۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۹
کد خبر: ۴۷۴۵۲۳
رییس کانون مداحان خراسان شمالی:

فرهنگ همدلی و هماهنگی در جامعه مداحان نهادینه شود

رییس کانون مداحان خراسان شمالی با اشاره به اینکه تشکیل کانون مداحان عنایتی از سوی رهبر معظم انقلاب به‌منظور ساماندهی شایسته جامعه مداحان بود، گفت: در این راستا باید مداحان فرهنگ همدلی، یکدلی و هماهنگی را در جامعه خود حاکم و نهادینه کنند.
قلعه نوئی - رییس کانون مداحان خراسان شمالی

علی‌اصغر قلعه‌نوئی، رییس کانون مداحان استان خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با اشاره به اینکه یکی از رسالت‌های کانون مداحان، تقویت همدلی و هماهنگی بین جامعه مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) است، اظهار کرد: تشکیل کانون مداحان عنایتی از سوی رهبر معظم انقلاب به‌ منظور ساماندهی شایسته و مطلوب جامعه مداحان بود که اثرات و ثمرات مطلوبی داشته است.

وی افزود: با بهره‌گیری از رهنمودهای معظم له جدایی برخی از مداحان پیش‌کسوت از جامعه مداحان قابل قبول نیست؛ از این‌ رو باید تمامی مادحین و ذاکرین پیشکسوت دست به دست هم داده و فرهنگ یکدلی را در جامعه مداحان ایجاد کنند.

قلعه‌نوئی تصریح کرد: در این راستا ضروری است مداحان فرهنگ همدلی، یکدلی و هماهنگی را در جامعه خود حاکم و نهادینه کنند.

وی مداحان پیشکسوت را لازمه پیشرفت مداحی در استان دانست و گفت: باید با ایجاد همدلی و برابری گام‌های نو و جدیدی در این راستا برداشته شود.

قلعه‌نوئی آسیب‌شناسی را رکن اساسی در اجرای هر کاری دانست و تصریح کرد: با اخذ نظرات و دیدگاه‌های پیشکسوتان در این امر و اجرای آنها شاهد اعتلا در این هنر والا خواهیم بود.

رییس کانون مداحان استان خراسان شمالی در ادامه با اشاره به اینکه این کانون از سال 1385 در استان راه‌اندازی شده و در حال حاضر هم دفاتر نمایندگی کانون در تمامی شهرستان‌های خراسان شمالی فعال است، گفت: مداحان و ذاکران عضو در این کانون در برگزاری برنامه‌های عزاداری و مذهبی ماه‌های محرم، صفر و رمضان و نیز ایام ولادت و شهادت ائمه اطهار (ع) نقش محوری و مدیریتی دارند.

قلعه‌نوئی با اشاره به اینکه حدود هزار و 200 مداح و ذاکر اهل بیت(ع) در ایام محرم و صفر در شهرستان‌های هشت‌گانه استان خراسان شمالی فعالیت می‌کنند، افزود: از این تعداد 958 مداح با عضویت در کانون مداحان استان ساماندهی شده‌اند.

به گفته وی، از تعداد 958 مداح عضو کانون مداحان استان، 627 مداح برادر و 331 مداح خواهر هستند که 776 نفر از آنها در مناطق شهری و 192 نفر نیز در روستاهای استان فعالیت می‌کنند.

قلعه‌نوئی با اشاره به اعطای شناسنامه به مداحان استان خراسان شمالی در قالب طرح ساماندهی مداحان، اظهار داشت: در این طرح پس از شرکت مداحان در دوره‌های مختلف و برگزاری آزمون در بین آنها با توجه به امتیاز کسب‌شده، سطح‌بندی شده و به آنها شناسنامه و کارت مداحی اعطا می‌شود.

وی با بیان اینکه مداحان و ذاکران بر اساس سطح‌بندی انجام شده کارت‌های شناسایی با چهار پیشوند ستایشگر، پیرغلام، ذاکر و مبتدی دریافت می‌کنند، افزود: در این طرح به مداحانی که دارای رتبه استاد تمام هستند کارت ستایشگر، مداحان دارای سن بیشتر از 60 سال کارت پیرغلام، مداحان کمتر از 60 سال کارت ذاکر و برای مداحان تازه‌کار هم کارت مبتدی صادر می‌شود.

قلعه‌نوئی همچنین با اشاره به اقدامات کانون مداحان استان، یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های کانون مداحان را برگزاری دوره‌های تخصصی مداحان با حضور مداحان و استادان صاحب سبک کشور در استان ذکر و اظهار کرد: این دوره‌ها با هدف آمادگی و ارتقای سطح مداحان استان در فاصله زمانی بین مناسبت‌های مذهبی برگزار می‌شود.

وی با یادآوری اینکه شرکت و امتیاز مداحان در این دوره‌های تخصصی در ارتقای سطح آنها نقش ویژه‌ای دارد، خاطرنشان کرد: در دوره‌های تخصصی مداحی کانون مداحان استان خراسان شمالی آموزش‌هایی با سرفصل‌های مداحی از منظر اسلام، اهل بیت (ع) و روایات، مقتل شناسی و نغمات، رعایت الزامات و اصول ماه محرم، شناخت ابعاد شخصیتی، شهامت، شجاعت و فضائل اخلاقی اهل بیت (ع)، آسیب‌شناسی مبالغه و خرافه در مداحی و غیره به شرکت‌کنندگان ارائه می‌شود.

قلعه‌نوئی با اشاره به دعوت از استاد چاووشی به‌منظور آموزش اصول و فنون مداحی و صداسازي و نغمات روضه‌خوانی، اظهار کرد: این دوره آموزشی با همکاری اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان برگزار می‌شود.

به گفته وی دوره آموزشی اصول و فنون مداحی و صداسازي و نغمات روضه‌خوانی صبح جمعه هفته جاری در شیروان، عصر و شب جمعه در بجنورد و روز شنبه، دوم بهمن هم در اسفراین برگزار می‌شود.

رییس کانون مداحان استان خراسان شمالی در خاتمه از همکاری و تعامل مرکز آموزش مداحی سیدالشهدا (ع)، مراکز آموزشي شهرستان‌ها، بسیج مداحان و اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی با کانون مداحان استان قدردانی کرد.

گفتنی است، بر اساس اعلام اداره کل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی در حال حاضر در این استان هزار و 66 هیأت مذهبی وجود دارد که از این تعداد 866 هیأت ثبت شده و 200 هیأت به‌ صورت ثبت نشده فعالیت می‌کنند.

از تعداد کل هیئات موجود در استان 804 هیأت مختص برادران و 262 هیأت نیز به‌ صورت اختصاصی برای خواهران فعالیت می‌کنند.

همچنین از تعداد هزار و 66 هیأت مذهبی موجود در خراسان شمالی 608 هیأت در مناطق شهری و 458 هیأت نیز در روستاها فعال هستند./9314/302/ب2

ارسال نظرات