۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۴
کد خبر: ۴۷۲۵۲۱

کارگاه آموزشی جایگاه فلسفه در جهان امروز برگزار شد

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی گفت: درباره سنت و مدرنیته و چالش بین این دو پژوهش‌های متعددی انجام شده که کمتر مواجهه فلسفی داشته است.
رجبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مزدک رجبی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی امروز در کارگاه آموزشی جایگاه فلسفه در جهان امروز که در پژوهشگاه علوم انسانی برگزار شد، گفت: در دهه‌های اخیر درباره سنت و مدرنیته و چالش بین این دو پژوهش‌های متعددی انجام شده است.

وی افزود: با این مساله کمتر مواجهه فلسفی شده است اگر هم شده است صبغه تاریخی دارد.

رجبی با بیان اینکه مواجهه فلسفی با غرب و مدرنیته از فردید آغاز شده است، عنوان کرد: پیش از ایشان چهره‌ای نبوده است که مواجه فلسفی با غرب داشته باشد آنچه با فکر ایشان ظهور پیدا می‌کند پرسش و مواجه بنیادین با کلیت غرب است، وی نوشته زیاد ندارد بیشتر اهل سخن گفتن بودند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی درباره کتاب آسیا در برابر غرب نوشته شایگان، اظهار داشت: نخستین بخش کتاب توضیح درباره نیهیلیزم است تجربه غربی و بنیاد این فکر را بیان کرده و اینکه ما چگونه توهم تجربه کردن آن را داریم.

وی بیان داشت: مواجهه فلسفی غرب در آثار شایگان و داوری آشکار کرد که با کلیت نیهیلیزم تجربه تاریخی مواجه هستیم که در تلقی خاص ادعای جهان شمول بودن داشته است.

رجبی ابراز کرد: ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که تفکر مدرن دچار گسست شده و خود را در تفکر غربی آشکار کرده است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی افزود: تلقی خاص از تاریخ غرب برای ما ایرانی‌ها و هندی‌ها شاید به مخرب‌ترین شکل خود را در شرق‌شناسی نشان داده است.

وی گفت: مخرب‌ترین مواجه ما با جهان غرب که خیلی مخفی به نظر رسیده و اما بسط پیدا کرده مواجه ما با شرق‌شناسی است.

رجبی عنوان کرد: فهم با درک بنیادین آغاز می‌شود نشانه‌های آن از مرحوم فردید آغاز می‌شود اما آنچه در آثار بزرگانی همچون فردید، شایگان و داوری مشترک است تلاش در نشان دادن عدم فهم است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی افزود: در آثار داوری غرب‌زدگی فعال بسیار پررنگ است که به موازات و توامان توسعه نیافتگی، شرح و بیان این عدم فهم به کار برده و دائم حول آن می‌گردند./202/807/ب1

ارسال نظرات