۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۱
کد خبر: ۴۷۴۸۸۰
استاد حوزه و دانشگاه:

هدف از خلقت انسان رسیدن به مقام قرب الهی است

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه هدف از خلقت انسان کسب معارف و رسیدن به مقام خلیفةالله است، گفت: خداوند متعال انسان را خلق کرد تا به مقام قرب نائل شود.
شجاعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد شجاعی، استاد حوزه و دانشگاه، پنجشنبه شب در جلسه تفسیر زیارت جامعه کبیره که در حسینیه اثنی عشری برگزار شد، اظهار داشت: قرائت زیارت جامعه آدابی دارد.

وی ابراز کرد: انسان در هنگام قرائت زیارت جامعه باید عقیده خود را با پروردگار صاف کند تا بدین گونه از اعتدال خارج نشده و در بیان اوصاف اهل بیت(ع) دچار غلو نشود.

این استاد حوزه علمیه اهل بیت(ع) را مثل اعلی خواند و گفت: اصل همه انسانها مثل اعلی است اگر کسی این مهم را درک کند به آرامش می‌رسد و رذائل اخلاقی را از خود دور کرده و اعمال خود را با کرامت خانواده آسمانی‌اش ارزیابی می‌کند.

شجاعی درباره اینکه بازگشت همه انسانها به سوی اهل بیت(ع) و حساب بشر نیز با آنها است، تصریح کرد: ملحق شدن انسانها به ائمه معصومین(ع) بزرگ‌ترین مژده است و این چنین است که انسان مومن می‌تواند تلخی‌ها و سختی‌های را تحمل می‌کند.

این استاد دانشگاه گفت: ائمه معصومین(ع) مثل اعلی و خلیفةالله هستند اما به صورت ظهوری نه به صورت ذاتی، زیرا ذات و هستی مطلق تنها از آن خداوند متعال است و کسانی که در زمینه اهل بیت(ع) اهل قال و غلو هستند و با آنها دشمنی می‌کنند و یا آنان را تا مقام خدایی بالا می‌برند در اصل انسانهای مرتد به شمار می‌روند.

وی درباره حدیثی از امام علی(ع) که فرمودند: من تنها بنده‌ای از بندگان خداوند هستم، گفت: در جای دیگر امیرمومنان علی(ع) فرمودند: من غلامی از غلامان پیامبر(ص) هستم؛ امام صادق(ع) فرمودند: از مقام ما هرچه می‌خواهید بگویید ولی در حد خدایی نگویید.

شجاعی با تاکید بر اینکه ائمه اطهار(ع) مظاهر الهی بر روی زمین هستند و انسان نباید درباره آنان افراط داشته باشد، بیان داشت: اهل بیت(ع) برگزیدگان الهی هستند و در دفع ضرر و کسب منفعت هیچ استقلالی ندارند و همه امور هستی تنها در حیطه قدرت الهی قرار دارد و ائمه اطهار(ع) تنها با اذن الهی می‌توانند امور انسانها را رفع و رجوع کنند.

این استاد حوزه علمیه با تاکید به اینکه خشنودی و خشونت انسان باید در مسیر رضایت الهی قرار بگیرد تا از مسیر حق خارج نشود، گفت: غلو کنندگان مورد لعنت خداوند و ائمه معصومین(ع) هستند معصومین در زمان حیات خویش هرگز با غلات سازش نکردند و با آنها مبارزه می‌کردند زیرا آنان آزار دهندگان خداوند متعال هستند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: هدف از خلقت انسان کسب معارف و رسیدن به مقام خلیفةالله است تا اراده او اراده الهی شود و به مقام قرب نائل شود امام علی(ع) فرمودند: بهترین امت من کسانی هستند که نسبت به ما میانه‌رو هستند و جز حق کلامی بیان نمی‌کنند./202/813/ب1

ارسال نظرات