۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۰
کد خبر: ۴۷۱۶۵۷
مرکز پژوهش مسجد مقدس جمکران برگزار می‌کند؛

نشست نقد کتاب «اطلس رهبران»

کرسی بررسی و نقد کتاب «اطلس راهبران» از سوی مرکز پژوهش مسجد مقدس جمکران برگزار می‌شود.
اطلس راهبران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کرسی بررسی  و نقد کتاب«اطلس راهبران» از سوی مرکز پژوهش مسجد مقدس جمکران برگزار می‌شود.

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست و حجج اسلام ابوالحسن نواب و احمد رهدار در این جلسه حضور خواهند داشت.

گفتنی است، این نشست روزچهار شنبه 15 دی‌ماه سال جاری ساعت17:30 در قم، خیابان دورشهر(فاطمی)، کوچه 28 برگزار می‌شود.

خاطرنشان می‌شود، کتاب«اطلس رهبران» در حدود 500صفحه به معرفی و بررسی متنفذترین جریان‌های زنده اهل سنّت و رهبران مذهبی آنها پرداخته و از شش بخش و یک پیوست تشکیل شده که به شرح ذیل است: جریان سنتی، جریان نوسلفی، جریان سلفی، جریان جهادی، جریان صوفیه و نومبلغان و پیوستی به نام وقایع نگاری.

در بررسی هریک از این چهره ها تلاش شده است علاوه بر جریان‌شناسی فکری و اندیشه سیاسی آنها، اطلاعاتی درباره تاثیرگذاری در مورد میزان نفوذ، اثرگذاری و همچنین راهبردهای هر یک از این چهره‌ها برای توسعۀ نفوذ جریان مربوط به خود، ارائه شود.

این کتاب به همت جمعی از پژوهشگران اندیشکده مرصاد(زیر نظر پژوهشکده تمدن توحیدی قم) تهیه شده و نگارندگان در توضیح دغدغه خود برای نگارش کتاب آورده‌اند: در گذر از قرائت‌های متداول و سنتی ایرانیان از اوضاع همسایگان اعتقادی خویش، چه در ابعاد سیاسی و تمدنی، و چه در لایه‌های فکری و معنوی، نادیده‌های کوچک، بزرگ و گاه «بسیار بزرگی» به‌چشم می‏ آید، که نادیده‌ماندنشان می‌رود تا حتی درون قلمرو فرهنگی انقلاب اسلامی بحران‌آفرین شود.

قاطبۀ جریان‌های اهل‌سنت، با وجود اختلافات شدید و گاه خونین، شرق تا غرب زیست‌بوم اسلامی را در دهکده‌ای گنجانده‌اند، تا روابط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی‌شان به دغدغه‌ای جدی برای سیاست‌سازان جهان بدل شود. در چنین زمانه ای شیعیان و به‌خصوص شیعیان ایران، مسیر انزوای کامل از آن حرکتی را در پیش گرفته‌اند که زمانی به کمتر از جایگاه رهبری‌اش راضی نمی‌شدند./841/303/ب3

ارسال نظرات