۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۱
کد خبر: ۴۷۴۰۸۱
عراقچی در نشست خبری:

هیچ موضوع محرمانه ای در برجام نداریم/ مذاکرات ما با آمریکا پایان یافت

مسؤول پیگیری اجرای برجام منتقدان برجام را به رعایت انصاف و بیان واقعیت ها توصیه کرد و گفت: مذاکرات نشان داد آمریکا نمی تواند هیچ غلطی بکند و ای کاش برجام موضوع ملی می ماند و موضوع جناحی یا حزبی نشود.
عراقچی عراقچی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکرات هست ه‏ای، ظهر امروز در نشست خبری که در وزارت امور خارجه برگزار شد، به تشریح عملکرد برجام در یک سال گذشته پرداخت و گفت: هدف از برجام برداشتن موانع ایجاد شده در راه اقتصاد ایران بر أثر تحریم ها بود و به عقیده بنده همه تحریم ها و موانع بر سر راه اقتصاد ایران برداشته شده است.

وی خاطرنشان کرد: البته در این زمینه آمریکا و غرب همکاری نداشت، بلکه تا جایی که توانستند سنگ اندازی‏ داشته و تلاش می ‏کردند امتیازات ایران را به حداقل برسانند، ولی ما با آن‎ها مقابله کردیم. البته موانع دیگری وجود دارد که بسته به همت دستگاه‏ها حل می‏شود، وگرنه برجام أثرت خود را نشان داده و کار خودش را انجام داده است.

عراقچی تصریح کرد: اکنون نیز هیچ دستگاه و سازمانی نداریم که به ما گزارش دهد مانعی سر راه وجود دارد که قرار بود توسط برجام برداشته شود.

عضو ارشد تیم مذاکرات هسته‏‎ای با بیان این‏که تحریم‏ های ایران در سه حوزه کلیدی انرژی، حمل و نقل و بانکی بود، اظهار داشت: با قاطعیت می‏توان گفت وضعیت در حوزه انرژی به حالت طبیعی بازگشته و اکنون روزانه حدود 2 و نیم میلیون بشکه از نفت به فروش می‏رسد. درآمد ناشی از فروش نفت نیز کاملاً قابل وصول است.

وی ادامه داد: در حوزه حمل و نقل مانند کشتیرانی نیز مشکلات مختلف مانند بیمه، پرچم و... حل شده است. در زمینه حمل و نقل مشکلی به ما اعلام نشده است.

عراقچی، با اشاره به این ‏که شرایط بانک‎ها پس از برجام به حالت طبیعی بازنگشته است، گفت: مشکلات مختلفی در این زمینه وجود دارد ولی هیچ کدام به برجام باز نمی گردد. پس از برجام تمام دارایی های فریز شده آزاد شد و در دسترس بانک مرکزی است. در یک سال گذشته 80 هزار ال سی توسط بانک مرکزی انجام شده است.

وی افزود: برای رفع این مشکلات راه‏های مشروع مختلفی وجود دارد و می‏ توان از آن‏ها استفاده کرد و استفاده نیز می شود. اگر چه در زمینه بانکی مشکلات وجود دارد ولی هیچ کجا در بن بست نیست.

عضو ارشد تیم مذاکرات هست ه‏ای مسیر طی شده توسط برجام در یک سال گذشته را مثبت ارزیابی کرد و بیان داشت: برجام در یک سال گذشته گشایش‎ های خوبی داشته است. البته در این زمینه آمریکایی ها و اروپایی ها هیچ لطفی نکرده و بر سر ما هیچ منتی ندارند بلکه ما به سبب سنگ اندازی از آن ها طلب کار هستیم.

وی تأکید کرد: درباره برجام هیچ موضوع محرمانه نداریم و مسائل آن همواره به اطلاع مردم رسانده شده و می رسد.

عراقچی، درباره مذاکرات اخیر وین و آینده برجام پس از سرکار آمدن ترامپ نیز گفت: با آمریکا هیچ مذاکره ای درباره خود برجام و آینده آن نداریم. بلکه گفت وگوها در زمینه اجرایی است.

وی خاطرنشان کرد: برجام تعهد بین المللی است و یک توافق دو جانبه میان ایران و آمریکا نیست، به همین دلیل رییس جمهور بعدی آمریکا یا دیگران اگر برجام را کنار بگذارند تصمیم خودشان است ولی باید پای تبعات آن بایستند.

مسؤول پیگیری اجرای برجام تأکید کرد: درباره برجام مذاکره ای نخواهیم داشت و اگر آقای ترامپ آن را پاره کند ما آتش می زنیم. برجام برای مذاکرات دوباره باز نمی شود. مذاکرات هسته ای ما با آمریکا تمام شده و با دولت آینده آمریکا در این زمینه مذاکره نخواهیم داشت.

عراقچی اجرای برجام را بسته به حسن نیت و فضای سازنده و مسالمت آمیز دانست و تصریح کرد: در این زمینه فضای سخت گیرانه نخواهیم داشت. مذاکره سیاسی ما با آمریکا تمام شده و برجام برای بازبینی باز نمی شود.

عضو ارشد تیم مذاکرات هسته ای در بخش دیگری از سخنان خود تمدید قانون آیسا را نقض فاحش برجام عنوان کرد و گفت: هر چند این قانون از تحریم های هسته ای نبود، ولی ما آن را جزو تحریم های هسته ای در نظر گرفتیم تا تمدید نشود. در صورتی که این قانون تمدید شود نقض برجام است.

عراقچی درباره این که آیا برجام می تواند نمونه ای برای حل مناقشات منطقه باشد، پاسخ داد: برجام الگوی هیچ چیز دیگر نیست و الگویی برای بقیه موضوعات نخواهد بود. ولی ممکن است بتوان از رویکرد آن استفاده کرد.

وی یادآور شد: امروز تراز ایران در سطح بین المللی به شدت بالا رفته و در منطقه و غیر منطقه ای نیز أثرگذاری ویژه ای دارد.

عضو ارشد تیم مذاکرات هسته ای، درباره بد عهدی آمریکا و نقض متعدد برجام توسط آن ها، بیان کرد: این که کنگره یا دولت آمریکا علیه ایران تحریم وضع کند محتمل است و باید انتظار داشت. برجام نیز دلیلی بر دوستی ایران و آمریکا نیست و نخواهد بود. آن ها به سیاست خصمانه خود ادامه خواهند داد. خصومت آمریکا وجود دارد و ما باید با آن ها مقابله کنیم.

عراقچی همچنین منتقدان برجام را به رعایت انصاف و بیان واقعیت ها توصیه کرد و گفت: مذاکرات نشان داد آمریکا نمی تواند هیچ غلطی بکند و ای کاش برجام موضوع ملی می ماند و موضوع جناحی یا حزبی نشود.

وی در پایان سخنان خود رحلت آیت‏الله هاشمی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت./993/پ201/ج

ارسال نظرات