۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸
کد خبر: ۴۷۵۰۳۹
در درس خارج فقه حکومتی مطرح شد؛

خاطره آیت الله علم الهدی از مبارزات ضد ستمشاهی همراه با رهبر انقلاب

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: در سال 43 به همراه حضرت آیت الله خامنه ای در گرگان منبر می رفتیم، یک ماه قبل از آن علمای گرگان به دیدار شاه رفته بودند و ما بنا داشتیم این علما را سرکوب کنیم و از این رو همین خطبه سیدالشهدا(ع) را خواندیم و کار به گونه ای شد که علما در برابر ما موضع نگرفتند.
آیت الله علم الهدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی صبح امروز در ادامه سلسله جلسات درس خارج فقه حکومتی خود که با موضوع «جواز اقامه حکم در عصر غیبت» در محل مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد، به تبیین استدلالات روایی مرحوم نراقی پیرامون نظریه ولایت فقیه در کتاب عواید الایام پرداخت.

تبیین مبانی روایی نظریه مرحوم نراقی درباره ولایت فقیه

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با اشاره به این که نظر مرحوم نراقی بر ولایت انتصابی عامه فقیه است، گفت: یکی دیگر از احادیث مورد استدلال مرحوم نراقی، روایت «العلماء امتی کأنبیاء بنی اسراییل» است. یکی از موارد استدلال آقایان این است که «انبیاء بنی اسراییل غالبا حاکم بوده اند و برای مثال موسی برادرش هارون را برای مدیریت امور منصوب کرده بود» و در نتیجه این ویژگی برای علمای امت پیامبر(ص) وجود دارد.

وی افزود: همین روایت در کتب فقه الرضا(ع) و جامع الاخبار از امام هشتم و پیامبر(ص) نقل شده که البته کتاب فقه الرضا(ع) کتاب معتبری نیست باید درباره این که این روایت قابل تمسک است یا خیر در جای خود بحث شود.

امام جمعه مشهد مقدس ادامه داد: در روایت دیگری امیرمؤمنان(ع) نقل شده که «العلماء حکام علی الناس» که به خوبی از آن ولایت فقیه استخراج می شود و مقصود از آن عالمانی هستند که حلال و حرام دین را مشخص می کنند، نه عالمانی علوم طبیعی و تجربی.

آیت الله علم الهدی با اشاره به روایت مشابهی از امام صادق(ع) که فرمودند «الملوک حکام علی الناس و العلماء حکام علی الملوک»، خاطرنشان کرد: این روایت مورد استدلال مرحوم نراقی است، در حالی که امام(ره) آن را نپذیرفته اند و فقط حدیث اول را جزو مؤیدات دانسته اند. شاید ایشان هم در دلالت این حدیث یقین نداشتند چرا که حدیث دوم روایت مضطرب بوده، با فرهنگ معصومین(ع) سازگاری کامل ندارد و احتمال آن می رود که حضرت به سبب تقیه این گونه فرموده باشند.

بازخوانی خطبه سیدالشهدا(ع) خطاب به علمای ساکت در برابر یزید

وی با اشاره به روایت «مجاری الامور و الاحکام علی ید العلماء» که از سیدالشهدا(ع) نقل شده، اظهار کرد: این جمله، جمله صریحی در مسأله اثبات ولایت فقیه است و حضرت در ادامه می فرمایند علمای امین به حلال و حرام خدا شایسته این جایگاه هستند و خطاب به علمای زمان خود که در برابر یزید سکوت کرده بودند، فرمودند «شما از این مقام ساقط هستید و در سنت پیامبر(ص) بعد از وجود داشتن دلیل روشن در آن، اختلاف کرده اید، اما اگر در برابر حکومت ها صبر می کردید و پراکنده نمی شدید، امور خدا از شما صادر می شد.»

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی به تبیین منشأ این روایت پرداخت و گفت: خطبه معروفی از سیدالشهدا(ع) در تخطئه علمای زمانشان وجود دارد و این خطبه به گونه ای است که گویی پیرامون برخی علمای زمان است. خطاب حضرت در آن زمان به علمایی همچون عبدالله بن عمر بود که در خانه نشست و فقط به عنوان یک عابد و زاهد در حرم پیامبر(ص) به نقل حدیث می پرداخت.

خاطره آیت الله علم الهدی از مبارزات ضد ستمشاهی همراه با رهبر انقلاب

آیت الله علم الهدی یادآور شد: مسلماً حضرت در کربلا این خطبه را نخوانده اند، بلکه در شرایطی بوده که برخی علما کاری به سیاست نداشتند و با همین کیفیت در مردم نفوذ کرده بودند. یکی از جملات این خطبه این است که «و انتم اعظم الناس مصیبه» یعنی شما از مرتبه علما تنازل کرده اید و از همه مردم بدبخت تر هستید.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر صراحت روایت مذکور در استدلال به ولایت فقیه، به خاطره ای از مبارزات انقلابی خود در کنار رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: در سال 43 به همراه آقا در گرگان منبر می رفتیم. یک ماه قبل از آن علمای گرگان به دیدار شاه رفته بودند و ما بنا داشتیم این علما را سرکوب کنیم و از همین رو همین خطبه سیدالشهدا(ع) را خواندیم و کار به گونه ای شد که علما در برابر ما موضع نگرفتند./820/201/ب2

ارسال نظرات