۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۹
کد خبر: ۴۷۲۸۱۹
امام جمعه موقت اصفهان:

پیروی از هوای نفس در میان پرستش های باطل از همه خطرناک تر و فراگیرتر است

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی با اشاره به آیه پنجاهم سوره قصص، گفت: هر کس در دنیا موجودی را می پرستد و در میان پرستش های باطل خطرناک ترین و فراگیرترین نوع پرستش ها، هوا پرستی است.
حجت الاسلام سید مجتبی میردامادی امام جمعه موقت اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی میردامادی در سخنرانی شب گذشته که در مسجد الغفور خیابان سروش برگزار شد، گفت: عزت انسان با ذلت هوای نفسش تأمین می شود.

وی در ابتدا با اشاره به حکمت 449 نهج البلاغه که امیرمؤمنان(ع) در آن می فرمایند، هر کس برای خودش ارزش و شخصیت قائل باشد، از نفسش پیروی نمی کند، افزود: انسانی که خواهان عزت، کرامت و بزرگواری است، در برابر خواهش های نفسانی اش ذلت پذیر نیست و از دستورات نفسش تبعیت نمی کند.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی با بیان اینکه ارتکاب گناه نشانه ذلت در برابر نفس است، تشریح کرد: دروغ گفتن، مال مردم خوری، بدحجابی و ارتکاب گناهان مختلف نشانه ذلت فرد در برابر هوای نفسش است، افراد گناهکار معمولاً ارزشی برای خودشان قائل نیستند.

امام جمعه موقت اصفهان عذاب غیبت کننده را بسیار سخت و بزرگ دانست و ابراز کرد: غیبت کردن به معنای تبیین عیوب یک انسان برای انسان دیگر است و براساس آیات قرآن، انسان غیبت کننده در حال خوردن گوشت مردار بردار دینی خودش است.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه افراد متدین باید بیشتر از دیگران مواظب رفتار و کردارشان باشند، تأکید کرد: معمولاً افراد متدین با گناهانی همچون غیبت کردن از دیگران و تهمت زدن به دیگران، آلوده می شوند و شیطان این افراد را با گناهانی همچون شرابخواری و زنا گمراه نمی کند.

وی افزود: هواهای نفسانی، شهوت و حبّ ریاست در شخصی که دارای شخصیت دینی باشد به شدت ضعیف است و مصداق حقیقی چنین افراد وجود نازنین 14 نور مقدس است، امیرمؤمنان(ع) در روایتی می فرمایند، تمام دنیا و هر آنچه در آن است نزد من، ارزش بند لنگه کفشی را ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی ادامه داد: دنیا به سبب اینکه محل کسب ثواب و خدمت به دیگران است ارزش دارد، به همین خاطر رسیدن به مقام و ریاست اگر برای برقراری عدالت اجتماعی و خدمت به مردم باشد، علاوه بر اینکه اشکالی ندارد، موجبات به کمال رسیدن فرد را فراهم می آورد.

امام جمعه موقت اصفهان به دوران خانه نشینی امیرمؤمنان(ع) اشاره کرد و گفت: انسانی که خداوند در نظرش محبوب است و اسیر دل و هوای نفس نیست، 25 سال خانه نشینی را با حالتی که خار در چشمش بوده و تیغ در گلویش، به خاطر خداوند تحمل می کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: بعد از اینکه امیرمؤمنان(ع) به خلافت می رسند، همسایه ایشان حلوای معطر بسیار خوش مزه ای را برای ایشان می فرستد ولی امیرمؤمنان(ع) می فرمایند این را به او بازگردانید، چرا در این 25 سالی که عنان حکومت در دستان من نبود، چنین حلوایی برای من نفرستاد، سپس به او فرمودند اگر حلوا داده ای تا کاری برایت انجام دهم، ولله قسم اگر تمام ثروت و حکومت آسمانها و زمین را به من بدهند تا پوست جوی را از دهان یک مورچه به ناحق بگیرم، این کار را نخواهم کرد.

وی با بیان اینکه عزیز مصر شدن حضرت یوسف(ع) برای گذشتن از لذتهای زودگذر دنیایی بود، گفت: حضرت یوسف(ع) با زیر پا نهادن خواسته های نفسانی اش، عزیز مصر شد و به هر آنچه می خواست رسید، حتی زلیخا نیز به همسری او درآمد.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی ادامه داد: بعد از ازدواج حضرت یوسف(ع) با زلیخا، زلیخا به حضرت یوسف(ع) اعتنایی نمی کرد وقتی حضرت یوسف(ع) دلیل این بی توجهی را از زلیخا پرسید، او در پاسخ گفت، قبل از اینکه با تو ازدواج کنم فکر می کردم همه چیز تو هستی ولی الآن فهمیدم به دنبال یوسف رفتن هیچ چیز به جز ذلت برایم نداشت و من تنها یکبار خداوند را صدا زدم و او تو را عاشق من کرد به همین سبب از این به بعد تنها خداوند را صدا می زنم.

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به آیه بیست و ششم سوره صاد که می فرماید «یَا دَاوُدُ إِنَّا جَعَلْنَاکَ خَلِیفَةً فِی الأرْضِ فَاحْکُمْ بَیْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَ لا تَتَّبِعِ الْهَوَى فَیُضِلَّکَ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ إِنَّ الَّذِینَ یَضِلُّونَ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِیدٌ بِمَا نَسُوا یَوْمَ الْحِسَابِ»، اظهار کرد: خداوند خطاب به حضرت داوود(ع) می فرماید «دلیل دور شدن از من، پیروی از خواهش های نفسانی است پس هرگز در زمره پیروان هوای نفس نباش».

استاد اخلاق حوزه علمیه با توجه به آیه پنجاهم سوره قصص که می فرماید «فَإِنْ لَمْ یَسْتَجِیبُوا لَکَ فَاعْلَمْ أَنَّمَا یَتَّبِعُونَ أَهْوَاءَهُمْ وَ مَنْ أَضَلُّ مِمَّنَ اتَّبَعَ هَوَاهُ بِغَیْرِ هُدًى مِنَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ»، تشریح کرد: در این کره خاکی هر کس موجودی را می پرستد، برخی گاو می پرستند و برخی اعضای بدن را می پرستند، خداوند با بیان این جمله که «پرستش غیر از من هیچ سود و ضرری به انسان نمی رساند»، انسانها را از پرستش غیر از خودش بازمی دارد.

وی در پایان افزود: گمراه ترین افراد کسانی هستند که به جای خداوند، هوا پرستی می کنند، این نوع پرستش باطل، از همه پرستشهای باطل دیگر خطرناک تر و فراگیرتر است./867/201/ب2

ارسال نظرات