۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۳
کد خبر: ۴۷۲۸۲۱
حجت الاسلام ابوترابی:

با تکیه بر علم و دانش می‌توان به شجره طیبه تبدیل شد

حجت الاسلام ابوترابی با بیان این که تجلیل از آیت الله جلالی خمینی، تجلیل از علم، ارزش‌های دینی و نیم قرن تلاش و مجاهدت در عرصه هدایت و اعتلای جامعه است، گفت: با تکیه بر علم و دانش است که می‌توان به شجره طیبه تبدیل شد.
حجت الاسلام محمدحسن ابوترابی حجت الاسلام محمدحسن ابوترابی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدحسن ابوترابی، نایب رییس سابق مجلس شورای اسلامی در مراسم نکوداشت آیت الله حیدرعلی جلالی خمینی که شامگاه یکشنبه در مسجد احمدیه برگزار شد، گفت: ما امشب در محضر یکی از ستارگان آسمان پرستاره اسلام هستیم؛ عالم، فقیه و مجاهد فرهیخته آیت الله حیدرعلی جلالی خمینی، از شخصیت‌های تقویت یافته مدرسه علمی، فقهی و سیاسی رهبر کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) است.

وی در ادامه ابراز داشت: این عالم مجاهد، با اشاره امام راحل در محضر پر ثمرشان در تهران حضور یافته و نقش تربیتی و رسالت دینی، مذهبی خود را آغاز کرده و به عنوان یک شاگرد انقلابی و آراسته به فضایل علمی در مسیر آموزه‌های دینی اهل بیت(ع) و در محضر امام و حاکمیت دینی به عنوان یک عامل توانمند دینی بودند.

حجت الاسلام ابوترابی بیان داشت: زندان‌های شاهنشاهی نیز حتی این عالم بزرگ را از حرکت و تلاش در این حوزه باز نداشت؛ ایشان در کنار شخصیت‌هایی بزرگ نظیر شهید مرتضی مطهری حضور داشتند که فضایل ایشان ثمرات همان تربیت دینی است؛ آنچه در مدرسه اهل بیت رخ داد، تربیت فقهای برجسته هوشمند، عالم و وارسته‌ برای هدایت جامعه اسلامی و بشری است.

وی در ادامه اظهار داشت: اراده علما بر این بود که فقهای آشنا به مسائل شرعی تربیت کنند تا در اختیار مردم و جامعه اسلامی باشند، همان طور که در مدارس اهل سنت شاهد هستیم؛ هدف امامان ما نیز تربیت عالمان دینی برای در اختیار مردم قرار دادن آنها و رفع مشکلات جامعه اسلامی بود.

نایب رییس سابق مجلس شورای اسلامی گفت: امام صادق(ع) به عالم برجسته زمان خود می‌گوید، مدرسه ما، مدرسه تربیت فقها، علما و شخصیت‌های وارسته‌ای است که از قرآن و روایات پیامبر(ص) و ائمه(ع)، آموزه‌های دین را در حوزه‌های مختلف یاد گرفته و به پیروان مدرسه اهل بیت آموزش می‌دهند؛ مدرسه‌ای که علم و مفاخر علمی را ارزشمند دانسته و بر آنها تأکید دارد.

وی در ادامه ابراز داشت: عالم و فقیه در دنیای تشیع زنده و بانشاط است؛ روح این سخن این است که فقهای هوشمند ما در جامعه حضور دارند و به مسائل توجه دارند؛ جامعه ما به حضور این علما و فقهای بزرگ احتیاج دارد؛ آنچه روح مدرسه اهل بیت است، این است که در کرسی امامت و رهبری، شخصیتی چون امام راحل و هم اکنون امام خامنه‌ای می‌تواند با دانش و بصیرت جامعه را هدایت کند.

حجت الاسلام ابوترابی بیان داشت: اینکه امروز در لبنان، یمن، سوریه و بحرین پر شده از جایگاه سیاسی رهبری و ولایت ما، به خاطر حراست مبتنی بر دانش ولایت ما است که اگر نبود، امام نیز فراموش شده بود؛ علمایی نظیر آیت الله جلالی خمینی باید همیشه حضور داشته باشند و با وجودشان راه را برای ما روشن کنند.

وی در ادامه ابراز داشت: شیخ طوسی‌ها را امام صادق(ع) تربیت کرده است؛ دانش و علم به عنوان گوهر ارزشمند مدرسه دین است؛ اگر بگویند مقدس‌ترین واژه در قرآن علم است، سخن حق و زیبایی گفته‌اند؛ این فریاد قرآن است، اگر انبیا برای تربیت انسان آمدند، در سایه علم است که انسان تربیت می‌شود؛ اگر انبیا برای نشان دادن صراط مستقیم آمدند، در سایه علم، صراط مستقیم نشان داده می‌شود.

نایب رییس سابق مجلس شورای اسلامی گفت: خداوند عزوجل در قرآن می‌فرماید مدرسه دین، مدرسه مبتنی بر دانش است؛ قله موردنظر، علم است؛ علم و دانش موتور حرکت جامعه است؛ امروز در هر عرصه‌ای که علم حضور داشته باشد، پیشرفت هم در آنجا حاصل خواهد شد؛ کسانی که علم را مدیر خود قرار داده‌اند، به علوم و فناوری پیشرفته در عرصه‌های اقتصادی، دفاعی، نظامی، فرهنگی و اجتماعی رسیده‌اند؛ ما هر گاه از علم فاصله بگیریم، قطعا شاهد متزلزل بودن جامعه خواهیم بود.

وی در ادامه ابراز داشت: جامعه غربی بدون مادر، پدر و محبت نهاد خانواده را کنار گذاشته و فراموش کرده، چرا که در این عرصه پیشرفت علمی نداشته؛ ما در نظام اسلامی در هر حوزه‌ای که به قدرت و ظرفیت بالایی رسیدیم، از علم و دانش بوده است؛ امروز ایران نماد اقتدار دفاعی است که امنیت یکی از ارکان آن است؛ یکی از مهمترین لایه‌های امنیت ما، وحدت و انسجام ملی ما است که دستاورد زحمات امام راحل، رهبری عظیم الشأن، امت هوشمند اسلامی، مردم سالاری دینی و مشارکت مردم در عرصه مدیریت کشور بوده است.

حجت الاسلام ابوترابی بیان داشت: انتخابات پیش رو از ارکان اقتدار ملی، سیاسی، دفاعی و امنیتی ما است؛ از ارکان امنیت، قدرت دفاعی است که در بازوان سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی تجلی یافته؛ در زمان پیروزی انقلاب ما هیچ تصوری از قدرت موشکی و تسلیحاتی نداشتیم اما امروز به پشتوانه علم و دانش به این اقتدار دست یافته‌ایم.

وی در ادامه ابراز داشت: دانشگاه‌ها و مجامع علمی نظیر علم وصنعت، شریف و دانشگاه تهران، پشتوانه اقتدار دفاعی ما هستند و حرکت ما را در جنگ هموار می‌کنند؛ اگر در عرصه اقتصادی آن طور که باید و شاید در جایگاه خوبی قرار نگرفته‌ایم، به خاطر تکیه به ذخایر ارزی حاصل از فروش نفت و گاز بوده؛ ملتی که تنها به این ثروت‌های خدادای تکیه کند محکوم به شکست و زوال خواهد بود؛ اگر علم وارد اقتصاد شود، قطعا در این عرصه نیز موفق می‌شویم.

نایب رییس سابق مجلس شورای اسلامی گفت: بهترین شاخص در دوران غیبت، ولایت فقیه و رهبری توانا و شایسته است که با شجاعت و اقتدار جامعه را به پیش می‌برد؛ دیروز با انتخاب امام خمینی(ره) قله‌هایی از علم و اقتدار را فتح کردیم و امروز به پشتوانه ولایت مقام عظیم الشأن رهبری به دستاوردهای‌مان افتخار می‌کنیم؛ ولایت فقیه به معنای ولایت علم، ولایت فقه و ولایت عبادت است.

وی در ادامه اظهار داشت: تجلیل از آیت الله جلالی خمینی، تجلیل از علم، ارزش‌های دینی و نیم قرن تلاش در عرصه هدایت و اعتلای جامعه است؛ از پیامبر اکرم(ص) در عصری که دانش و مدیریت مبتنی بر علم هیچ ارزشی نداشته و علم حتی دوران تولد خود را سپری نکرده بود روایت داریم، یک ساعت گفت‌وگوی علمی از هزار شب عبادت و در هر شب هزار رکعت نماز گزاردن و تلاوت قرآن بالاتر است.

حجت الاسلام ابوترابی تأکید کرد: ما باید هر آنچه می‌دانیم و بر آن علم داریم، نظیر زبان کشورهای دیگر، قرآن، ورزش و غیره را به دیگران بیاموزیم؛ آیت الله جلالی خمینی معارف خود را آموزش دادند؛ همه کارهای ما از صبح تا شب باید پشتوانه علمی داشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پول‌هایی که از سیستم بانکی گرفته می‌شود و باز نمی‌گردد به خاطر این است که پشتوانه علمی ندارد؛ کسی که پول داده، نمی‌داند که آن را به اهلش نداده؛ اینها به خاطر این است که در نظام بانکی کشور علم مدیریت نمی‌کند؛ از این رو با تکیه بر علم و دانش است که می‌توان به شجره طیبه تبدیل شد./966/201/ب2

ارسال نظرات