۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۷
کد خبر: ۴۷۱۴۸۹
وزیر ارشاد:

مشهد می تواند آغازگر احیای تمدن نوین اسلامی در جهان باشد

صالحی امیری، احیای هویت ایرانی اسلامی با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب را از اهداف وزارت ارشاد در سال 2017 برشمرد و گفت: تمدن بزرگ خراسان می تواند پرچمدار تمدن نوین اسلامی در دنیای امروز و مشهد، نقطه ثقل و آغازگر این حرکت باشد چرا که این جغرافیا در تبار تاریخی خود ظرفیت چنین تحولی را داشته است.
سید رضا صالحی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ظهر امروز در هفتمین نشست شورای سیاستگذاری مشهد2017 در محل استانداری، گفت: هر چند انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، مایه افتخار مشهد و استان است اما مشهدالرضا(ع)  نیازی به این دست انتخابها ندارد چرا که به خودی خود قطب و محور تحولات دینی و معرفتی ایران و جهان اسلام است.

وی با تأکید بر اینکه در واقع جهان اسلام تشنه و نیازمند مشهدالرضا(ع) است، افزود: در عین حال انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام می تواند مقدمه ای برای اهدافی بزرگتر مانند گسترش فرهنگ نبوی و رضوی در جهان اسلام باشد.

احیای مکتب خراسان در جهان اسلام

صالحی امیری تصریح کرد: استان خراسان در گذشته تاریخی خود جایگاه تحولات فرهنگی، عمومی و مذهبی و مقصد و مقصود بسیاری بزرگان بوده است از این رو هدف دوم ما در 2017، احیای مکتب خراسان در جهان اسلام خواهد بود.

تنها راه نجات دنیای اسلام از جنگ، خشونت، تحجر و تکفیر، بازگشت به فرهنگ نبوی و رضوی است

وزیر ارشاد با بیان اینکه چشمه جوشان مشهد رضوی می تواند همه انسانهای تشنه، خسته و دنیای  پرآشوب را سیراب کند، گفت: سومین هدف ما در 2017 انتقال این پیام است که تنها راه نجات دنیای اسلام از جنگ، خشونت، تحجر و تکفیر، بازگشت به فرهنگ نبوی و رضوی با مؤلفه هایی همچون صلح، صمیمیت، فضیلت، معرفت و معنویت است.

معرفی مشهد به عنوان امن ترین نقطه جهان اسلام و احیای هویت ایرانی اسلامی

وی با تأکید براینکه رمز حضور امام رضا(ع) در این منطقه نیازمند واکاوی دیگری است، افزود: در گام چهارم و در راستای تقویت توریسم مذهبی، درصدد هستیم در سال 2017 مشهد را به عنوان امن ترین نقطه جهان معرفی و فراخوان بزرگی خطاب به همه جهانیان برای سفر به امن ترین شهر مذهبی جهان را اعلام کنیم.

صالحی امیری، احیای هویت ایرانی اسلامی با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب را از دیگر اهداف وزارت ارشاد در سال 2017 معرفی و اظهار کرد: تمدن بزرگ خراسان می تواند پرچمدار تمدن نوین اسلامی در دنیای امروز و مشهد، نقطه ثقل و آغازگر این حرکت باشد چرا که این جغرافیا در تبار تاریخی خود ظرفیت چنین تحولی را داشته است.

مشهد؛ منادی وحدت جهان اسلام در سال 2017

وزیر ارشاد، تحکیم وحدت جهان اسلام را از دیگر اهداف ایران در استفاده از فرصت مشهد 2017 برشمرد و افزود: امروز که بیش از هر زمان دیگر دشمنان اسلام از اختلافها و مناقشات داخلی جهان اسلام سود می برند، مشهد می تواند پرچم وحدت و انسجام جهان اسلام را برافرازد و به جهان اسلام پیام دهد که ما برای مقاومت و ایجاد سد مقابل دشمنان نیازمند وحدت هستیم.

وی با بیان اینکه گذشته از مشهد و خراسان، سراسر کشور و همه برنامه ها و جشنواره هاباید رنگ و بوی مشهد رضوی را داشته باشد، خاطرنشان کرد: در این راستا از چهار گروه اصلی جامعه انتظار همکاری و همراهی داریم.

نقش حوزه، دانشگاه، نهادهای مردمی و رسانه در 2017

صالحی امیری اضافه کرد: از روحانیت و حوزه های علمیه انتظار می رود در منابر و مساجد و محافل، احیای فرهنگ رضوی را در دستور کار خود قرار دهند و اصحاب دانشگاه و نخبگان نیز در برنامه ها و همایشها و گفتگوها مفهوم مشهد 2017 را تبیین و احیا کنند.

وی با اشاره  به وجود بیش از شش هزار مؤسسه و نهاد گفت: سومین گروه، نهادهای مردمی هستند که باید تصویر مشهد 2017 را احیا کنند. اصحاب رسانه نیز به عنوان گروه چهارم لازم است بخشی از ظرفیت خود را در اختیار احیای فرهنگ رضوی در سراسر کشور قرار دهند و بستری برای حرکتی متعالی فراهم کنند.

وزیر ارشاد با تأکید بر ضرورت احیای گفت وگوی میان کشورها، ادیان و فرق اسلامی به میزبانی مشهد گفت: مشهدمقدس در سال 2017 دعوتگر همه نحله های فکری و ادیان الهی برای گفت و گوی فرهنگی و دینی خواهد بود و این حرکت، خود بیانگر این است که گفت و گو عامل وحدت، قرابت و کاهش تنشها است.

صالحی امیری همچنین با اشاره به ضرورت احیای هنر خراسان در دنیای اسلام، بر اعزام گروههای مختلف هنری از مشهد به جهان اسلام تأکیدکرد./201/930/ب1

ارسال نظرات