۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹
کد خبر: ۴۷۴۹۲۱
مدیر حوزه علمیه خواهران چهارمحال و بختیاری:

نخستین مأموریت طلاب خواهر انسان سازی است

مدیر حوزه علمیه خواهران چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه نخستین مأموریت طلاب خواهر انسان سازی است، گفت: طلبه خواهر در ازدواج سختگیری نمی کند، مهر سنگین ندارد، به دنبال شوهرداری و فرزندداری است و در یک کلام اهل جذب است.
حجت الاسلام یدالله رحمانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت ‌الاسلام یدالله رحمانی، مدیر حوزه علمیه خواهران چهارمحال و بختیاری، صبح امروز در دوره آموزشی ویژه طلاب جدیدالورود حوزه های علمیه این استان، هدف از برگزاری این دوره را توجه دادن به هدف کلی دوران طلبگی بیان کرد و افزود: هدف ما این است که طلاب نو ورود شرکت کننده در این دوره، نسبت به اهداف خود در دوران طلبگی یک بازخوانی داشته باشند و تصمیمی جدی برای ماندن یا نماندن و همچنین چگونه ماندن بگیرند.

وی با تأکید بر اینکه اگر در این دوره بتوانیم تصمیم طلاب را برای ادامه کار شفاف سازیم، به هدف خود رسیده ایم، ابراز کرد: باید در این دوره به سخنان اساتید خوب گوش کنید و با جمع بندی این سخنرانی ها حول هدف نهایی دوره به نتیجه گیری لازم برسید.

حجت الاسلام رحمانی با توصیه به طلاب تصریح کرد: یک طلبه در بدو ورود به حوزه های علمیه باید در مرحله نخست اهل توبه علوی و نبوی باشد و این توبه پشیمانی از گناه نیست بلکه اراده و تصمیم بر گناه نکردن است.

مدیر حوزه علمیه خواهران چهارمحال و بختیاری با اشاره به این سخن رسول گرامی اسلام که می فرمایند: من در روز بیش از 70 مرتبه توبه می کنم، خاطرنشان کرد: منظور پیامبر اکرم(ص) از این سخن، اراده کردن بر ترک گناه است و این همان چیزی است که باید رویه طلاب در بدو ورود به حوزه های علمیه قرار گیرد.

این مقام مسؤول با تأکید بر اینکه طلاب باید ظرف وجودی خود را از هر گونه گناه و آلودگی پاک کنند، افزود: دل ظرفیت بسیار ندارد، یا جای خداست و یا جای شیطان؛ اگر می خواهیم خداوند این ظرف وجودی را پر کند باید دلمان را پاک کنیم.

وی با اشاره به اینکه اگر ظرف وجودی پاک نشود، بهترین چیزها هم که در آن ریخته شود دیگر فایده ای ندارد، گفت: گناه مثل خراش انداختن به پوست است؛ بیایید تصمیم بگیریم به پوستمان که محافظ بدنمان است خراش نیندازیم.

حجت الاسلام رحمانی، عابد بودن را دومین ویژگی طلاب بیان کرد و ادامه داد: به یقین انس با خداوند متعال انسان را رستگار می کند؛ گاهی ممکن است در نیت اهل گناه نباشیم اما در عمل اینگونه نشود بنابراین باید بکوشیم حسن عملمان هم فاعلی و هم فعلی باشد.

وی توجه به علم را از ضرورتهای حوزه های علمیه بیان کرد و افزود: علم در حوزه برای طلاب همان معنایی را دارد که پیامبر فرمودند، علم نور است؛ علم تنها مجموعه ای از آگاهی ها و داشته ها نیست، علم حوزوی باید نور باشد و این بسیار مهم است.

مدیر حوزه علمیه خواهران چهارمحال و بختیاری با تأکید بر اینکه علم صرفا با سرکلاس رفتن و خواندن مهیا نمی شود، گفت: سرکلاس رفتن و خواندن جزء لوازم ابتدایی است اما علمی که مورد نیاز امروز طلاب است باید فاصله های بین او و خداوند را حذف کند.

این مقام مسؤول با بیان اینکه اگر علم توانست ما را به خداوند برساند، این علم حوزوی است، ابراز کرد: برای همین امر است که با گفتن مدرسه علمیه مخالف هستیم؛ باید بگوییم حوزه علمیه چراکه تعلیم شرط است نه تدریس.

وی با اشاره به تفاوتهای بین تعلیم و تدریس، اظهار کرد: در تدریس مخاطب ما جهل است، گاهی درس اثر می گذارد گاهی هم اثری ندارد اما تعلیم به این صورت نیست، حتما اثر می گذارد.

حجت الاسلام رحمانی با تأکید بر اینکه اگر مطالب عنوان شده در حوزه علمیه در ذهن طلبه قرار نگرفت و با جان او عجین شد و طلبه با آن زندگی کرد، طلبه واقعی است، افزود: اگر علم نور است باید تصمیم بگیریم که طلبه نوری شویم و این کار آسانی نیست.

مدیر حوزه علمیه خواهران چهارمحال و بختیاری با انتقاد از اینکه بسیاری از جلسات امروز مجلس گرم کن هستند، گفت: آفت بزرگ امروز طلاب این است که بیشترین سرمایه گذاری خود را بر روی زبانشان انجام می دهند تا خوب حرف بزنند.

این مقام مسؤول با اشاره به اینکه شرایط امروز جامعه تغییر کرده است، ادامه داد: مردم امروز جامعه ما نصیحت گریز شده اند چراکه تنها حرف شنیده اند و از عمل کمتر خبری بوده است؛ بنابراین مردم گوششان را کنار گذاشته اند و چشمشان را باز کرده اند.

وی با تأکید بر اینکه انتظار مردم از روحانیت این است که رفتارش الهی باشد، اظهار کرد: به یقین نور بودن در حوزه های علمیه با تکبر و غرور و گرفتار حاشیه شدن همخوانی ندارد.

حجت الاسلام رحمانی با بیان اینکه نخستین مأموریت طلاب خواهر انسان سازی است، تصریح کرد: طلبه خواهر در ازدواج سختگیری نمی کند، مهر سنگین ندارد، به دنبال شوهرداری و فرزندداری است و در یک کلام اهل جذب است.

وی با تأکید بر اینکه طلاب نباید تنها بدی های مردم را نشان دهند و به آنها بپردازند، افزود: طلبه اهل نور در کنار بدی ها، خوبی های جامعه را بیشتر نشان می دهد و به معنای واقعی کلمه در جهت سعادت و عاقبت به خیری عموم مردم قدم برمی دارد.

این استاد حوزه علمیه با تأکید بر اینکه علمی مورد تأیید اسلام است که به زندگی جهت دهد نه اینکه زندگی ما را اداره کند، خاطرنشان کرد: به یقین اگر علم به زندگی انسان جهت ندهد، در راستای بدی ها هم می تواند به کار گرفته شود./202/9457/ب1

ارسال نظرات