۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۴
کد خبر: ۴۷۴۷۲۸
حجت الاسلام عدالتیان:

استقامت در راه حق عامل رستگاری است

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که صبر و استقامت در راه حق عامل جلب رحمت الهی، رستگاری و پیروزی است، گفت: همه راههای کمال چه مادی و چه معنوی با صبر به دست می آید و بی صبری کار را ناقص و ناتمام می کند، بنابراین یکی از وعده های خداوند متعال پاداش به صابران است.
عدالتیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مهدی عدالتیان، استاد برجسته حوزه علمیه خراسان شب گذشته در تالار نور مشهد با اشاره به آیات 137 تا 141 سوره اعراف، گفت: پس از آنکه فرعون و طرفداران او در تعقیب حضرت موسی(ع) و پیروان او آمدند، به عذاب الهی گرفتار شده و در دریا غرق شدند.

وی ادامه داد: سرانجام هر آنچه که در اختیار فرعونیان بود، بدون هیچ گونه تلاشی در اختیار بنی اسرائیل قرار گرفت و زمین های پهناور شرق و غرب که در اختیار فرعونیان قرار داشت به مستضعفان رسید و وعده نیکوی پروردگار بر بنی اسراییل به سبب صبر و استقامتی که پیشه کردند کامل شد و بنی اسراییل را از دریا عبور دادیم.

استاد برجسته حوزه علمیه خراسان با اشاره به داستان عبور بنی اسرائیل از دریا با زدن عصای حضرت موسی و باز شدن راه نجات، خاطرنشان کرد: در این زمان بنی اسراییل به قومی رسیدند که مشغول به تواضع و پرستش در برابر بت های خود بودند؛ اصحاب حضرت موسی(ع) از او خواستند تا برای آنان نیز معبودی قرار دهد که حضرت موسی(ع) در برابر آنان بیان می کند، شما هم اکنون اعجاز الهی را دیده اید؛ حال چگونه می خواهید بت بپرستید؟

حجت الاسلام عدالتیان افزود: حضرت موسی(ع) اینطور بیان می کند که اینان به سبب مرام و مکتبی که در آن قرار دارند هلاک می شوند چراکه حرکت آنان حرکتی بر اساس باطل است و حضرت موسی(ع) خداوند یگانه را که به همه جهانیان برتری داد، به مردم معرفی کرد و الطاف و نعمات الهی را برای آنان یادآوری کرد.

وی با اشاره به درخواست بنی اسراییل از حضرت موسی درباره طلب بت پرستی آنان بیان کرد: حضرت موسی(ع) پس از درخواست بنی اسراییل آنان را توبیخ کرد و فرمود شما این الله را بپرستیدید که نعمات فراوانی عطا کرد و از چنگال فرعونیان نجات داد؛ یاد بیاورید هنگامی که خداوند متعال شما را از آل فرعون نجات داد.

این استاد برجسته حوزه علمیه خاطر نشان کرد: حضرت موسی(ع) به آنان بیان می کند که یادبیاورید خداوند متعال در شرایطی شما را از ظلم فرعون نجات داد که پسرانتان را می کشتند و دختران را به کنیزی می گرفتند و مستمر به دنبال آن بودند تا برای شما عذاب ایجاد کنند و هر آنچه که گذشته همه امتحان بزرگی از سوی پروردگار است.

وعده های الهی قطعی و تحقق پذیر است

حجت الاسلام عدالتیان با بیان این که وعده های خداوند متعال قطعی و تحقق پذیر است، تصریح کرد: بی شک باید به این وعده ها اعتماد و بر اساس آن حرکت کرد چراکه در وعده الهی تخلف نیست؛ بنابراین با وعده های خداوند زندگی کنید و آنچه را که اولیای او وعده داده اجرایی کنید که عاقبت از آن متقیان است.

وی با اشاره به آیه 128 این سوره و در فشار قرار دادن بنی اسراییل توسط فرعونیان اظهار کرد: در چنین شرایطی حضرت موسی به بنی اسراییل می گوید که مالک هستی خداوند است که با وفای به عهد خود، این زمین را به بندگان و مستضعفان به ارث می دهد  و عاقبت از آن متقین و پرهیزکاران است.

صبر و استقامت در راه حق عامل جلب رحمت الهی است

این استاد برجسته حوزه علمیه خراسان با بیان این که صبر و استقامت در راه حق عامل جلب رحمت الهی، رستگاری و پیروزی است، ابراز کرد: همه راههای کمال چه مادی و چه معنوی با صبر بدست می آید و بی صبری کار را ناقص و ناتمام میکند، بنابراین یکی از وعده های خداوند متعال پاداش به صابران است.

حجت الاسلام عدالتیان با بیان این که اگر اقوام گرفتار شدن در ظلم صبر و تامل کنند خداوند متعال آنان را کمک و یاری می کند، تصریح کرد: پیروزی و رستگاری از آن کسانی است که صبر می کنند.

این استاد برجسته حوزه علمیه خراسان با بیان این که مشاهده وضعیت های خوب یا بد در باور یا عمل انسان تاثیر میگذارد، گفت: بنابراین باید به محیط زندگی و کارمان اهمیت دهیم؛ بنی اسراییل پس از نجات توسط خداوند متعال بت پرستانی را می بینند که در حال تواضع و تکریم بوده و این نشان می دهد دیدن صحنه های مثبت و منفی و به طور کلی محیط پیرامونی روی انسان تاثیر بسزایی دارد.

بی توجهی به نعمت های الهی جهل و بی خردی است

وی ناسپاسی را از مهمترین نشانه های جهل و بی خردی دانست و بیان کرد: این که انسان نعمت را در راه نافرمانی خدایی که آن نعمت را بخشیده بکار گیرد جهل است و علم حقیقی نیز به کار گرفتن فهم و عقل است.

حجت الاسلام عدالتیان با بیان این که بی توجهی به نعمت های الهی جهل و بی خردی است، افزود: در این آیات حضرت موسی در جواب بنی اسراییل اینطور گفت که شما جاهلید زیرا که از من خواستید برایتان بت قرار دهم.

نهی از منکر همراه با روشنگری و بصیرت بخشی باشد

این استاد برجسته حوزه علمیه خراسان با بیان این که نهی از منکر و توصیه به خوبی ها وقتی همراه با روشنگری و آگاهی باشد موثرتر است، تصریح کرد: حضرت موسی پس از نهی به بت پرستی، بت ها را  باطل و پوچ دانست و با معرفی نعمت های خداوند مردم را دعوت به روشنگری می کند.

وی در ادامه طرح سوال و به فکر واداشتن را از راه های موثر در تعلیم و تربیت دانست و گفت: بدون شک هر آنچه که نعمت های خداوند بر بشریت فزونی می یابد، شکر و اطاعت ما نیز باید بیشتر شود  و خداوند متعال زمانی که عده ای در اندیشه ناسپاسی افتادند نعمت ها را یادآوری می کند.

حجت الاسلام عدالتیان در ادامه حوادث تلخ زندگی را امتحان بزرگی دانست که برخی پیروز و برخی ناموفق از آن بیرون می آیند و خاطر نشان کرد: سختی ها، ناملایمات و فراز و نشیب های بسیاری در زندگی بشریت وجود دارد که باید مراقب بود تا گرفتاری و مشکلات را با ناسپاسی پشت سرنگذاریم./864/ 201/ب2

ارسال نظرات