۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸
کد خبر: ۴۷۳۷۷۸
آیت الله مظاهری:

ناشکری در برابر نعمت‌‌های الهی ظلم به خداوند است

رئیس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه رستگاری انسان در گرو تشکر از خداوند است، گفت: کمال انسان با تشکر از خداوند حاصل می شود و رسیدن به کمال، حقیقتاً رستگاری است.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: بقای انسان معلول وجود نعمتهایی است که به چشم انسان نمی آید.

وی با مروری بر تفسیر آیه بیست و یکم سوره بقره افزود: آیه بیست و یکم بقره راجع به عبودیت بود و انسانها را به بندگی و اطاعت از خداوند دعوت می کرد.

حضرت آیت الله مظاهری در تفسیر آیه بیست و دوم سوره بقره که می فرماید «الَّذِی جَعَلَ  لَکُمُ الأرْضَ فِرَاشًا وَالسَّمَاءَ بِنَاءً وَأَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَکُمْ فَلا تَجْعَلُوا لِلَّهِ أَنْدَادًا وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ»، اظهار کرد: خداوند در این آیه از سوره بقره به تشریح چند نعمت مهم و تأثیر گذار در زندگی مادی انسان می پردازد و از انسان می خواهد که این نعمتها را متذکر شود.

رئیس حوزه علمیه اصفهان در توضیح بخش اول آیه افزود: عبارت «الَّذِی جَعَلَ  لَکُمُ الأرْضَ فِرَاشًا» یعنی خداوند زمین را به گونه ای خلق کرده است که برای زندگی کردن قابل استفاده باشد، فایده خلقت زمین به شکل فعلی به همه موجودات از جمله جنبندگان و نباتات می رسد.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: زمین بدون آب یا کاملاً ناهموار و یا بدون کوه غیر قابل سکونت است، اگر زمین آب نداشته باشد به سبب حرارتی که از خورشید به آن می رسد، خواهد سوخت و اگر زمین کاملاً ناهموار باشد زندگی در آن غیر ممکن است و همچنین اگر کوه ها در زمین وجود نداشت، لرزشهای شدید و دائمی زندگی موجودات را مختل می کرد.

وی در تفسیر بخش دوم آیه که می فرماید «وَالسَّمَاءَ بِنَاءً»، از نظرات دانشمندان استفاده کرد و اذعان داشت: حدود 18 کیلومتر از اطراف زمین را جوّ شامل می شود که ذره ای اختلال در آن موجبات متضرر شدن همه موجوداتی را فراهم می کند که از آن استفاده می کنند و پاک بودن آن، موجبات نشاط بخشی به موجودات می شود.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان اینکه هوای آلوده فعلی عامل بسیاری از بیماریهای جانوری و گیاهی است، ابراز کرد: عامل بسیاری از بیماریهای گیاهی و جانوری به خاطر آلودگی جوّ اطراف زمین است و عامل اصلی این آلودگی کسی نیست به جز انسان که با فعالیتهای خود در مواضع مختلف، موجبات از بین رفتن خودش و دیگر موجودات را فراهم آورده است.

رئیس حوزه علمیه اصفهان در تفسیر بخش سوم آیه که می فرماید «وَأَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً»، اظهار کرد: بارش باران به واسطه تابش خورشید به آب دریاها و بخار شدن آب دریا حاصل می شود، همین بارش عامل از بین رفتن آلودگیهای هوا می شود و به دنبال از بین رفتن آلودگی هوا، زندگی نشاط بخشی برای انسان و دیگر موجودات ایجاد می شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: بارش باران با ایجاد اعتدال در آب و هوای زمین از به وجود آمدن زمینی گرم و خشک و غیر قابل سکونت جلوگیری می کند.

وی با بیان اینکه باید برای هر کدام از نعمتهای الهی شکری ویژه به جای آورد، تأکید کرد: بقای انسان وابسته به نعمتهایی استکه به چشم نمی آید ولی برای روح انسان متذکر شدن این نعمتهای مادی نیاز است.

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: شکر نعمتهای خداوند سبب می شود انسان از تراشیدن بتهای درون و برون همچنین از تراشیدن بتهای سنگی دست بردارد و از ظلم کردن به خداوند پرهیز کند، ظلم به خداوند به معنای ناشکری کردن در برابر نعمتهای بی بدیل او است.

رئیس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه رستگاری انسان در گرو تشکر از خداوند است، اظهار کرد: تشکر از نعمتهای الهی کمال انسان است و رسیدن به کمال، حقیقتاً رستگاری است./201/867/ب1

ارسال نظرات