۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۴۷۲۹۵۶
کارشناس دینی:

حضرت فاطمه معصومه الگوی رفتاری مسلمانان است

حجت الاسلام پورنجف با تأکید بر ضرورت بررسی ابعاد شخصیتی کریمه اهل بیت(ع)، گفت: زندگی حضرت معصومه(س) پر از نکات آموزنده و انسان ساز است، اهل ذکر و عبادت بودن، صداقت، دقت و گفتار متقن و محکم از جمله خصوصیات برجسته ایشان است که باید مورد تحلیل و بررسی واقع شود.
وفات حضرت معصومه

حجت الاسلام کریم پورنجف، استاد حوزه و دانشگاه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری‌ رسا در تبریز، با تشریح ابعاد شخصیتی حضرت فاطمه معصومه(س) با بیان این مطلب که فقط در رابطه با سه نفر از اهل بیت(ع) زیارتنامه مأثوره وارد شده است، گفت: به زیارت نامه ای ماثوره گفته می شود که از طرف امام معصوم(ع) باشد.

وی با بیان اینکه همین زیارت نامه ماثوره دال بر جایگاه والای ایشان دارد، تصریح کرد: در عباراتی از این زیارت نامه به شفاعت حضرت معصومه(س) اشاره شده است، در قرآن کریم نیز بیان شده است که تنها کسانی که اذن شفاعت دارند شفاعت خواهند کرد و این دلیل دیگری بر عظمت وجودی ایشان دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به عبارت «وَ أَنْ لا یَسْلُبَنا مَعْرفَتَكُمْ» در زیارتنامه آن بزرگوار، افزود: در این قسمت از زیارت نامه آمده است که از خداوند متعال معرفت وجود مبارک ایشان را طلب می کنیم و خواستار آن هستیم که معرفت وجود ایشان را از ما سلب نکند که دلیل دیگری بر عظمت وجودی حضرت فاطمه معصومه(س) دارد.

وی با بیان اینکه عصمت به دو نوع علمی و عملی تقسم می شود، خاطرنشان کرد: عصمت علمی که در ذات خود عصمت عملی را هم دارد، مختص به حضرات 14معصوم(ع) است، اما عصمت عملی دامنه گسترده تری دارد و حضراتی از جمله حضرت ابوالفضل العباس(س)، حضرت زینب کبری(س) و حضرت فاطمه معصومه(س)، دارای این نوع از عصمت هستند.

حجت الاسلام پور نجف از خصوصیات بارز وجود مبارک فاطمه معصومه(س) محدثه و عالمه غیر معلمه بودن عنوان و تصریح کرد: حضرت در همان سن کم به مقام عصمت از گناه دست یافتند که نشانگر عظمت معنوی ایشان است، پدر گرامیشان حضرت امام موسی کاظم(ع) چندین بار لفظ «فداها ابوها» را در مورد ایشان به کار برده اند.

وی با بیان این که حضرت به فاطمه ثانی معروف هستند، ابراز داشت: با توجه به علاقه و محبتی که شیعیان نسبت به حضرت فاطمه زهرا(س) دارند و این که قبر شریفشان مخفی بوده و در دسترس شیعیان نیست، با توجه به روایاتی که وجود دارد، می توان به نیت زیارت حضرت زهرا(س)، قبر حضرت معصومه(س) را زیارت کرد.

این کارشناس مذهبی با تأکید بر ضرورت بررسی ابعاد شخصیتی کریمه اهل بیت(س)، بیان داشت: زندگی حضرت معصومه(س) پر از نکات آموزنده و انسان ساز است، اهل ذکر و عبادت بودن، صداقت، دقت و گفتار متقن و محکم از جمله خصوصیات برجسته ایشان است که باید مورد تحلیل و بررسی واقع شود.

وی افزود: با توجه به این که حضرت، محدثه بودند، یکی از شرایط محدث بودن، دقت در بیان سخن و اتقان گفتار است که به عنوان یک الگو و سبک زندگی قابل تبیین است، از جمله سایر خصوصیاتی که درباره حضرت مطرح بوده و الگویی برای همگان است، عفت، حجاب و پاکدامنی ایشان است./۸۵۴/302/ب2

ارسال نظرات