۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۷
کد خبر: ۴۷۴۴۹۱
حجت الاسلام پناهيان:

شهداي روحاني با خون خود سياسي بودن دين را آموزش دادند

استاد حوزه و دانشگاه با بيان اينكه شهادت حق آدم حسابي ها است، گفت: شهداي روحاني آبروي دين و حوزه هاي علميه هستند كه با خون خودشان سياسي بودن دين را آموزش دادند.
حجت الاسلام عليرضا پناهيان حجت الاسلام عليرضا پناهيان حجت الاسلام عليرضا پناهيان حجت الاسلام عليرضا پناهيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا پناهيان سه شنبه شب در يادواره شهداي روحاني و طلبه شهرستانهاي كاشان و آران و بيدگل با عنوان «ميهماني لاله هاي آسماني» كه در حسينيه شهداي پاسدار ناحيه مقاومت بسيج سپاه كاشان برگزار شد، گفت: 90 درصد از جواناني كه مورد سؤال قرار گرفته اند هيچ كدام پيامبر را فرمانده و سياستمدار نمي دانند و اصلا براي پيامبر شأن سياسي قائل نيستند.

وي افزود: پيامبر اكرم(ص) وقتي به مدينه هجرت كرد كه در پيمان عقبه اول 12 نفر از مدينه مسلمان شده بودند و محضر پيامبر آمدند و حضرت فرمود، كار تبليغاتي انجام دهيد تا زياد شويد، رفتند تبليغ كردند و 70 نفر شدند و سال بعد زمان حج آمدند و پيمان عقبه دوم را با پيامبر بستند و گفتند جان شما در خطر است و هر كس از شما دفاع كند در بين آن قوم قرار خواهند گرفت، بنابراين پيمان بستند آن هم پيمان سياسي و نظامي و دفاعي بستند كه يكي از بندهاي آن جانشين رسول خدا است كه هركس پيامبر را بعنوان جانشين خود تعيين كرد او رييس است.

حجت الاسلام پناهيان سياست را مقدم بر دين دانست و گفت: قوم بني ربيعه مي خواستند با پيامبراكرم پيمان ببندند، رسول اكرم(ص) به آنها گفت من با عقايد ديني شمال كاري ندارم مسلمان هم نشديد مهم نيست بياييد با من پيمان سياسي ببنديد.

به گفته وي، برخي را وقتي به آنها مي گويي رسول خدا برخي از اقوام را دعوت به پيمان سياسي كرد در حالي كه آنها به لااله الا الله دعوت نكرد چون سياست مقدم است و پيامبر بايد  ابتدا قدرت داشته باشد، آنها را برق سه فاز مي گيرد.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: رسول خدا(ص) در اولين اقدام بعد از پيمان بستن با مردم مدينه 12 فرماندار تعيين كرد كه اين اقدام اولين كار سياسي بود كه پيامبر اكرم انجام داد.

وي افزود: دين ما دين سياسي است و خيلي سياسي تر از اين است كه امروز تصور مي‌كنيم، آنچنان كه رسول خدا سياسي بود و سياسي عمل مي كرد و براي اسلام به دنبال قدرت بود، بنابراين خيلي‌ها كه پيامبرگونه نيستند و شأن پيامبر ندارند نمي توانند در عرصه سياست وارد شوند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اينكه ممكن است برخي خوب باشند اما بعد از اينكه وارد عرصه سياست شدند خراب شوند، گفت: 6 نفر از 12 نفر زمان رسول خدا در جنگها به شهادت رسيدند و عاقبت به خير شدند و 6 نفر ديگري كه ماندند يكي از آنها زمان امير مومنان(ع) در جنگ صفين به شهادت رسيد.

وي ادامه داد: اين 12 نفري را كه پيامبراكرم(ص) انتخاب كرده بود شوراي نگهبان آن روز كه خدا بود، آنها را تأييد كرده بود، رسول خدا نخواست نقش شوراي نگهبان را بازي كند و به مردم مدينه كه همان 72 نفر بودند فرمود مي خواهم رييس تعيين كنم شما اسم مي دهيد يا خودم اسم بدهم، گفتند شما اسم بدهيد رسول خدا نيز گفت من هم از جبرئيل امين اسم مي گيرم و جبرئيل امین شد شوراي نگهبان و 12 اسم  را آورد اما در ادامه برخي از آنها خراب شدند.

حجت الاسلام پناهيان گفت: عرصه سياسي محل امتحان مردان است و برخي خراب مي شوند و نمی توانند خودشان را حفظ كنند و عاقبت به خير شوند.

وي افزود: يك نفر به دليل برخي از خرابكاري هاي مسؤولان گلايه مي‌كرد  كه چرا شما درست مسؤولان را در پستها منصوب نكرديد، به او گفتم چرا يقه من را مي گيري آن يقه اي كه بايد بگيري يقه خدا است، برخي را به رسول خدا معرفي كرد و رسول خدا تعيين كرد و عاقبت آنها را همه مي دانند.

به گفته وي، در ادامه كه جمعيت زياد شد رسول خدا در كنار اين 12 نفر يك سيستم سياسي ديگر را نيز ايجاد كرد و بعد از جنگ احزاب و خندق كه مشكلاتي در شهر مدينه پيش آمد رسول خدا(ص) براي هر 10 نفر در مدينه يك رييس انتخاب كرد و آنها با 12 نفر ارتباط داشتند و مردم خوشحال شدند و گفتند الان سيستم اتصال ما به مركز حكومت خيلي بهتر شد و آنها دستورات خود را از پيامبر مي گرفتند و اگر پيامبر راحت جامعه را اداره مي‌كرد تشكيلات داشت.

استاد حوزه و دانشگاه يادآور شد: هر كس مسلمان مي شد بر او واجب مي شد هجرت كند مسلماني كه در خانه بنشيند و بگويد من به شما اعتقاد دارم نداريم بلكه بايد خانه و زندگي را رها كند به مدينه بيايد و اين كار خيلي سختي بود. بنابراين هجرت فرمان سختي از سوي خدا است.

وي افزود: هجرت در قرآن گاهي مقدم بر جهاد مي شود و هركس مومن شد بايد آواره شود و زندگي خود را كنار بگذارد و هجرت كند و هركسي مسلمان مي شد بايد بيايد مدينه چرا چون اسلام قدرت و جمعيت مي خواهد و با شعار و نماز كه نمي شود.

حجت الاسلام پناهيان با تأكيد بر اينكه تصور ما از دين بايد سياسي باشد، گفت: شهرستان كاشان در كشور بيشترين هيئات مذهبي را دارد، از اين رو  نظامي ترين شهر جمهوري اسلامي است چرا كه بيشتر از ديگر شهرهاي كشور عزاداري مي‌كند و عزاداري جنگ با دشمن است و اگر كسي مرد جنگ نيست نبايد براي امام حسين(ع) سينه بزند و عزاداري كند كه مورد لعن و نفرين تاريخ است.

حجت الاسلام پناهيان ادامه داد: دسته هاي عزا كه از دور حركت مي كنند بايد احساس كنيم دسته هاي رزمنده اي هستند كه مي خواهند بروند امام حسين(ع) را كمك كنند و اين در حالي است كه در برخي از جلسات روضه در اواسط روضه كه يادي از شهداي مدافع حرم مي شود مدعي مي شوند چيزي را با روضه امام حسين قاطي نكنيد، اين افراد بر خلاف امام صادق كه فرمود، هركس بر مظلومي از شيعيان ما گريه كند مانند اين است كه بر ما گريه كرده است، بنابراين چرا ما بايد يادي از شهداي حرم در روضه نكنيم و كساني را كه در راه امام حسين شهيد شدند با امام حسين قاطي نكنيم.

وي افزود: جفا است اگر كسي براي امام حسين(ع) گريه كند اما براي جون غلام سياه امام حسين گريه نكند و كسي حق ندارد اين دو را از يكديگر جدا كند و براي يكي گريه كند و براي ديگري گريه نكند چرا كه آنها در ركاب امام حسين شهيد شدند.

اين استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اينكه سخنران يكساعت صحبت مي‌كند اما يك كلمه سياسي حرف نمي زند، گفت: سخنراني كه از سياست حرف نزتد مي خواهد از كدام دين حرف بزند، سامري كسي بود كه انحرافي در مردم بني اسرائيل ايجاد كرد و مردمي كه معجزه بزرگ موسي بن عمران را ديده بودند و از آسمان غذا برايشان مي باريد و از زمين هر  كجا اراده كردند 12 چشمه براي 12 قبيله آنها جاري شد و غرق در معجزه بودند و هيچ قومي در تاريخ اين اندازه معجزه نديده بود، اما سامري همه را منحرف كرده و گوساله پرست كرد و از مسير موسي خارج كرد.

حجت الاسلام پناهيان در ادامه با اشاره به اينكه سامري اين امت چه كسي است، گفت: ابوموسي اشعري است كه مي گفت جنگ نباشد و در روايت نيز آمده، ابوموسي اشعري مي گفت جنگ نباشد.

وي چندين ويژگي ابوموسي اشعري را بيان كرد و گفت: در فتنه ساكت بود و مي‌گفت انسان داخل اين مسائل نبايد باشد و بعد مي‌گفت، جنگ نه، فقط صلح و در ادامه نيز صلح طلبي او سبب شد تا بيشترين جنايت ها را مرتكب شود.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اينكه، ابوموسي اشعري نماينده مذاكره كننده اميرمؤمنان(ع) است، افزود: اميرمؤمنان در حين مذاكره به ابوموسي اشعري نامه نوشت و فرمود، عقل و تجربه را زير پا نگذار و كسي عقل و تجربه را زير پا بگذارد شقي است.

حجت الاسلام پناهيان در ادامه با بيان اينكه، شهادت حق آدم حسابي ها است، گفت: شهداي روحاني آبروي دين و حوزه هاي علميه هستند كه با خون خودشان سياسي بودن دين را آموزش دادند، بنابراين شهادت اوج حضور در عرصه جامعه است و شهادت اوج سياست براي خارج كردن قدرت از دست ظالمان است و براي اينكه عرصه سياست تطهير شود حاضر است جان خودش را بدهد.

وي افزود: علما در مقام عمل افتخارآفريني كردند كه نمونه آن شهداي طلبه و روحاني است كه در زمان جنگ  نسبت به صنوف مختلف بيشترين شهيد را روحانيت داده است و بايد هم اينگونه باشد و چنانچه باز هم جنگ باشد، باز هم علما بيشتر به شهادت خواهند رسيد و اخيرا نيز تعداد زيادي از شهداي مدافع حرم از طلاب نابغه بوده و افتخار روحانيت هستند.

لازم به ذكر است، يادواره شهداي روحاني و طلبه شهرستانهاي كاشان و آران و بيدگل با عنوان ‹‹ميهماني لاله هاي آسماني›› همراه با گراميداشت شهداي روحاني و طلبه مدافع حرم و شهيد نواب صفوي در حسينيه شهداي پاسدار ناحيه مقاومت بسيج سپاه كاشان برگزار شد./1307/201/ب2

ارسال نظرات