۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۷
کد خبر: ۴۷۲۰۱۷
حجت الاسلام محمدی؛

کمتر از 4 درصد موقوفات کشور در حوزه قرآن است

دبیر شورای توسعه و گسترش فرهنگ قرآنی کشور با تأکید بر تشویق مردم به وقف های مشارکتی، گفت: در حال حاضر کمتر از 4 درصد موقوفات کشور در حوزه قرآنی است.
حجت الاسلام محمدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه و گسترش فرهنگی قرآنی کشور شامگاه چهارشنبه 15 دی در دوره آموزشی ارتقاء و توانمندسازی مدیران مؤسسات و تشکل های قرآنی خراسان رضوی در هتل دیپلمات، گفت: در واقع قرآن کریم آمده است که نسخه حیات طیبه را بپیچد که جاودانگی  انسان را تضمین می کند.

وی با بیان اینکه حیات طیبه انسان در گرو دو چیز قرآن دانی و انسان شناسی است، تصریح کرد: توسعه معارف و ایمان قرآنی در گرو معرفت و محبت است و ضلع سوم رفتار قرآنی است.

دبیر شورای توسعه و گسترش فرهنگی قرآنی کشور ادامه داد: مثلث توسعه فرهنگ قرآنی با رشد متوازن و متعادل این سه ضلع صورت می گیرد و در این مسیر ما به سه رویکرد و راهبرد فرهنگسازی، هماهنگ سازی و نظام سازی نیاز داریم.

در بخش تبلیغ و ترویج فرهنگ قرآنی با کمبودهایی مواجه هستیم

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه بیشترین فعالیت مؤسسات قرآنی حول محور آموزش صورت می گیرد، اظهار کرد: در این زمینه در بخش تبلیغ و ترویج فرهنگ قرآنی با کمبودهایی مواجه هستیم.

حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه در حال حاضر فقط تعداد اندک شماری مؤسسات قرآنی در حوزه هنری داریم، تصریح کرد: سهم مؤسسات قرآنی هنری نباید کمتر از آموزشی باشد و این درحالی است که فقط 10 درصد مؤسسات قرآنی با این رویکرد مشغول به فعالیت هستند.

دبیر شورای توسعه و گسترش فرهنگی قرآنی کشور افزود: برای اقبال به قرآن کریم استفاده از ابزار هنر و رسانه ضروری است و نباید همه فعالیتهای موسسات قرآنی معطوف به آموزش شود.

انجمن های تخصصی قرآنی در حوزه تفسیر ایجاد شود

 وی ادامه داد: در حال حاضر مؤسسات قرآنی با رویکرد روخوانی و روانخوانی و حفظ در گستره وسیع در حال فعالیت هستند و برای رسیدن به هدف مطلوب بایستی انجمن های تخصصی قرآنی در حوزه تفسیر ایجاد شود و پرچم قرآن در حوزه معرفتی در دست کسانی باشد که در این مسیر قرار دارند و سواد حوزوی داشته باشند.

وی با بیان اینکه سازماندهی امور موسسات قرآنی در کشور از مسائل مهم و مورد توجه است، اظهار کرد: تسهیل در صدور مجوز برای موسسات قرآنی و ساماندهی فعالیت این واحدها ضرروی است.

دبیر شورای توسعه و گسترش فرهنگی قرآنی کشور گفت: توسعه فرهنگ قرآنی به مثابه مثلثی سه ضلعی شامل توسعه معرفت، ایمان و رفتار قرآنی است.

وی تأکید کرد: در توسعه فرهنگ قرآنی در کشور سه رویکرد و راهبرد وجود دارد که شامل فرهنگسازی، هماهنگ سازی و نظام سازی می شود که باید برای هر یک از این موارد برنامه ریزی لازم صورت گیرد.

نباید اقلام و محصولات قرآنی و فرهنگی از سوی کشورهایی مانند چین تولید شود

دبیر شورای توسعه و گسترش فرهنگی قرآنی کشور اظهار کرد: به هیچ وجه مناسب نیست که اقلام و محصولات قرآنی و فرهنگی از سوی کشورهایی مانند چین تولید و وارد کشور شود.

وی بیان کرد: مسؤول صدور مجوز برای فعالیت موسسات قرآنی تنها هیأت رسیدگی به امور موسسات قرآنی در کشور است و دو مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان رییس و نایب رییس این هیأت هستند.

وی تأکید کرد: غیر از این دو مجموعه هیچ نهاد و ارگان دیگری مجاز به صدور مجوز برای فعالیت موسسات قرآنی در کشور نیست.

حجت الاسلام محمدی تصریح کرد: کیفی سازی کمیت موسسات قرآنی شرط ماندگاری و حضور فعال در عرصه دین و فرهنگ است و در این مسیر یکی از نمادهای توسعه فرهنگ قرآنی قرائت بطن قرآن و تبدیل قاری به تالی است.

موسسات قرآنی در فضای مجازی برای خودشان رسالتی قائل نیستند

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیتهای گسترده در فضای مجازی، گفت: متأسفانه موسسات قرآنی ما در این بخش برای خودشان رسالتی قائل نیستند و به همین دلیل در این عرصه ورود پیدا نمی کنند و حضور فعال ندارند و این در حالی است که آنان باید قدرتمندانه و به تعداد فراوان در این عرصه فعال باشند.

حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه پنج سال از نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا و آمریکا می گذرد اما هنوز هیچ کار محتوایی در این زمینه انجام نشده است، تصریح کرد: در این عرصه مشکل ما چند ضلعی و چند جانبه است و نباید به بودجه های دولتی برای اینگونه فعالیتها دل خوش شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه قوانین حاکم بر بانک های جمهوری اسلامی 100درصد اسلامی است و علت آن هم تصویب قوانین مربوط از سوی شورای نگهبان است، افزود: مشکل عمده موجود در سیستم بانکی در این است که 80 درصد قوانین نادرست اجرا می شود.

حجت الاسلام محمدی با تأکید بر تشویق مردم به وقف های مشارکتی، اظهارکرد: در حال حاضر کمتر از 4 درصد موقوفات در حوزه قرآنی است و باید به این مسأله توجه کرد که تبلیغات در این عرصه کم شده است چرا که مردم در حوزه سلامت بیش از هزار میلیارد تومان وقف کرده اند و می توان این را در عرصه قرآنی هم بسط و توسعه داد./934/201/ب2

ارسال نظرات