۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۳
کد خبر: ۴۷۴۱۵۱
استاد حوزه و دانشگاه:

دین اسلام مدیون فداکاری و ایثار حضرت زهرا است

استاد حوزه و دانشگاه گفت: دین اسلام به ایثار، فداکاری و مجاهدت حضرت زهرا(س) مدیون است، آن حضرت در مدت عمر خود بارها مورد سوء قصد و جسارت دشمنان دین قرار گرفتند اما برای حفظ اساس اسلام و حاصل تلاش های پدر بزگوارشان، سکوت کردند.
حضرت زهرا - شهرضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمدرضا قدسی امشب در مراسم سخنرانی و تفسیر زیارت حضرت زهرا(س) که در مسجد سرتخت برگزار شد، با اشاره به فراز «يَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللَّهُ الَّذِي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ» از این زیارتنامه، عنوان کرد: در روایات بسیاری به خلقت نور ائمه و حضرت زهرا(س) قبل از خلقت همه عالم اشاره شده است اما بر اساس برخی از تفاسیر معنی این روایات شامل علت خلقت جهان است یعنی این بزرگان علت و اساس خلقت عالم هستند.

وی اظهار کرد: خاندان آخرین پیامبر خدا رسالتی بزرگتری از سایر پیامبران الهی بر عهده داشتند، این بزرگان وظیفه داشتند تا تعالیمی را در جهان منتشر کنند که بر اساس آنها حکومت عدل الهی ایجاد و همه جهان را از برکات وجودی خود بهره‌مند کند بنابراین به واسطه این مأموریت بزرگ، شأن و جایگاه والاتری نیز برای آنها در نظر گرفته شده است.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: وقتی سخن از آزمودن حضرت زهرا(س) در دوران قبل از خلقت می‌شود به این معنا است که در علم خداوندی جایگاه با عظمت آن حضرت وجود داشته و خداوند قبل از همه کس به این مرتبه آگاه بوده است؛ در اینجا ذکر این نکته ضروری است که اگر کسی جایگاه واقعی کسی را بداند احترامی را که شایسته او است را نیز ادا می‌کند بنابراین خداوند بهتر و بیشتر از همه به جایگاه حضرت زهرا(س) توجه داشته است.

حجت الاسلام قدسی بیان کرد: حضرت زهرا(س) در طول دوران حیات پر برکت خود فداکاری بسیاری برای حفظ اساس اسلام انجام دادند، ایشان بارها مورد سوء قصد و جسارت دشمنان دین قرار گرفتند اما برای رضای خدا این سختیها را تحمل کردند.

وی گفت: پیامبر اسلام(ص) در شرایطی تلاش کردند تا جایگاه واقعی زن را در جامعه احیا کنند که تفکر جاهلیت عرب به زن به عنوان ابزاری در دست مردان و وسیله‌ای برای ارضای شهوات آنها می‌نگریست، حضرت زهرا(س) نماینده تفکر اسلامی درباره مقام زن شدند و پیامبر اسلام(ص) نیز با تمام توان در این زمینه تلاش کردند تا جایی که ایشان خطاب به حضرت علی(ع) فرمودند: «ای علی! آنچه را فاطمه علیها السلام بدان امر می کند، انجام بده زیرا من چیزهایی را به او امر کرده‌ام که جبرئیل به آنها امر کرده است».

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به فراز «فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صَابِرَةً وَ زَعَمْنَا أَنَّا لَكِ أَوْلِيَاءُ وَ ُصَدِّقُونَ وَ صَابِرُونَ»، اظهار کرد: خداوند پس از آزمون حضرت زهرا(س) ایشان را بر اعتقادات و انجام رسالتی که برای ایشان در نظر داشت، صابر یافت، صابر بودن حضرت زهرا(س) یعنی اینکه ایشان بر اثر سختیها و مشقاتی که در دنیا با آن مواجه شدند هرگز از اعتقادات خود دست بر نداشتند و به مسیر خود ادامه دادند.

حجت الاسلام قدسی گفت: بسیاری از افراد در طول تاریخ اعتقادات خود را از دست دادند، افرادی که به طمع وعده‌های معاویه امام حسن(ع) را تنها گذاشتند و یا افرادی که در صحرای کربلا در برابر امام حسین(ع) ایستادگی کردند تا به حکومت و مال دنیا برسند، اینگونه افراد با اعتقادات مسلمانی بیگانه بودند زیرا مسلمان واقعی در هر شرایطی اعتقادات خود را حفظ می‌کند و حضرت زهرا(س) بهترین الگو در این زمینه هستند.

وی اضافه کرد: مهمترین افتخار شیعیان تصدیق ائمه(ع) است، یعنی شیعیان عقیده دارند که آن بزرگان در رفتار و بیان خود راستگو بودند و هرگز انحرافی نداشتند، البته این اعتقاد باید در عمل و رفتار ما نیز پیدا شود، اگر عقیده داریم که پیرو اهل بیت(ع) هستیم باید در عمل هم پیروی خود را ثابت کنیم./202/868/ب1

ارسال نظرات