۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۲
کد خبر: ۴۷۱۵۰۲
حجت‌الاسلام والمسلمین قاضي عسكر:

منشاء بسیاری از آسیب های اجتماعی غرور است

نماینده ولی فقیه درامورحج وزیارت، ضرورت توجه به اصل تواضع و فروتنی درجامعه را یادآور شد و تصریح کرد: برترین انسان ها از نظر بندگی، انسان های متواضع هستند.
سید علی قاضي عسكر

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمين سید علی قاضي عسكر در جمع كاركنان بعثه مقام معظم رهبري و سازمان حج زيارت  با اشاره به سلسله دستور های اخلاقی اسلام برای مردم، تاکید کرد: اگر انسان به این دستورها عمل و جامعه به آنها توجه داشته باشد بسیاری از آسیب ها و مشکلات اخلاقی و اجتماعی مردم مرتفع خواهد شد.

نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت، از تواضع و فروتنی به عنوان یکی از دستورهای اخلاقی اسلام یاد کرد و گفت: این دستور درمقابل کبر، غرور و خودخواهی که منشاء بسیاری از آسیب های اجتماعی است، قرار دارد.

وی گفت: اینکه انسان خود را از دیگران برتر ببیند و هرآنچه خود می اندیشد فکر کند دیگران هم باید همانگونه فکر کنند و بیاندیشند، نشاندهنده غرور و خودخواهی است.

نماینده ولی فقیه با اشاره به اینکه درجامعه به اصل تواضع و فروتنی کمتر توجه شده وابعاد آن برای مردم کمترتشریح شده است، با استناد به آیات و روایات اهمیت این اصل را برای حاضران بیان کرد.

حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكربا اشاره به این حدیث پیامبر اکرم (ص) که خطاب به مردم فرمودند: "مَالِیَ لَا اَرَی عَلَیْکُمْ حَلَاوَةَ الْعِبَادَةِ " چطور است که من آثار شیرین و جذاب عبادت را درسیمای شما مشاهده نمی کنم، افزود: از پیامبرگرامی اسلام سوال کردند حلاوت عبادت چیست، پاسخ فرمودند: فروتنی .

وی اضافه کرد: اگرانسان به این نکته توجه نماید ودر وجود خود پیاده کند که در برابر خدا و خلق خدا فروتنی و تواضع داشته باشد، به حدی تاثیردارد که می توان آثار و برکات آن را درچهره مردم دید و در جامعه مشاهده کرد.

نماینده ولی فقیه با اشاره به روایت "اِنّ أفضَل النّاسِ عبداً من تواضَعَ عَنْ رفعَةٍ " ازحضرت رسول اکرم، اظهارداشت: برترین انسان ها ازنظربندگی وعبودیت فردی است که درعین داشتن نشانه های بزرگی در وجود خود، متواضع باشد ومتواضعانه رفتارمی کند.

وی با اشاره به اینکه در بیان دیگری رسول خدا (ص) می فرمایند: " إِنَّ اللّه تَعالى أَوحى إِلَىَّ أَن تَواضَعوا حَتّى لايَفخَرَ أَحَدٌ عَلى أَحَدٍ وَلايَبغى أَحَدٌ عَلى أَحَدٍ " خداوند تبارک و تعالی به من وحی کرد که شما تواضع و فروتنی داشته باشید تا آنجا که هیچ کس بر دیگری فخر نفروشد و خود را بالاتر از دیگری نبیند و به جایی برسد که هیچ کس بر دیگری تجاوزگری نداشته باشد، افزود: از این روایت معلوم می شود منشاء تجاوز و زورگویی کبر وخود برتربینی انسان ها است.

نماینده ولی فقیه با اشاره به اینکه بحث تواضع چند تقسیم بندی دارد: تواضع دربرابر خدا و تواضع دربرابرمردم، اظهارداشت: دربرابرباریتعالی باید تواضع داشته باشیم و کبر نورزیم چراکه خیلی از کسانی که در زندگی دنیوی بعنوان عناصر فاسد معرفی شدند افرادی بودند که دربرابر خداوند جبهه گرفتند.

وی اضافه کرد: رمز بدبختی فرعون درجامعه این بود که دربرابر خداوند گستاخی و تکبر ورزید و خداوند نیز ذلتش را به او نشان داد.  

وی درادامه اظهار داشت: خداوند در قرآن می فرماید: " إِنَّ الَّذينَ يَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبادَتي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرينَ " کسانی که تکبرمی ورزند و عبادت خدا نمی کنند فردای قیامت به جهنم وارد شده و به عذاب الهی گرفتار خواهند شد. 

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر، همچنین با استناد به آیه شریفه " خلق الإنسان ضعيفاً " از انسان بعنوان موجودی ضعیف نام برد و اظهار داشت: دربیانات قرآن ضعف انسان مطرح و تصریح شده است که همه ما نیازمند خدا هستیم و اگر یک لحظه باریتعالی عنایتش را از ما بردارد نمی توانیم زنده باشیم و همه آنچه داریم مرهون عنایت حق تعالی است.   

حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسکر با تاکید براینکه انسان باید دربرابرخداوند متواضع  باشد و سجده و رکوع علامت تواضع انسان دربرابرخداست، اظهار داشت : این که به شیطان خطاب شد به آدم سجده کند و به همه فرشتگان خطاب شد که این کار را بکنند " فسجدوا الی ابلیس واستکبرو کان من الکافرین" رمز بدبختی همه این است که احساس کنند دربرابرخدا می توانند عرض اندام داشته باشند این که انسان بداند تمام وجودش نیازاست و کبر دربرابرخدا نورزد شرایطی برای انسان بوجود می آورد که رفته رفته مقام و منزلتش درجامعه بالا رود و شرایط بهتری پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه در روایتی از رسول خدا آمده است " من تواضع لله رفعه الله : هر کسی به خاطر خدا تواضع کند خداوند مقام او را بالا می برد" تصریح کرد: عزت و ذلت دست خدا است و این که انسان فکر کند دیگران می توانند انسان را ذلیل کنند خطا است.

نماینده ولی فقیه افزود: اگرتمام مردم دنیا در برابر اراده خداوند بسیج شوند کاری از پیش نخواهند برد و اگرما به این باور برسیم و ابتدا در برابر خداوند و بعد در برابر خلق خدا تواضع پیشه کنیم ،خداوند به چنین انسانی عزت و عظمت می بخشد.

وی اضافه کرد: امام خمینی (ره) چنین روحیه داشت ومتواضع بود. درقم آن زمانی که بحث مرجعیت ایشان مطرح شد،  فرمودند که نه ، آقایان هستند وضرورتی ندارد. تا زمانی که امام احساس ضرورت نکردند رساله انتشار ندادند وهر کجا مسئله ای مطرح می شد هیچ وقت ازخود تعریف و تمجید نکرده و تواضع نشان دادند و خداوند هم چنین جایگاهی را به ایشان داد.

وی با ذکرنمونه ای ازنفوذ محبت امام امت درمیان مردم سایرکشورها  تاکید کرد:  خداوند محبت امام را تا آن سوی دنیا تا دل آفریقا برد و این به خاطر تواضع ایشان بود.

وی اضافه کرد: خداوند می خواهد انسان ها را به گونه ای تربیت کند که خود را ذلیل دیگران نکند.

نماینده ولی فقیه با اشاره به روایت " من أتی ذا میسرة فیخشع له " اشاره کرد و افزود: مفضل از امام صادق (ع) نقل کرده، کسی که به سراغ انسان توانگرو دارای امکانات مالی برود و دربرابر او خضوع نشان دهد برای اینکه احساس می کند می تواند امکاناتی از او بگیرد وبه همین خاطرخود را دربرابر دیگری ذلیل کند، دوسوم دینش را ازدست داده است.

وی تصریح کرد: در روایت دیگری از پیامبرآمده است : اگر کسی را که دنیاخواه و ازامکانات دنیوی بهره مند است فردی بزرگ بدارد به طمع این که ازامکانات دنیوی او چیزی به وی برسد خداوند از دست این فرد خشمگین می شود و می گوید که من تو را عزیزداشتم چرا خود را ذلیل می کنی ، و فردای قیامت نیزخداوند تبارک و تعالی این فرد را درکنار قارون که درپست ترین قسمت جهنم است قرار می دهد بدلیل اینکه شخصیت خود را در برابر یک انسان دیگر خرد کرده است.

وی با اشاره به اینکه اگرفردی یک مسلمان را به خاطراین که فقیراست مورد اهانت وتحقیرقراردهد ، حق خدا را کوچک شمرده است، گفت: چنین فردی پیوسته در خشم و غضب خدا به سر خواهد برد تا زمانی که آن فرد فقیر را راضی کند .

وی افزود: درمقابل اگر فردی انسان فقیری را اکرام کند فردای قیامت در محضر خداوند خندان ظاهر می شود لذا رفتارما نباید به گونه ای باشد که احساس کنیم بدلیل امکاناتی که به من داده شده است از دیگران برترم.

وی با تاکیدبراینکه ژنده پوش یا شیک پوش بودن نباید ملاک احترام گذاشتن به افراد باشد، تصریح کرد:  فقیر وغنی وعالم وعامی، همه را باید به عنوان انسان مورد احترام قراردهیم ودربرابرخدا ومردم تواضع داشته باشیم و بقیه را به خدا و اگذار کنیم وباریتعالی به انسانی که خاک نشین است چنان عظمتی می دهد که همگان را به تعجب وا می دارد./917/د102/ص

ارسال نظرات