۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۹
کد خبر: ۴۷۱۵۷۹
حجت الاسلام عدالتیان:

توسل به جبر آخرین تلاش معاندان دین و حق ناپذیران است

استاد برجسته حوزه علمیه خراسان با بیان این که توسل به زور آخرین تلاش معاندان و حق ناپذیران است، گفت: وقتی فردی منطق نداشته باشد به شکنجه متوسل شده و ظلم می کند که این خصیصه حق ناپذیران است.
عدالتیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام عدالتیان، استاد برجسته حوزه علمیه خراسان، شب گذشته در تالار نور مشهد با اشاره به آیات 123 تا 129 سوره اعراف، گفت: در این آیات اشاره شد که حضرت موسی(ع) رسالت آن را پیدا کردند که به سوی فرعونیان رفته و آنان را به دین حق الهی هدایت کنند که فرعون در ابتدای امر با چهره حق پذیرانه درخواست طرح ادعای حضرت موسی(ع) را کرده و پس از آن آغاز به تهمت و افترا کردند و حضرت موسی(ع) را ساحر خطاب کردند.

وی ادامه داد: پس از برگزاری مناظره بین حضرت موسی(ع) و ساحران همه مردم حاضر و شاهد در این صحنه با مشاهده معجزه گرانسنگ حضرت موسی(ع)، به ادعای دروغین فرعون پی برده و ساحران دریافتند که آنچه می بینند فراتر از سحر بوده که به خداوند متعال ایمان آوردند و فرعون با رصد این وقایع برافروخته شد و همه اینان را نقشه ای در صدد تخریب خود برشمرد.

حجت الاسلام عدالتیان با بیان این که فرعون دستور داد تا دست و پای ساحران را قطع و آنان را به صلیب بکشند، بیان کرد: صلیب کشیدن در آن زمان اینطور بود که طناب را به شانه هایشان آویخته تا از گرسنگی و تشنگی جان بسپارند.

این استاد برجسته حوزه علمیه ادامه داد: در چنین شرایطی ساحران بیانشان مبتنی بر آن بود که اگر ما را به قتل برسانی، به سوی پروردگار خود بازمی گردیم و این بیان نشان می دهد فرعون در مقابل ایمان آوردن ساحران از آنان انتقام کشید و ساحران از خداوند متعال خواستند تا صبری به آنان عطا کرده و در برابر عذاب و سختی استقامت کنند.

وی با بیان این که دستگاه فرعون تصمیم بر آن گرفتند تا در راستای آرام ماندن جامعه و خاموش شدن التهاب و شورش برای مدتی حضرت موسی را آزاد بگذارند، گفت: پس از آنکه اطرافیان حضرت موسی از او خواستند تا کسانی که پرستش او را قبول ندارند، به خودی خود رها نکند، فرعون نیز دستور داد تا بساط آنان را جمع کنند و در چنین شرایطی حضرت موسی(ع) به قوم خود فرمود که از خدا کمک بخواهید چرا که مالک زمین خداست و خداوند زمین را برای متقین به ارث می گذارد.

اتهام و تهدید روش مبارزه دشمنان دین در برابر مؤمنان و مسلمانان

حجت الاسلام عدالتیان با بیان این که حضرت موسی(ع) همه اطرافیان خود را دعوت به صبر و استقامت کرد، افزود: عده ای به حضرت موسی(ع) این طور بیان داشتند که ای موسی ما سختی و دشواری کشیده ایم و این گشایش کی فراهم می شود که ایشان نیز به آنان نوید می دهد پروردگار شما دشمن را هلاک کرده و شما را جایگزین آنان در زمین و زمان قرار می دهد که برای دستیابی به چنین شرایطی باید صبر و استقامت داشته و از امتحان الهی سربلند بیرون بیایید.

این استاد برجسته حوزه علمیه اتهام و تهدید را روش مبارزه دشمنان دین در برابر مؤمنان دانست و بیان کرد: بی شک مؤمنان این ابزار را بی اثر می کنند و یکی از صفات بارز افراد زورگو، جابر و ستمگر در طول تاریخ همواره مبتنی بر آن بوده که از ابزار اتهام و تهدید استفاده می کردند آنطور که فرعون نیز پس از ایمان آوردن ساحران به خداوند متعال، در نگاه اول تهمت طراحی نقشه را زد و سپس آنان را تهدید کرد که امروز نیز همچنان این روش در حاکمان ستمگر زمانه وجود دارد.

وی ادامه داد: حضرت شعیب نیز زمانی که حقیقت را در زمان خود میان مردم جامعه طرح کردند، تهدید به بیرون شدن از کشور شد و مؤمنان همیشه در برابر این تهدیدات در طول تاریخ قرار داشته اند.

تأکید بر ضرورت ایمان به معاد و استقامت در برابر کفر 

حجت الاسلام عدالتیان با اشاره به لزوم ایمان به معاد و شجاعت و استقامت در برابر باطل، تصریح کرد: بر اساس آیات قرآن، گاهی برای کفار و مشرکان جای سؤال بود که چگونه اینان حاضرند تا تکه تکه شده اما پایبندی به دین خود داشته باشند و در برابر شرک و کفر ایستادگی کنند که جنگ دفاع مقدس نیز مصداق بارزی از این بیان است.

این استاد برجسته حوزه علمیه با بیان این که روشنگری و بیان حقیقت وظیفه و رسالتی بر دوش مؤمنان است، ابراز کرد: براساس آیه 126 سوره اعراف در شرایطی که فرعون تهمت به ساحران زد که با حضرت موسی(ع) همدست بودید، آنان در حال روشنگری بودند و بیان کردند که ما تنها ایمان آوردیم و تو در برابر ایمان آوردن به خداوند متعال ما را شکنجه می کنی.

وی افزود: امروز نیز دشمنان در مقابل دین تبلیغات می کنند و تهمت می زنند که باید روشنگری شود و همه جامعه اسلامی باید این روشنگری و بصیرت بخشی ها را در سطح جامعه ترویج دهند.

حجت الاسلام عدالتیان عاقبت بخیری را گوهر ارزشمندی دانست و با بیان این که توسل به زور آخرین تلاش معاندان و حق ناپذیران است، تصریح کرد: بر اساس آیه 127 این سوره، فرعون موحدان و ساحران را شکنجه کرد و به شهادت رساند و این همان مفهوم توسل به زور است چرا که وقتی فردی منطق نداشته باشد به شکنجه متوسل شده و ظلم می کند؛ در طول تاریخ نیز همواره آنانی که کم آورده اند شروع به ظلم و اذیت در جامعه کرده اند و این همان شیوه ظالمان در طول تاریخ بوده است.

عاقبت پیروزی با متقین و پرهیزکاران است

این استاد برجسته حوزه علمیه توکل، استقامت و استمداد از پروردگار را زمینه ساز جذب رحمت و لطف الهی دانست و بیان کرد: انسان های مخلص باید به خداوند توکل کرده و نتیجه را به او واگذار کنند چرا که این گونه رفتار ها رحمت الهی را بر انسان نازل می کند و اگر انسان توکل و استمداد از خداوند نداشته باشد، مشمول رحمت الهی نمی شود.

وی با بیان این که باطل تنها خودنمایی داشته و عاقبت پیروزی با متقین و پرهیزکاران است، خاطرنشان کرد: بر اساس آیه 128 سوره اعراف نباید نگاه به رجزخوانی فرعون در دنیای فانی کرد چرا که دنیا محل امتحان و آزمایش بوده و نباید مایه نگرانی مؤمنان باشد؛ خداوند به همه انسان ها مهلت می دهد اما پایان کار با متقین خواهد بود.

حجت الاسلام عدالتیان با اشاره به لزوم امید به رحمت پروردگار، گفت:  تلاش در انجام وظیفه عامل موفقیت در سختی ها و پیروزی مؤمنان در مقابل دشمنان است و وقتی که اصحاب حضرت موسی(ع) از وضعیت موجود به ایشان شکوه کردند، فرمودند که لطف خدا مستلزم تلاش بندگان بوده و در هر سختی امید و تلاش عامل پیروزی است./864/201/ب2

ارسال نظرات