۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۴
کد خبر: ۴۷۴۲۱۳
آیت الله حیدری:

چهارشنبه سیاه مایه افتخار مردم اهواز است

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری 27 دی ماه 1357 یا چهارشنبه سیاه اهواز را به عنوان لکه ننگ و سیاه در تاریخ رژیم شاهنشاهی خواند و گفت: این روز مایه افتخار مردم اهواز و نقطه سرخ و سفید در تاریخ است.
آیت الله حیدری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، پیش از ظهر امروز در حاشیه مراسم چهارشنبه سیاه اهواز سال 57 در حسینیه اعظم با اشاره به اینکه این روز طبق مصوبه شورای فرهنگ عمومی شهرستان به عنوان روز حماسه مردم اهواز اعلام شد، اظهار داشت: علت انتخاب این روز، حماسه ای است که مردم اهواز در سال 57 آفریدند.

وی با بیان این که به دنبال فرار شاه خائن، مردم اهواز جشن و پای کوبی برقرار و مراتب حمایت از امام و انقلاب را در 27 دی ماه 1357 اعلام کردند، ابراز داشت: مردم به دعوت از روحانیت مبارز اهواز در حسینیه اعظم تجمع و آیت الله جزایری پس از مطالعه اطلاعیه روحانیت مبارز را توصیه های لازم را به مردم به ویژه در شرایط پس از فرار شاه مطرح کردند.

آیت الله حیدری ادامه داد: در این روز آقای شیخ مهدی پیشوایی مشغول به سخنرانی بودند که نیروهای ارتشی ناراحت و خشمگین به دستور سپهبد جعفریان، استاندار نظامی خوزستان و سرلشکر شمع تبریزی فرماندار نظامی اهواز به خیابان ها ریختند و چماق به دست ها را به جان مردم انداختند؛ مردم را وادار به گفتن «جاوید شاه» می کردند ما به دلیل امتناع مردم آنها را کتک می زدند.

امام جمعه موقت اهواز افزود: ارتشیان علاوه بر کشتار مردم ماشین های آنها را زیرچرخ نفربر ها خراب می کردند. به سمت تجمع کنندگان حسینیه اعظم حمله ور شدند که در این روز 22 نفر شهید و 80 نفر زخمی شدند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که علمای اهواز پس از متفرق شدن مردم به مدت 24 ساعت در حسینیه اعظم تحصن کردند، ابراز داشت: پس از حضور هیأتی از جانب آیت الله طالقانی و صدور پیامی از طرف دولت مرکزی، علمای اهواز به این تحصن خود پایان دادند.

وی 27 دی ماه 1357 یا چهارشنبه سیاه اهواز را به عنوان لکه ننگ و سیاه در تاریخ رژیم شاهنشاهی خواند و اظهار داشت: این روز مایه افتخار مردم اهواز و نقطه سرخ و سفید در تاریخ است؛ امیدواریم که سال های آینده هرچه بیشتر مردم شریف اهواز حضور پیدا کنند و این روز را گرامی بدارند.

گفتنی است، پیش از ظهر روز چهارشنبه 27 دی ماه 1357، نظامیان در خیابان های اصلی اهواز به تظاهرات و حمایت از شاه پرداختند. تیراندازی نظامیان به سوی مردم آغاز شد و ده ها نفر کشته و زخمی شدند. تیراندازی در خیابان های نادری، پهلوی، سی متری و رشاه شاه ادامه داشت.

همچنین نظامیان به حسینیه اعظم و دانشگاه جندی شاپور هجوم آوردند و زخمیان زیادی به بیمارستان ها و مراکز درمانی منتقل شدند. صدای تیراندازی در خیابان های اهواز بلند بود و نظامیان خواستار بازگشت شاه بودند/9453/202/ب3

ارسال نظرات