است نه سفارشی و دولتی، بنابراین دولت حمایت‌گر این جشنواره است نه مجری آن.

وزیر ارشاد تأکید کرد: در حوزه بین‌الملل هم باید افزایش وحدت جهان اسلام و گسترش معارف اهل‌بیت(ع) را مد نظر قرار دهیم. چون جز تکفیری‌ها و سلفی‌ها، غالب مسلمانان به اهل‌بیت علاقه دارند.

صالحی امیری ادامه داد: یکی از مسؤولان ترکیه می‌گفت اگر بتوانید شرایط را فراهم کنید، ما می‌توانیم سالی 2 تا 4 میلیون زائر از ترکیه به نیشابور و مشهد اعزام کنیم.

وی با اشاره به انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۷ گفت: امسال از مسلمانان برای حضور در مشهد دعوت کنیم تا حجم زائران غیرایرانی در 2017 چند برابر شود. در واقع، فراخوان به مشهد را محور قرار دهیم، آن وقت هر زائری که می‌آید و بر می‌گردد یک سفیر رضوی در کشور خود خواهد بود.

صالحی امیری خاطرنشان کرد: جهان اسلام، مشهد را به عنوان پایتخت فرهنگی پذیرفته و به تعبیری پایتخت تشیع را به رسمیت شناخته است. وگرنه مقصود بریدن چند روبان و افتتاح چند نمایشگاه و پروژه و ... نیست. بنابراین ما یک گفتمان را پیگیری می‌کنیم و از صدا و سیما هم انتظار می‌رود مشهد 2017 را به یک سلسله برنامه تبدیل کند تا مردم بدانند این موضوع اهمیت دارد و فقط یک کار تبلیغاتی نیست بلکه کار گفتمانی است.

«استفاده از زبان فیلم، شعر، رمان، موسیقی و زبان کودک» مواردی بود که صالحی امیری به دلیل اثرگذاری بیشتر بر آن تأکید کرد کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنان خود بر برجسته‌کردن نقش حوزه‌های علمیه در جشنواره امام رضا(ع) تأکید و خاطرنشان کرد: در کشور بیش از هزار حوزه داریم و باید از آن‌ها تقاضا کنیم در همه شهرها و شهرستان‌ها در جشنواره امام رضا(ع) ورود کنند. ما هم به عنوان دولت هر کاری که باید انجام دهیم، انجام می‌دهیم و کوتاهی نخواهیم کرد و آن را به عنوان ثواب انجام می‌دهیم، و خودمان را جیره‌خوار اهل‌بیت می‌دانیم.

تاکید دبیر جشنواره امام رضا(ع)‌ بر پرهیز از موازی‌کاری

سیدجواد جعفری مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) با ارائه گزارشی مختصر درباره جشنواره امام رضا(ع)‌ گفت: این جشنواره نمونه بارزی از تجلی همکاری و همراهی میان دولت و ملت است. همچنین این جشنواره یک میثاق جمعی بین 360 نهاد و سازمان اعم از دولتی و خصوصی و مردمی است با یک هدف مشترک که آن گسترش فرهنگ رضوی است.

وی در ادامه اظهار داشت: جشنواره امام رضا(ع) در دو سطح ملی و بین‌المللی برگزار می‌شود که برنامه‌های ملی هشت بخش فرهنگی، هنری، پژوهشی، سینمایی، دانشگاهی، مطبوعاتی و دیجیتالی، کودک و نوجوان و مردمی (برنامه‌های ویژه) را شامل می‌شود. بخش بین‌المللی نیز یک شورا دارد که تحت نظر ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی فعالیت می‌کند و در بومی‌سازی جشنواره امام رضا(ع) در کشورهای هدف را پیگیری و محقق کرده است.

دبیر جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) گفت: همواره روی آسیب‌شناسی و ارتقای سطح کیفی جشنواره امام رضا(ع) تأکید داریم. ضمن اینکه سعی کرده‌ایم در دهه کرامت مکمل فعالیت آستان‌های مقدس امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س) و شاهچراغ(ع) باشیم و از موازی‌کاری بپرهیزیم.

محدود نکردن جشنواره امام رضا(ع) به دهه کرامت

علی‌اصغر کارندیش مروستی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این جلسه اظهار داشت: سعی بر این بوده که بعد از برگزاری هر دوره از جشنواره سریعاً شورای مشورتی را برگزار کنیم و آسیب‌شناسی آن دوره را ـ‌ براساس نظرسنجی‌ها ـ داشته باشیم.

رئیس هیأت مدیره بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) افزود: هفت آسیب‌شناسی کلان برای جشنواره پانزدهم صورت گرفت که بر اساس آن 12 تصمیم اتخاذ شد. از جمله اینکه نقش مردم را باید پررنگ‌تر ببینیم در هر دوره تا احساس نشود این جشنواره دولتی است. نکته دیگر تسری جشنواره به طول سال است و برنامه‌‌ها به دهه کرامت منحصر نشود. توجه به جامعه بین‌الملل و ترجمه آثار است.

«تنوع برنامه‌ها به مقتضیات جامعه و نیاز روز مخاطب» موضوع دیگری بود که کاراندیش بدان اشاره کرد و بر اهتمام به تشکیل اتاق‌های فکر (هیأت‌های اندیشه‌ورز) و پرهیز از موازی‌کاری با آستان قدس رضوی تأکید کرد.

وی گفت: مشهد 2017 به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام را نیز مدنظر داریم. موضوع دیگر هم راه‌اندازی دفاتر خبرگزاری فرهنگ رضوی در چهار استان است که قرار شده 80 درصد، فعالیت محتوایی داشته باشند و فقط 20 درصد فعالیت‌ها منوط به حوزه خبر باشد.

نشریات ویژه امام رضا(ع) ۶ زبانه می‌شوند

سیدمحمد هاشمی معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در این جلسه اظهار داشت: ما هر سال از هشت خادم برگزیده فرهنگ رضوی در حوزه بین‌الملل تقدیر می‌کردیم که برای دوره پانزدهم این تعداد به چهار خادم تقلیل یافته است.

وی افزود: مجمع خادمان برگزیده فرهنگ رضوی هم در مشهد 2017 تشکیل جلسه خواهد داد. همچنین در نظر داریم یک چهره برجسته به عنوان مهمان ویژه در اجلاس پانزدهم حضور یابد. زبان‌های نشریات ویژه امام رضا(ع) را نیز به 6 زبان زنده دنیا افزایش خواهیم داد. حمایت از تولید و چاپ آثار غیرفارسی در حوزه فرهنگ رضوی را نیز در دستور کار داریم.

«جمع‌آوری نسخ خطی، ترجمه فیلم‌های مستند، انیمیشن و داستانی و انجام کار ویژه درباره مرو (اقامتگاه امام رضا)» از دیگر برنامه‌هایی بود که هاشمی تأکید کرد.

پیشنهاد سرمایه‌گذاری روی موضوع ترجمه

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن اختری دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) نیز در ادامه این جلسه اظهار داشت: باید امام رضا(ع) را حداقل به یکصد زبان معرفی کنیم تا غیر از مسلمان‌ها، دیگر انسان‌ها هم با آن حضرت آشنا شوند. لذا باید سرمایه‌گذاری کلانی روی ترجمه داشته باشیم، چون با چند زبان انگشت‌شمار کاری از پیش نمی‌رود.

وی پیشنهاد کرد امسال در دهه کرامت، یک اجلاس عمومی در کاظمین(ع) با هماهنگی عتبه کاظمیه برگزار شود.

اعزام ۴۰ هزار دانشجو به مشهد در قالب طرح زیارت

سیدضیاء‌ هاشمی، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این جلسه گفت: از سه سال پیش طرح نهضت رضوی در دانشگاه‌ها راه‌اندازی شد که سال اول 16 دانشگاه و سال دوم 32 دانشگاه در آن مشارکت کردند.

وی گفت: اردوهای رضوی از سال 93 آغاز شد که در قالب طرح پیاده‌روی از نیشابور تا مشهد اجرا می‌شود. در سال دوم 27 هزار نفر نام‌نویسی کردند که به دلیل محدودیت‌هایی که داشتیم، 3500 نفر از 28 دانشگاه موفق به حضور در برنامه شدند. همچنین در قالب طرح تشرف رضوی تاکنون 40 هزار دانشجو به مشهد مقدس اعزام شده‌اند.

هاشمی اظهار داشت: 15 دانشگاه کشور میزبان جشنواره‌های دانشگاهی امام رضا(ع) بودند که نتیجه آن بیش از 4000 اثر دانشجویی بود. ضمن اینکه کانون‌های رضوی در 30 دانشگاه کشور راه‌اندازی شده است.

تولید ۵۰ هزار اثر از سوی کودکان و نوجوانان

حاجیان‌زاده،‌ مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز گفت: ما در کشور 954 مرکز داریم و معمولا هر سال بیش از 50 هزار اثر برایمان ارسال و داوری می‌شود. هشت موضوع قصه‌گویی، نشریه‌نگاری، کتاب‌سازی، کاردستی، سرود و پویانمایی،‌ داستان‌نویس و شعرسرایی هشت محور جشنواره ما را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: «سیره اخلاقی امام رضا، وقایع زندگی امام رضا و آیین‌های بومی با موضوع امام رضا(ع)» سه محور محتوایی جشنواره ما را تشکیل می‌دهد.

حجت‌الاسلام حمیدرضا ارباب سلیمانی رئیس شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت نیز در این جلسه اظهار داشت: 36 دستگاه در شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت عضویت دارند. ظرفیت‌شناسی فرهنگی، هم‌افزایی و تقسیم کار میان دستگاه‌ها و نهادها از جمله مأموریت‌های ماست.

نماینده جامعه المصطفی(ص) ‌العالمیه نیز گفت: در جشنواره قبلی با اعزام 2000 مبلغ به سرتاسر دنیا در برگزاری جشن‌های دهه کرامت مشارکت کردیم.

نماینده سازمان صدا و سیما در این جلسه بیان کرد: آمادگی داریم برای مشهد 2017، «رادیو زیارت» را راه‌اندازی کنیم که مروج فرهنگ میزبانی از زائران و پرداختن به آداب زیارت و مباحث معنوی است.

نماینده آموزش و پرورش اظهار داشت: اردوی «زیارت اولی‌ها» را سه سالی است که برای دبیرستانی‌ها آغاز کردیم که سال اول 12 هزار نفر، سال دوم 17 هزار نفر و سال سوم 20 هزار نفر را پوشش دادیم. جشنواره هشتمین خورشید را نیز برگزار می‌کنیم که 13.5 میلیون دانش‌آموز امکان شرکت در آن را دارا هستند./101/816/ب1

ارسال نظرات