الگوی معیار مؤمن در سبک زندگی اسلامی از منظر امام حسن عسکری
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام جوادی امروز در مراسم سخنرانی مذهبی آستان مقدس حضرت معصومه(س) که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد به تحلیل پارسایی از منظر امام حسن عسکری(ع) پرداخت و اظهار داشت: در روایتی از ساحت این امام همام نقلشده است که امام فرمود«اَوْرَعُ النَّاسِ مَنْ وَقَفَ عِنْدَ الشُّبْهَةِ، اَعْبَدُ النَّاسِ مَنْ اَقَامَ عَلَى الْفَرَائِضِ، اَزْهَدُ النَّاسِ مَنْ تَرَکَ الْحَرَامَ، اَشَدُّ النَّاسِ اجْتِهَاداً مَنْ تَرَکَ الذُّنُوبَ؛ با ورعترین مردم کسی است که وقتی به یک عمل و کاری رسید که نمیداند حرام است یا حلال، آن کار را انجام ندهد.»
کارشناس معارفی علوم دینی با اشاره به اینکه در متن این حدیث معیار عمل مؤمن از سوی امام معصوم(ع) تعیینشده است، عنوان داشت: امام حسن عسکری(ع) در متن این روایت سیره مؤمن در مواجهه با فتنه را تبیین فرمودهاند تا جایی که در این روایت تصریحشده است که«اورع الناس من وقف عند الشبهة» بر این اساس وقتی مؤمن به یک عملی که شبههناک است مواجه شود و نمیداند که این کار حرام یا حلال است بر اساس نص دستور امام معصوم(ع) باید توقف کرده و از انجام آن کار خودداری کند چراکه امام چنین مؤمنی را با ورعترین مردم توصیف کرده است.
استاد حوزه علمیه قم عابدترین مردم را از منظر امام حسن عسکری(ع) عاملترین آنان بر واجبات توصیف کرد و گفت: در این روایت صراحتاً آمده است که«اعبد الناس من اقام علی الفرائض؛ عابدترین مردم کسی است که واجباتش را انجام بدهد.» بر این اساس مؤمن اگر واجباتش را بر اساس معیار شرع مقدس اسلام اقامه کند، عابدترین مردم در نزد امام معصوم(ع) است.
حجتالاسلام جوادی با اشاره به اینکه امام حسن عسکری(ع) با«ازهد الناس من ترک الحرام» مسیر و الگوی زاهد زیستن را برای شیعه تبیین فرموده است، عنوان داشت: زاهدترین مردم از منظر امام کسی است که در برابر فعل حرام سرکشترین باشد، این در حالی است که زهد در جوامع اسلامی به گوشه گزینی تلقین شده است که برداشتی غلط از ظاهر دین است.
سخنران آستان مقدس حضرت معصومه در پایان به تشریح حقیقت جهاد و کوشش از منظر امام حسن عسکری(ع) پرداخت و گفت: حضرت در ادامه روایت چنین فرمودهاند که«اشد الناس اجتهادا من ترک الذنوب» بر این اساس در منابع اصطلاحی روایات از تعبیر«کوشش» و «اجتهاد» در ذیل موضوع طاعات و عبادات یاد شده است./837/202/ب3