۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۷
کد خبر: ۴۷۱۸۲۹
مدرس حوزه و دانشگاه:

حصر خانگی امتنان نظام اسلامی به سران فتنه بود

حجت الاسلام نوایی در نشست مبانی فقهی حقوقی حصر سران فتنه در دانشگاه علوم اسلامی رضوی، گفت: حصر خانگی امتنان نظام اسلامی به سران فتنه بود.
علی اکبر نوایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علی اکبر نوایی شب گذشته در نشست مبانی فقهی حقوقی حصر سران فتنه که در دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد، با سیاسی دانستن فقه اسلامی، گفت: فقه اسلامی ما ذاتاً از کتاب طهارت تا کتاب دیات اساساً و تماماً سیاسی است، مرحوم صاحب جواهر در در جلد اول و در برخی از مباحث جلد دوم جواهر الکلام به بحث کافر که می رسد بعد از ارائه ی تعریف، بحث نجاست کافر را بررسی می کند و پس از آن با طرح بحث طهارت جامعه ی اسلامی آن را منوط به عدم استیلا ی کافران بر جامعه اسلامی می داند.

در دوران حضرت امام(ره) فقه اسلامی صحنه گردان شد

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با اشاره به نقش مرحوم امام(ره) و انقلاب اسلامی در شکوفایی فقه اسلامی، گفت: در دوران حضرت امام(ره) فقه اسلامی صحنه گردان شد و شاکله خود را سامان داد و جوهره ی خود را چنان ثابت کرد که به نظام سازی تبدیل شد.

وی در ادامه افزود: نظام سیاسی برای اینکه بماند و عملیاتی شود و تبدیل به تمدن شود بایستی استواری پیدا کند و باید در نظام سیاسی اقتدار همه جانبه صورت بگیرد و نظام به نحوی باشد که خودش را از درون حفظ کند و به اهدافش برسد.

حجت الاسلام نوایی ادامه داد: در فقه سیاسی ما مسأله بغی را داریم، کاری که فتنه گران در فتنه انجام دادند طبق آیات قرآن و روایات مصداق بغی، محاربه و فتنه  است و این ها کارشان در حکم افساد فی الارض بود.

پژوهشگر تاریخ اسلام با بررسی مصادیق زندان در اسلام، گفت: زندان در اسلام مصادیقی دارد، یکی از آنها تبعید و دیگری حصر است، در فقه ما این ها زیر مجموعه زندان قرار می گیرند، مسأله حصر در انقلاب ما نیز دارای سابقه بوده در مسأله آیت الله شریعتمداری و آیت الله منتظری نیز این اتفاق رخ داده است و حصر با نظر شورای عالی امنیت ملی صورت گرفت، حصر خانگی امتنان نظام اسلامی به اینان بود، اگر آزاد بودند مردم ایشان را می کشتند و اگر محاکمه می شدند حکمی غیر اعدام شامل حال ایشان نمی شد.

وی در پایان به ارائه شواهد تاریخی درباره مسأله حصر پرداخت و گفت: در جریان دادن اطلاعات به یهودیان بنی قریظه فردی به نام عبدالله سلام بن مشکم متهم گردیده بود که پیامبر اسلام دستور دادند تا بررسی این مسأله وی را در خانه حصر کند، در جریان دیگری نقل شده علی(ع) فرد متهم به قتلی را در خانه قرار داد و محبوسش کرد تا بعدا به اتهام وی برسد، اینها و بسیاری از گزاره های تاریخی دیگر نشان دهنده تأیید مسأله حصر از جانب معصومین بوده است./863/201/ب2

ارسال نظرات