۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۸
کد خبر: ۴۷۴۸۵۶
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی:

فرهنگ در بالندگی اقتصاد کشور نقش ویژه دارد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه فرهنگ در جامعه به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر اقتصاد کشور اثرگذار است، گفت: فرهنگ در بالندگی اقتصاد کشور نقش ویژه دارد.
محمد محمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی

محمد محمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با بیان این‌که توسعه اقتصادی بدون توجه به مقوله فرهنگ محقق نخواهد شد، اظهار داشت: در سالی که با نام «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی نام‌گذاری شده است؛ متأسفانه جایگاهی برای فرهنگ قائل نیستیم؛ به عبارت دیگر هنوز نقش فرهنگ در توسعه اقتصادی کشور مشخص نیست.

محمدپور خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی، اقتصاد بدون نفت است؛ اگر بخواهیم اقتصاد ما تک محصولی نباشد؛ باید از ظرفیت دیگر حوزه‌ها استفاده کنیم؛ بسیاری از این موارد بالقوه بوده و هنوز بالفعل نیستند که ورود به حوزه های گردشگری، فرهنگی و هنری از جمله‌ این عرصه‌هاست و می‌تواند در تاب‌آوری اقتصاد کشور نقش ویژه‌ای داشته باشد.

وی ادامه داد: در برخی کشورها به‌ویژه کشورهای توسعه یافته، فرهنگ و هنر نقش مشخصی در تولید ناخالص داخلی و تولید ملی و همچنین اشتغال دارند؛ چرا که فرهنگ و هنر صرفا بخشی مصرفی نبوده و به طور قطع می‌توان گفت که فرهنگ در بالندگی اقتصاد کشور نقش ویژه‌ای دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه فرهنگ در جامعه به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر اقتصاد کشور اثرگذار است، گفت: متأسفانه اغلب هنرمندان در معیشت خود درمانده و چرخه مثبت اقتصادی در زندگی فردهنرمند جریان ندارد؛ در حالی که چرخه‌ مثبت اقتصادی باید در حوزه فرهنگ و هنر ایجاد شود.

وی ادامه داد: متاسفانه در گذشته، جنبه‌های اقتصادی حوزه فرهنگ و هنر مورد غفلت واقع شده است؛ اما در این راستا نیز دولت طبق برنامه‌هایی مصمم است که اقتصاد فرهنگ و هنر را در جامعه تبیین کرده و بتواند سهم این حوزه را در اشتغال و اقتصاد مشخص کند.

محمدپور در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر توسعه متوازن عرصه‌های مختلف فرهنگی و هنری گفت: نمی توان نسبت به مقوله فرهنگ نگاه کاریکاتوری داشت؛ ضمن این‌که نگرش تشریفاتی و فوق‌برنامه نسبت به مسائل فرهنگی و هنری غیر قابل قبول است؛ با اصلاح فرهنگ یک جامعه؛ بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که هدایت تمامی بخش‌های فرهنگی و هنری جامعه به طور متوازن در مسیر رشد از جمله ماموریت‌های وزارت ارشاد بوده و در این راستا تلاش می کنیم در تمامی حوزه‌های فرهنگی و هنری استان با ظرفیت‌ها و چالش‌هایی که روبه رو هستیم؛ با عقلانیت و کار کارشناسانه برخورد کنیم.

وی ادامه داد: متاسفانه نگاه و تعریف مشترکی از فرهنگ وجود ندارد و تعدد نهادهای متولی فرهنگی منجر به فعالیت‌های جزیره‌ای در این عرصه شده است؛ امروز بنا به ضرورت‌های فرهنگی جامعه منابع مالی در حوزه فرهنگ کشور به هیچ عنوان کافی نیست و انتظار داریم نمایندگان مجلس در بودجه سال آینده نگاهی ویژه به حوزه فرهنگ داشته باشند./302/935/ب1

ارسال نظرات