۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۸
کد خبر: ۴۷۴۸۸۸
حجت الاسلام حائری‌زاده:

اختلاف زوجین ثمره عدم شناخت آنان از یکدیگر است

حجت الاسلام حائری‌زاده با بیان اینکه اکثر دعواهای خانوادگی از عدم شناخت زوجین نسبت به یکدیگر سرچشمه می‌گیرد، گفت: منشأ قهر و اختلاف خودخواهی و خودبینی است.
حجت الاسلام حائری‌ زاده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید مهدی حائری‌زاده، استاد حوزه علمیه، امروز در مراسمی که به همت هیات رزمندگان غرب تهران در مهدیه امام حسن مجتبی(ع) برگزار شد، با اشاره به قهر کردن انسانها با یکدیگر، گفت: قهر و دعوا مورد ذم الهی قرار گرفته است.

وی افزود: ائمه اطهار(ع) اصلاح بین افراد را بسیار توصیه می‌کردند و ثواب بسیاری برای این عمل قائل بودند.

حجت الاسلام حائری‌زاده با اشاره به قهر منفی و قهر مثبت، اظهار داشت: قهر و دشمنی با دشمنان خدا و ائمه اطهار(ع) که به عنوان برائت است از ارکان دین به شمار می‌رود، قهر و عدم تسلیم شدن در برابر ظالمان و ستمگران مورد ستایش خداوند متعال است و این قهر همان قهر مثبت به شمار می‌رود و دین اسلام مسلمانان را به آن سفارش می‌کند.

این استاد حوزه علمیه درباره قهر منفی ادامه داد: قهر رفتار زشتی است که از انسان صادر می‌شود و ریشه در هیجانات او دارد هیجانی که توام با خشم و عصبانیت است و احتمال دارد این قهر ساعتها و یا سالها به طول انجامد.

وی افزود: معمولا انسانهایی که قهر منفی دارند حساس و زودرنج هستند پیامبر(ص) فرمودند: کسی که وقت قرار دهد و بین افراد آشتی برقرار کند خداوند ثواب هزار شهید را به او عطا می‌کند.

حجت الاسلام حائری‌زاده با اشاره به آثار منفی قهر، تصریح کرد: قهر استرس را افزایش داده و شخص را مایوس و آزرده خاطر می‌کند و در نهایت این امر سبب جدایی انسانها از یکدیگر می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل قهر ناتوانی در بیان مشکلات است، عنوان کرد: انسان اگر از کسی بدی دید باید آن مورد را به خود فرد بگوید و از غیبت و بد گویی او اجتناب کند تا مشکل پیش آمده به سرعت رفع شود در روایت است اگر کسی عمل زشتش را توجیه کرد باید در توجیه آن عمل به او یاری رساند تا مشکل به سرعت حل شود.

حجت الاسلام حائری‌زاده خاطر نشان کرد: اکثر دعواهای خانوادگی از عدم شناخت زوجین نسبت به یکدیگر سرچشمه می‌گیرد و منشأ قهر و اختلاف خودخواهی و خودبینی است، آتش دوزخ جایگاه انسانهایی است که بیش از سه روز قهر می‌کنند./202/813/ب1

ارسال نظرات