۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۴
کد خبر: ۴۷۲۰۸۷
سخنران حرم رضوی:

تقوای خانوادگی و اقتصادی راه برون رفت از مشکلات است

حجت الاسلام حیدری کاشانی بر رعایت تقوای خانوادگی و اقتصادی در خانه و خانواده ها تاکید کرد و گفت: تقوا و توکل بر خداوند، راه برون رفت از بن بست ها و مشکلات است.
حجت الاسلام حیدری کاشانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدباقر حیدری کاشانی، مدیر موسسه طلیعه ظهور و سخنران حرم رضوی، پیش از ظهر امروز در جمع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی در رواق امام خمینی(ره)، با اشاره به آیه «وَالَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا» به تبیین موضوع سلوک خانوادگی مهدی‌یاوران پرداخت و اظهار داشت: خانواده یکی از محورهایی است که مورد تاکید روایات است و در آخر الزمان به شیعیان دستور داده شده که ملازم خانه ها باشید و در متن خانه و خانواده ها سرمایه گذاری کنید.

وی با بیان اینکه انسان باید فتنه های عجیب آخرالزمانی را با خانواده محوری و خانواده درمانی و ایجاد یک فضای آرام در متن خانه و خانواده پشت سر بگذارد، ادامه داد: باید خانه و خانواده را مهد پرورش نیروهای امام زمانی قرار داد و آن را از حضور شیاطین خالی کرد.

سخنران حرم رضوی با اشاره به اینکه آیه 74 سوره فرقان از آیاتی است که در روایتی از امام صادق(ع) آمده که این دعا، بیشترین ادعیه قرآنی است که در قنوت نمازها از زبان حضرت علی (ع) شنیده شده است، اظهار داشت: این دعا مقام قره العینی را در خانه و خانواده طلب می کند که مقام آرامش خانوادگی است.

آرامش شاکرانه، ذاکرانه و اقتصادی زیر شاخه های آرامش خانوادگی است

وی با بیان اینکه زیر شاخه های آرامش خانوادگی، آرامش شاکرانه و ذاکرانه است، به موضوع آرامش اقتصادی در خانواده اشاره کرد و افزود: متن خانه و خانواده که محبوبترین کانون در نزد خداوند متعال و رحمان است محل نزول آرامش های ایمانی و عرفانی است.

حجت الاسلام حیدری کاشانی با اشاره به اینکه رشد و تعالی ایمانی در جهت آرامش اقتصادی است، ادامه داد: خداوند متعال وظیفه اصلی این آرامش را بر دوش مردان قرار داده است که تامین اقتصادی خانواده به عنوان یک عبادت و بلکه برتر از جهاد فی سبیل الله است.

وی در ادامه به حدیث حضرت امام رضا (ع) «اَلکادُّ لِعِیالِهِ کَالْمُجاهدِ فی سَبیلِ الله» اشاره کرد و گفت: کسی که برای اداره زندگی خانواده اش مجاهده و تلاش می کند، مانند کسی است که در راه خدا جهاد می کند.

مدیر موسسه طلیعه ظهور تصریح کرد: در روایات آمده است که با فضیلت ترین و محبوترین درهم و دیناری که شخص نزد خداوند خرج می کند، درهم و دیناری است که آن را انسان از راه حلال کسب می کند و خرج خانه و خانواده اش می کند.

وی با تاکید بر اینکه مردان باید در مقام شوهری، حمایت اقتصادی خانه و خانواده را عهده دار باشد، به روایت رسول گرامی اسلام (ص): «أفضل الدنانیر: دینار ینفقه الرجل على عیاله، و دینار ینفقه الرجل على دابته فی سبیل الله، و دینار ینفقه الرجل على أصحابه فی سبیل الله عز و جل» اشاره کرد و افزود: با فضیلت ترین دینار و پولی که انسان به عنوان انفاق در راه خداوند متعال خرج می کند، دینار و پولی است که برای خانه و خانواده اش خرج می کند.

حجت الاسلام حیدری کاشانی افزود: این امام بزرگوار می فرمایند: بسیار سزاوار است که مرد بر اهل و عیالش توسعه بدهد و آنها را در یک رفاه نسبی قرار بدهد و به آرامش اقتصادی برساند.

وی با بیان اینکه بخشش سبب می شود که انسان از تمام کائنات برکت دریافت کند، بیان داشت: انسانی که بخشنده است، خداوند نسبت به او بخشنده نوازی می کند و او را غرق در نعمت می کند.

سخنران حرم رضوی با اشاره به اینکه بعضی اوقات به دلیل بخل و تنگ نظری راه برکت الهی و فزونی نعمت بسته می شود، ادامه داد: کسانی که بخشش می کنند مورد تضمین الهی هستند.

وی خاطر نشان کرد: ملائک دو مرتبه در شبانه روز صدا می زنند که هر کسی یک درهم برای اهل و عیالش خرج کند و در این خرج کردن قربت الی الله داشته باشد خداوند متعال هفتاد برابر وزن کوه احد برای او گشایش مادی در این دنیا قرار می دهد.

آرامش خانه و خانواده را نباید با تنگ نظری بر هم زد

حجت الاسلام حیدری کاشانی با تاکید بر اینکه باید روی بخشش خانوادگی سرمایه گذاری شود، به حدیث حضرت علی (ع) اشاره کرد و افزود: این امام می فرمایند: رزق و روزی را با صدقه دادن بر خود نازل کنید.

وی با بیان اینکه خداوند متعال روی کانون خانه و خانواده ها عنایت ویژه ای دارد، ادامه داد: نباید با تنگ نظری آرامش خانه و خانواده را بر هم زد.

سخنران حرم رضوی در پایان با اشاره به آیه 2 و 3 سوره طلاق «مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا » بر رعایت تقوای خانوادگی و تقوای اقتصادی در خانه و خانواده تاکید کرد و افزود: تقوا و توکل بر خداوند، راه برون رفت از مشکلات و بن بست ها است و خداوند متعال کارگردان زندگی او می شود و از جایی که انسان گمان نمی برد روزی او را می رساند./201/859/ب1

ارسال نظرات