۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۲
کد خبر: ۴۷۱۳۴۷
پس از گذشت 13 سال از ثبت به عنوان اثر ملی؛

مدرسه علمیه صدساله مزینان همچنان از بی توجهی مسؤولان رنج می برد

با وجود موقوفات خوبی که با نیت حوزه های علمیه در شهرستان داورزن وجود دارد، مدرسه علمیه صدساله مزینان همچنان از بی توجهی مسؤولان رنج می برد.
وقف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، وقف حوزه های علمیه از مهمترین صدقات جاریه است و شهرستان داورزن از تهیه کتاب برای طلبه ها تا حقوق مدرس و تعمیر حوزه علمیه موقوفاتی دارد که بیش از یک قرن قدمت دارند.

برپایه این گزارش، موقوفه عبد الصانع، شامل آب و اراضی در شهر داورزن و روستاهای کوشکباغ، ریوند و مقیسه است که از سوی واقف خیر اندیش حاج عبد الصانع، فرزند حاج محمد مومن سبزواری، وقف مدرسه علمیه اهل بیت(ع) شهرستان سبزوارشده است.

واقف خیر اندیش میرزا عابد، فرزند میرزا محمد علی سبزواری نیز در جمادی الثانی 1231 قسمتی از آب و اراضی خود را وقف خرید کتب حوزه برای طلبه مدرسه فصیحیه سبزوار کرده است.

مدرسه علمیه اهل بیت(ع) نیز همان مدرسه فصیحیه سابق سبزوار است که در حال حاضر متراژ فعلی این بنا 12 هزار متر در سه طبقه با 56 حجره است که بیش از 70 طلبه از شهرستان های مشهد، نیشابور، بردسکن، کاشمر، اسفراین و سبزوار در این مدرسه علمیه تحصیل می کنند.

این گزارش حاکیست مدرسه علمیه فخریه سبزوار نیز برای حقوق طلاب و تعمیر مدرسه علمیه دارای موقوفاتی در شهرستان داورزن است.

همچنین مدرسه علمیه روستای مزینان با بیش از صد سال قدمت از سوی آیت الله میرزا ابراهیم شریعتمدار، بنا شده و دارای موقوفاتی ازروستاهای مزینان، غنی اباد و کلاته مزینان برای مدرس، خادم و طلاب مدرسه علوم دینی مزینان است که اراضی آن به دلیل خشک شدن قنات ها بازدهی زیادی ندارد.

پس از درگذشت بزرگان خاندان شریعتی که مسؤولیت آنرا عهده دار بودند و در دهه پنجاه برای همیشه تعطیل شد و در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مرکز شکل گیری حرکت‌های انقلابی و پایگاه‌های فعال؛ انجمن اسلامی، بسیج، کتابخانه، دفتر شورای حل اختلاف، شورای اسلامی، مرکز بهداشت و دوره‌ای نیز مدرسه علمیه حضرت صاحب الزمان(عج) بوده است.

این مدرسه علمیه با قدمت یکصد ساله دارای شرایط لازم برای پذیرش طلبه است و می تواند با اندکی مرمت، نخستین حوزه علمیه شهرستان داورزن باشد.

امید است مسؤولان حوزه علمیه خراسان و شهرستان داورزن  بار دیگر آستین همت را بالا زده و این پایگاه دینی را که در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۸۲ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده احیا کنند./202/930/ب1

ارسال نظرات