دلیل اعتقاد به ولایت مطلقه فقیه در زمان غیبت امام معصوم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه پرسمان بعد از ظهر امروز که در مرکز هلال احمر اصفهان برگزار شد، گفت: خداوند با هدف فعلی عالم هستی را آفریده است.
وی در پاسخ به این سؤال که تعریف غیبت تامّه چیست و آیا امام عصر(عج) در غیبت تامّه به سر می برند؟ افزود: در عبارات روایی و گفتار بزرگان چنین عبارتی به کار نرفته است به همین سبب به کار بردن عبارت غیبت تامّه غلط است.
آیت الله مهدوی ادامه داد: به کار بردن عبارت غیبت تامّه برای امام عصر(عج) به سبب اینکه امکان دارد برداشت غلط از این عبارت شود، اشتباه محض است، چرا که برخی فکر می کنند غیبت امام عصر(عج) دلیل بر نبودن حضوری و دخالت نکردن ایشان در امور عالم است، در صورتی که از شروع غیبت کبری تا الآن بیش از هزار نفر ایشان را ملاقات کرده اند، همچنین در شب قدر همه مقدارت عالم هستی به امضا و تأیید امام عصر(عج) می رسد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که امام زمان(عج) دارای ولایت کلّیه هستند، اظهار کرد: امور عالم در حدوث و بقا به اذن امام عصر(عج) انجام می گیرد و ایشان روی اعمال و اتفاقاتعالم هستی اِشراف لحظه ای دارند.
امام جمعه موقت اصفهان در پاسخ به این سؤال که آیا برای جنایاتی که کفار مرتکب می شوند اذن امام عصر(عج) نیاز است و اگر چنین است چرا ایشان به انجام جنایت اذن می دهند؟ ابراز کرد: همه اعمال و اتفاقات جهان تحت اشرافیت امام عصر(عج) قرار دارد و این اشرافیت به معنای سلب اختیار از افراد نیست بلکه به معنای اطلاع داشتن است.
نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان با اشاره به آیه صد و چهل و سوم سوره بقره که می فرماید«وَکَذَلِکَ جَعَلْنَاکُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِتَکُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ وَیَکُونَ الرَّسُولُ عَلَیْکُمْ شَهِیدًا...» و با معرفی کتاب ولایت کلیّه علامه میرجهانی به عنوان یک کتاب جامع در زمینه ولایت اهل بیت(ع)، ادامه داد: نظارت اهل بیت(ع) روی اعمال و اتفاقات عالم به سبب این استکه ایشان در روز قیامت باید بر اعمال و اتفاقات، شهادت بدهند و اگر نظارت نداشته باشند، شهادتشان قابل قبول نیست.
رئیس بنیاد خیریه المهدی(عج) در پاسخ به سؤال فردی که پرسید، هدف خداوند از آفرینش جهان هستی و انسانها چه بوده است؟ کتاب هدف خلقت خود را معرفی کرد و ابراز داشت: اتفاقات عالم با سه هدف به وقوع می پیوندد، هدف فاعلی، هدف فعلی و هدف فعلی ـ فاعلی، در هدف فاعلی هدف شخص از آفرینش، سود رساندن به خودش است، در هدف فعلی هدف شخص از آفرینش سود رساندن به دیگری است و در هدف فعلی ـ فاعلی، هدف شخص از آفرینش، سود رساندن به خودش و دیگری است.
استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان مثال توضیح داد: فردی که یک ساختمان می سازد در حال سود رساندن به خودش است و با هدف فعلی در حال به فعلیت رساندن یک عمل است، فردی که به یک فقیر صدقه می دهد، در ظاهر به دیگری منفعت رسانده است ولی بر اساس مبانی دین اصل سود مالِ خود او است، به همین سبب عملش با هدف فعلی ـ فاعلی به وقوع پیوسته است و تنها موجودی که با هدف فعلی اعمالش را انجام می دهد، خداوند است چرا که از هر چیزی بی نیاز است.
وی با اشاره به فرازی از خطبه متقین در نهج البلاغه که امیرالمؤمنین(ع) در آن می فرمایند، سپاس خدایی را که معصیت معصیت کنندگان او را متضرر نمی کند و عبادت عبادت کنندگان برای او فایده ای ندارد، اظهار کرد: هدف خداوند از خلقت انسانها به کمال رسیدن آنها بوده است و خداوند این به کمال رسیدن را دوست دارد.
آیت الله مهدوی با اشاره به یک حدیث قدسی که خداوند در آن می فرماید، من گنج مخفی بودم و بعد از آفرینش شناخته شدم، اذعان کرد: خداوند نیاز به شناخته شدن ندارد بلکه شناخت خداوند کمال انسان است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به این سؤال که ولایت مطلقه فقیه به چه معنا است و چرا برخی به ولایت مطلقه فقیه معتقد هستند، تشریح کرد: انسانها در ولایت تکوینی و ولایت تشریعی تحت ولایت امام معصوم(ع) قرار دارند و در زمان غیبت امام دوازدهم همه ملزومات ولایت تشریعی امام عصر(عج) بر عهده ولی فقیه قرار می گیرد و این معنای ولایت مطلقه فقیه است.
امام جمعه موقت اصفهان توضیح داد: ولایت تکوینی یعنی امام معصوم(ع) بر ایجاد، ابقاء و اعدام هر چیز اعم از اشیاء و جانداران، تصرف دارند، چرا که بر اساس منقولات تاریخی و روایات متعدد در زمان حضور ائمه(ع) معجزاتی در این زمینه نقل شده است مثلاً تبدیل یک هسته به یک درخت تنومند در یک لحظه توسط یکی از ائمه(ع)، نشان از ولایت تکوینی ایشان روی عالم هستی دارد.
وی در توضیح ولایت تشریعی، اظهار کرد: ولایتی که اهل بیت(ع) در زمینه دین و احکام دینی دارند و به واسطه آن وظیفه اشخاص را مشخص می کنند، تحت عنوان ولایت تشریعی بررسی می شود، این ولایت در زمان غیبت امام معصوم(ع) بر عهده ولی فقیه است و ولی فقیه به عنوان نائب امام غائب در این زمینه تصمیم گیری می کنند.
آیت الله مهدوی در پاسخ به برخی علما که قائل به ولایت مطلقه فقیه نیستند و مثلاً در برخی موارد مثل اعلان جنگ ابتدایی توسط ولی فقیه مخالف هستند، گفت: معتقدان به ولایت مطلقه فقیه به این سبب که احکام الهی باید تا روز قیامت جریان داشته باشد، می گویند در زمان غیبت امام معصوم(ع) نیز ولایت تشریعی به صورت کامل باید در اختیار ولی فقیه باشد./867/پ201/ج