۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۱
کد خبر: ۴۷۲۹۵۷
رئیس بنیاد فارِس ‌المؤمنین تشریح کرد؛

مقام شفاعت حضرت معصومه از شیعیان

حجت الاسلام علوی تهرانی گفت: شفاعت شیعیان نشان دهنده قدرت حضرت فاطمه معصومه(س) و مخدره‌ای است که در پایان عمرش 18 سال و در روایاتی 23 سال بیشتر ندارد و در صحنه قیامت از تمام موالیان پدرش و اجدادش می‌خواهد که شفاعت کنند.
حجت الاسلام علوی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در مراسمی که پیش از ظهر امروز به مناسبت سال روز رحلت حضرت معصومه(س) در حسینیه آیت الله علوی تهرانی برگزار شد، حجت الاسلام سید محمدباقر علوی تهرانی، رئیس بنیاد فارِس المؤمنین، با عرض تسلیت به مناسبت سال روز رحلت حضرت فاطمه معصومه(س) و همچنین رحلت یار دیرین انقلاب و مقام معظم رهبری آیت الله هاشمی رفسنجانی، در رابطه با وجود مبارک امام عصر(عج) گفت: عقیده مسلم شیعه بر این است که وجود نازنین امام عصر(عج) در یک دوره طولانی در غیبت به سر می‌برند، که قطعیت طولانی بودن غیبت ایشان از روایات حاصل شده است و با جست‌وجو و پژوهش در متن دین، 12 مورد، دلیل غیبت ایشان معرفی شده است.

وی در ادامه افزود: یکی از این دوازده دلیل و وجه قابل توجه و هشدار برای ما این است که قرآن کریم در آیات 2 و 3 سوره مبارکه عنکبوت می‌فرماید (تصور مردم این است که صرف اینکه بگویند ایمان آوردیم کافی است و خداوند آنها را نمی‌آزماید؛ خداوند موجودات قبل از شما را نیز امتحان کرد؛ دلیل امتحان این بود که دروغگو را از صادق ظاهر کند تا مردم نیز بفهمند).

حجت الاسلام علوی تهرانی ابراز داشت: یکی از وجوه همین است که خداوند عزوجل فرموده، در هر عقیده‌ای که باشید، امتحان سنت من است تا چیزهایی روشن شود؛  این روشن شدن وجه تفاوت امتحان خدا و امتحان خلق است؛ وقتی ما امتحان می‌دهیم، می‌خواهیم ببینیم چقدر می‌دانیم ولی وقتی خدا امتحان می‌کند، می‌خواهد نتیجه امتحان را برای ما ظاهر کند، تا اتمام حجت بر ما شود که چه کسی دروغگو و راستگو است.

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: کسانی که در امتحان درست عمل کردند، مستحق بهشت و آنها که بد عمل کرده‌اند، مستحق جهنم خواهند بود؛ اگر این سخن در ما اثر کند، تکلیف ما معلوم می‌شود و باقی عمر را طوری زندگی می‌کنیم که امام عصر(عج) از ما راضی باشد؛ در اداره، کسب، معلمی، استاد دانشگاهی و در هر جایگاهی با توجه به تکلیف و کسب رضایت امام زمان(عج) عمل می‌کنیم؛ به عبارتی در خانه اگر کس است، یک حرف بس است.

وی ابراز داشت: یکی از کسانی که خداوند ایشان را مورد امتحان قرار داد حضرت نوح بود که خداوند به او فرمود در 950 سال زندگی خود 200 سال را برای ساخت کشتی وقت بگذار و مردم را در این حین، دعوت کن و برای ساخته شدن کشتی عجله نکن چون هدف ما هدایت شدن مردم در این چند سال است و بگو هر کسی سوار کشتی شود نجات می‌یابد.

حجت الاسلام علوی تهرانی گفت: طبیعی است ساختن کشتی در جایی که از 4 طرف به آب راهی ندارد مردم او را مسخره کنند و نوح را به استهزاء می‌گرفتند؛ خداوند به نوح فرمود در این 200 سال کسانی که به تو و به اهل تو ایمان دارند، نجات می‌یابند.

وی در ادامه افزود: خدا یکی از امتحاناتش، امتحان به اموال و اولاد است؛ خداوند خواسته بود، حیوانات هم در کشتی باشند و دلیلش این بود که عذاب برای تمام کره زمین بوده و می‌خواست به غیر از کسانی که سوار شدند نسلی باقی نماند.

رئیس بنیاد فارِس المؤمنین ابراز داشت: وقتی خدا وعده دهد خلف وعده نمی‌کند؛ روز موعود رسید و فرزند حضرت نوح سوار کشتی نشد و غرق طوفان شد؛ در این هنگام حضرت نوح پرسید خدایا او از صلب و اهل من است چرا او را نجات نمی‌دهی، ندا آمد او پسر تو است ولی از اهل تو نبوده و صالح نیست؛ پس از آنچه نمی‌دانی و علم نداری، سؤال و درخواست نکن، من تو را بر حذر می‌دارم از اینکه از نادان‌ها باشی؛ حضرت نوح بلافاصله گفت خدایا پناه می‌برم به تو از چیزی که به آن علم ندارم.

وی در ادامه گفت: حضرت نوح در امتحان الهی سربلند و قبول شد؛ این امتحان برای این بود که معلوم شود حضرت نوح تا کجا از خداوند و اوامرش فرمان می‌برد؛ امتحان، سنت خدا، به اموال، اولاد و برای سنجش اعمال ما است.

حجت الاسلام علوی تهرانی گفت: یکی از همین امتحانات غیبت ولی عصر(عج) برای این است که معلوم شود اعمال ما مورد تأیید امام هست یا خیر؛ از موسی بن جعفر(ع) راجع به ولی عصر(عج) روایت داریم که پنجمین نسل از هفتمین امام، زمانی که غایب شد، در آن روز مراقب دین‌تان باشید که کسی شما را از دین‌تان جدا نکند، خدا را در دین رعایت کنید، امام آخر که صاحب قیام است و در غیبت، ناگزیر است، به حدی غیبتش طولانی می‌شود که حتی کسانی که می‌گفتند به ولی عصر(عج)  ایمان داریم و می‌دانیم که در غیبت است، به وجودش شک کرده و می‌گویند، اگر امام عصر(عج) وجود داشت، قطعا می‌آمد و کاری می‌کرد.

وی ابراز داشت: این غیبت امتحان است تا کسانی که صادقانه پای امام ایستادند و کسانی که دروغ‌ می‌گویند معلوم شوند؛ از این رو یکی از دلایل غیبت، ظاهر شدن متدینین واقعی از غیر واقعی است؛ دوران غیبت مثل شب عاشورا است که امام حسین‌(ع) چراغ را خاموش کرد تا هر کس خواست در تاریکی برود؛ ما باید مراقب باشیم از خیمه امام عصر(عج) خارج نشویم.

رئیس بنیاد فارِس المؤمنین با ذکر روایتی از شیخ عباس قمی در باب حضرت معصومه(س) ابراز داشت: از محدث عالی مقام مرحوم شیخ عباس قمی، صاحب کتاب ارزشمند مفاتیح‌الجنان و به عنوان کسی که احادیث را با وسواس انتخاب می‌کنند نقل شده است، در مقطعی با پدرشان پای منبر کسی بودند که آن شخص از روی کتاب مناظرالآخرة که راجع به معاد است، می‌خواند و مردم گریه می‌کردند؛ پدر شیخ در حالی که نمی‌دانست نویسنده این کتاب پسرش است به ایشان گفت، کاش تو هم به جایی برسی که چنین کتابی بنویسی؛ شیخ عباس قمی برای حفظ عزت آن شخص نگفت که صاحب آن کتاب خودش است.

حجت الاسلام علوی تهرانی با ذکر خوابی از شیخ عباس قمی گفت: ایشان در تحفةالظاهر نقل می‌کند که در عالم رؤیا مرحوم میرزای قمی را دیدم (میرزای قمی، رئیس علمای شیعه که بسیار انسان وارسته‌ای بوده و در قبرستان شیخان قم دفن است و مجرب است هر کس آروزی خانه‌دار شدن دارد 40 روز به این عالم فاتحه دهد، خداوند اثباب خانه‌دار شدن را برایش فراهم می‌کند)؛ چند بار از ایشان پرسیدم آیا حضرت معصومه(س) مردم قم را شفاعت می‌کند، در آخر جواب داد، حضرت معصومه(س) از همه شیعیان عالم شفاعت می‌کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: این نشان دهنده قدرت حضرت فاطمه معصومه(س) و مخدره‌ای است که در پایان عمرش 18 سال و در روایاتی 23 سال بیشتر ندارد و در صحنه قیامت از تمام موالیان پدرش و اجدادش می‌خواهد که شفاعت کنند؛ ما در کشورمان زیر سایه چنین امام‌زاده عزیزی هستیم؛ باید خیلی قدرش را بدانیم./201/966/ب1

ارسال نظرات