۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۴۷۱۶۹۰
سخنران حرم رضوی:

ریشه بسیاری از ناآرامی ها در خانواده، منیت و تکبر است

حجت الاسلام حیدری کاشانی با تأکید بر اینکه ارزش خانواده به این است که انسان از منیت و تکبر در بیاید و در آمیزه های الهی سرشار شود، گفت: برکت‌های ویژه رحمت به واسطه شکرگزار بودن شامل انسان می شود و محرومیت از نعمت ها به خاطر کفران نعمت است.
حجت الاسلام محمد باقر حیدری کاشانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدباقر حیدری کاشانی، مدیر مؤسسه طلیعه ظهور و سخنران حرم رضوی، پیش از ظهر امروز در جمع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی در رواق امام خمینی(ره)، به موضوع سلوک خانوادگی مهدی یاوران اشاره کرد و اظهار داشت: محبان و شیعیان مأمور هستند بالاترین سرمایه گذاری در کانون خانه و خانواده داشته باشند.

وی با بیان اینکه یکی از محبوب ترین بنیان ها نزد خداوند متعال، کانون خانواده است و برای رشد و تعالی خانواده بهترین سیر و سلوک این است که به صورت خانوادگی انجام شود، اظهار داشت: زن و مرد باید برای به دست آوردن آرامش در فضای خانواده تلاش کنند و خانه را محلی برای نزول آرامش الهی و رحمانی کنند.

آرامش خانوادگی، سبب رسیدن به کمال است

حجت الاسلام حیدری کاشانی با اشاره به حدیث امام صادق(ع) که فرمودند «کفوا السنتکم و الزموا بیوتکم؛ زبانهایتان را نگهدارید و ملازم خانه هایتان باشید»، گفت: بخش بزرگی از شرایط ظهور، ملازم بودن خانه و خانواده است که نشان از خانواده محوری است.

وی با بیان اینکه آیه 74 سوره فرقان «رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّيَّاتِنا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقينَ إِماماً» بیشترین دعای امیرمؤمنان حضرت علی (ع) بوده است و باید الگو برای مسلمین و مؤمنین شود، اظهار داشت: انسان با آرامش خانوادگی به کمال می رسد.

کبر، غرور و خودپرستی ریشه تمام ناآرامی های خانوادگی است

سخنران حرم رضوی با اشاره به اینکه اگر انسان آرامش نداشته باشد، بی قراری و نا آرامی در خانواده ایجاد می شود، ابراز داشت: تمام درآمد زایی ها به عشق خانه، خانواده و آرامش است.

وی با تأکید بر اینکه آرامش خانوادگی نباید فدای اشتغال بانوان شود، ادامه داد: کبر، غرور و خودپرستی ریشه تمام نا آرامی های خانوادگی است و کبر و غرور زمانی به وجود می آید که زن و شوهر به جای حل مشکلات، به دنبال مشکلات یکدیگر باشند.

رویکرد شاکرانه در خانواده تقویت شود

حجت الاسلام حیدری کاشانی با بیان اینکه هدف گذاری در خانواده، نقش مهمی در رسیدن به آرامش دارد و تمامی اعضای خانواده باید رویکردی شاکرانه داشته باشند، اظهار داشت: شیطان از مسیر قدر نداشتن نعمت ها وارد زندگی انسان ها می شود.

وی در ادامه به تأکید مومنین و مسلمین بر خواندن سوره اعراف اشاره کرد و افزود: سوره اعراف در قرآن کریم، دانشگاه شیطان شناسی و شیطان ستیزی است.

سخنران حرم رضوی همچنین با بیان اینکه در آیه ۱۶ و ۱۷ این سوره به حملات چهارگانه شیطان اشاره شده است، اظهار داشت: هدف از تهاجم های چهارگانه شیطان این است که انسان ها از شکران به کفران روی بیاورند.

وی با تأکید بر اینکه باید رویکرد شاکرانه در خانواده ها تقویت شود، گفت: تمام نیروهای رحمانی خداوند می خواهند که انسان از کفران به شکران روی بیاورند که اگر  این امر تحقق پیدا کند به سعادت خواهند رسید.

عدم شکرگزاری، سبب گره های کور در زندگی می شود.

حجت الاسلام حیدری کاشانی با تأکید بر اینکه عدم شکرگزاری، سبب گره های کور در زندگی می شود، گفت: خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: اگر اهل شکرگزاری باشید نعمت شما زیاد می شود و اگر کفران نعمت کنید عذاب الهی شدیدی برای شما است.

وی در ادامه با بیان اینکه شیطان نباید راه نفوذ در دل مؤمنین و مسلمین پیدا کند، به مراحل و مراتب شکر گذاری اشاره کرد و اظهار داشت: شکرگزاری نعمت گاهی لسانی و گاهی عقلی است.

سخنران حرم رضوی با اشاره به اینکه شکرگزاری لسانی و زبانی به این معناست که انسان از راه قلب شکرگزار خداوند باشد و نسبت به او خضوع و خشوع داشته باشد، ادامه داد: شکرگزاری عقلی، به معنای شناختن نعمات الهی است که گاهی به دلیل حجاب های شیطانی این نعمات شناخته نمی شوند.

وی با تأکید بر اینکه زن و مرد باید مراتب شکرگزاری خود را ابراز کنند و در جمع فرزندان از یکدیگر تقدیر کنند، گفت: یکی از بالاترین مراحل شکرگزاری عملی خانواده ها به این است که تمام تلاششان این باشد که از هر نظر خانه و خانواده را به آرامش برسانند.

حجت الاسلام حیدری کاشانی با بیان اینکه تحقیر و مقایسه کردن، از جلوه های کفران نعمت در دل خانه و خانواده است، گفت: ریشه بسیاری از ناآرامی ها در خانواده ها، منیت و تکبر است.

وی در پایان با تأکید بر اینکه ارزش خانواده به این است که انسان از منیت و تکبر در بیاید و در آمیزه های الهی سرشار شود، اظهار داشت: برکت‌های ویژه رحمت به واسطه شکرگزار بودن شامل انسان می شود و محرومیت از نعمتها به خاطر کفران نعمت است./859/201/ب2

ارسال نظرات