۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۲
کد خبر: ۴۷۳۶۱۰
رحیم پور ازغدی:

غرب با معماری برای خودش هویت و تاریخ ساخته است/شهرسازی و معماری با سبک زندگی گره خورده است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که مسلمان شدن ایرانی ها چهار قرن طول کشید، تصریح کرد: ایرانی ها برخلاف برخی اظهارنظرهای نادرست به زور مسلمان نشدند اما جوری مسلمان شدند که تمدن ایرانی را نمی توان از تمدن اسلام جدا کرد.
رحیم پور ازغدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد، حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درنشست «مفهوم پیوست فرهنگی اجتماعی در تحقق شهر اسلامی» امروز 23 دی در شهرداری مشهد گفت: امروز برخی به لحاظ فنی مهندسی به شهر نگاه می کنند و بعضی دیگر فرهنگی کارند اما ارتباط جسم و روح شهر را نمی فهمند.

مقایسه معماری غربی با معماری ایرانی

 وی در ادامه در مقایسه معماری غربی با معماری ایرانی اظهارکرد: غربیان به فرهنگ خودشان چنان مقیدند که اجازه نمی دهند یک ساختمان 200 تا 300 ساله حتی ترک بردارد چرا که معتقدند این آرم و هویت آنان است و به همین دلیل هم هنوز خرابه های جنگ خودشان را  نگه داشته اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که در معماری و شهرسازی بهتر است که ما ابتدا غرب زده باشیم، تصریح  کرد: امروز معماری شهرسازی مکتب دارد اما مهندسی ساختمان مکتب ندارد و آن چیزی که مردم با آن ارتباط دارند اسکلت شهر نیست بلکه روح و پیوست شهر است.

وی با انتقاد نسبت به این موضوع که در حال حاضر معماری شهری ایرانی به هیچ عنوان وجود ندارد، اظهارکرد: در عین حال همین معماری غربی در همه وجوه به مسایل، فرهنگی نگاه می کند و آنها حتی پیوست فرهنگی هم نمی گویند و در طراحی سخت افزاری آنان، نرم افزاری فرهنگی خود به خود در آن نهفته است.

رحیم پور ازغدی درادامه با طرح این پرسش که چرا شهرسازی و معماری جزو علوم انسانی و فرهنگی محسوب می شود، تصریح کرد:مهندسی معماری کار فرهنگی است چرا که ساختمان شهر با لانه حیوانات متفاوت است.

وی درادامه بیان تفاوت های معماری غربی با ایرانی گفت: در برخی شهرهای اروپایی می بینیم که ساختمان کلیسای جنگ زده را نگه داشتند و در کنار آن بیست خط توضیح داده اند که این هویت ساز است و اینها از هیچی، چیزی در می آورند.

اسلام ما فوق غرب است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که اسلام ما فوق غرب است، تصریح کرد: به همین دلیل بهتر است در معماری اول غرب زده شوید چرا که به اسلام نزدیک می شوید و بعد از آن مفاسد معماری غربی را ببینید  وبعد از رفع عیب های آن اسلامی شوید.

وی با بیان اینکه معماری و شهرسازی پیامهای مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دارد، اظهارکرد: آنها با دقت و با میکروسکوپ به شهرشان نگاه می کنند به طوری که ساختمان حکومتی آمریکا از روی معماری رومی ساخته شده است چرا که آنها می گویند ما ادامه دهنده امپراطور روم هستیم.

غرب با معماری برای خودش هویت و تاریخ ساخته است

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: آنها برای خودشان هویت و تاریخ ساختند چرا که با ساختن یک شهر که هویت سیاسی و اجتماعی دارد ارتباط برقرار کرده اند واین درحالی است که کسی که عقلش به چشمش است همان ساختمان را می بینند و کسانی دیگر کل کشور را دریک ساختمان می بینند.

وی با بیان این که اگر در نگاه به ساختمان با عنوان یک پروژه جامع نگاه عقلانی شکل نگیرد نگاه اخلاقی هم حاصل نمی شود، اظهارکرد: فیلسوفان معتقدند که اخلاق واجب الاستدلال است و برخی می گویند اخلاق استدلالی نیست.

اخلاق اسلامی عقلانی است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: اما اخلاق اسلامی عقلانی است وتا وقتی که شهر را به عنوان یک مفهوم عقلانی نبینیم نمی توانیم هویت اخلاقی برای آن تعریف کنیم وبرای همین باید دانست که شهر استدلال دارد.

تا استدلال نباشد شهرسازی و معماری اسلامی هویت ندارد

وی با بیان این که برای شهرسازی و معماری باید استدلال کرد، گفت: تا استدلال نباشد شهرسازی و معماری اسلامی هویت ندارد چرا که ساختمان سلولی در بدن کوچه و خیابان است و خیابان عنصری از محله  است.

شهرهایی که بر آن منطق حاکم نیست کاریکاتور شهر هستند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: شهرعضوی از یک تمدن است و باید معلوم شود که این دست چه کسی است چرا که شهرهایی که بر آن منطق حاکم نیست کاریکاتور شهر هستند و روستاهای متورم شده اند.

وی با بیان این که در حال حاضر این بلا سر شهرها و روستاهای ما آمده است، تصریح کرد: تا 200 سال پیش هم ما هویت داشتیم اما امروز در کشورهایی که لامذهب هستند آنها برای خودشان هویت تعیین کرده اند و در قانون شهرسازی آن را دخالت می دهند و ما از هویت خودمان عفلت کرده ایم.

رحیم پورازغدی با بیان این که آیات و روایات ما جواب خیلی از سوالات را داده است، افزود: ما مکتب معماری و شهرسازی داریم چرا که در شهرسازی اصولا مکتب مطرح است و این درحالی است که کسی حواسش به این موضوعات نیست.

قدیمی ترین دانشگاه در کمبریح معماری شبیه مدرسه نواب دارد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درادامه با طرح این پرسش ها که  چرا مکاتب مختلف شهرسازی وجود دارد؟ چرا معماری معید با غیر معبد فرق دارد، افزود:امروز قدیمی ترین دانشگاه در کمبریح معماری شبیه مدرسه نواب دارد.

وی افزود: دانشگاههای غرب از روی کلیساها ساخته شده اند و آنها هم کپی از کشورهای اسلامی بوده است به طوری که در آن دوران هرکس که لباس عربی داشت انگار پرفسور است و همه برای کلاس او سر و دست می شکستند.

برخی تمدن سازی مادی دارند

رحیم پور ازغدی ادامه داد: کسانی که تمدن سازی می کنند اینگونه هستند که تمدن سازی مادی انجام می دهند چرا که هر ساخت و سازی پیام فلسفی دارد و معماری ساختمان می تواند حاوی پیام های افسردگی، نشاط، شادمانی و آرامش باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: وقتی که یک مفهوم از حوزه جمادات وارد حوزه انسانی می شود مکتب است و دارای معنا، چرا که اگر رابطه اشیاء با انسان پیدا شود مکاتب هم نمایان می شوند.

نگاه مردم باید به شهرداری ها عوض بشود

 وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نگاه مردم باید به شهرداری ها عوض بشود، تصریح کرد: در واقع اصل شهر، روابط انسانی، اخلاق و حقوق در مدیریت شهری است.

رحیم پور ازغدی با بیان این که غربیان نمی گویند پیوست فرهنگی و آنها واژه زیربنای فرهنگی را بیان می کنند، اظهارکرد: این درحالی است که در روایات و آیات ما هم برای انجام هرکاری توجه به جزئیات حائز اهمیت است.

شهرسازی و معماری با سبک زندگی گره خورده است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که ما چند نفر پیوست نویس فرهنگی داریم، اظهارکرد: شهرسازی و معماری با سبک زندگی گره خورده است و اگر در سبک زندگی توحید، برادری، عدالت و انسانیت معنا دارد باید در شهرسازی منعکس شود.

وی افزود: بروکراسی و دیوان اداری باید در خدمت حل مشکلات جامعه باشد نه اینکه جامعه در خدمت اینها باشد و این درحالی است که ما دغدغه قدرت، دانش و تغییر نداریم.

هویت شهر با نگاه فرهنگی و بصری است

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که هویت شهر با نگاه فرهنگی و بصری است، اظهار کرد: از یک شهر می توان به  سبک زندگی افراد آن پی برد و ما باید منطق داشته باشیم چرا که شهر ساختمان نیست و روح دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: درمکتب سکولار، شهری شدن همراه با صنعتی شدن است و با اخلاق جور در نمی آید و با نگاه قانونی متناسب است اما شما در حوزه شهرسازی با نگاه غربی اما به صورت مسلمانانه آن را ببینید.

شهرسازی بچه بازی نیست

وی با بیان این که در این نگاه مسلمانانه به شهر نگرش صرف مادی نداشته باشید، تصریح کرد: این نگاه اسلامی می خواهد خودش را اثبات کند و نگرش فرهنگی دارد و مقوله اش انسانی است و نباید فکر کنیم که این موضوع بچه بازی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که در مشهد باید نمادها و نهادها را تعریف کنیم، گفت: نهاد اجتماعی شامل خانواده، بازار و مسجد است و بخشی از هویت حیاتی ماست.

وی با بیان این که شهر به صورت دایره تعریف شود یا در طول، این موضوع در مناسبات اجتماعی دوگونه اثردارد، اظهار کرد: روستاها متصل یا منقطع باشند هم در زندگی شهری اثردارد.

قدیمی ترین تمدنی که شهری شده است تمدن ایرانی است

رحیم پور ازغدی با بیان این که تفاوت شهر جدید با قدیم در وسعت نیست، تصریح کرد: در حال حاضر نگاه به شهرعوض شده است و این درحالی است که در ایران قبل از اسلام نماد داریم و قدیمی ترین تمدنی که شهری شده است تمدن ایرانی و اولین امپراطور جهان ایران بوده است.

وی با بیان این که در بوسنی 200 تا 300 دیوان شعر فارسی است، اظهارکرد: در زمان عثمانی هم زبان فارسی بوده است و این نشانه ای از نفوذ ایران است و این درحالی است که ما از ایران قبل از اسلام، اسم نداریم و همه اسامی مربوط به ایران بعد از اسلام است.

تمدن ایرانی را نمی توان از تمدن اسلام جدا کرد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که مسلمان شدن ایرانی ها چهار قرن طول کشید، تصریح کرد: ایرانی ها برخلاف برخی اظهارنظرهای نادرست به زور مسلمان نشدند اما جوری مسلمان شدند که تمدن ایرانی را نمی توان از تمدن اسلام جدا کرد.

رحیم پور ازغدی ادامه داد: ایران بعد از اسلام بزرگترین تمدن جهانی را ساخته است و قبل از اسلام هم با توجه به اینکه اسناد تاریخی اندکی هم در این زمینه وجود دارد اما بزرگترین ارتش متعلق به کوروش و داریوش بوده است. /934/پ201/ج

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظرات