۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰
کد خبر: ۴۷۵۱۰۲

برگزاری کارگاه آموزشی اصول و فنون مداحی در خراسان شمالی

رییس کانون مداحان خراسان شمالی از برگزاری کارگاه آموزشی اصول و فنون نغمات مداحی در استان با حضور استاد برجسته مداحی کشور خبر داد.
علی اصغر قلعه نوئی - رییس کانون مداحان خراسان شمالی

علی‌اصغر قلعه‌نوئی، رییس کانون مداحان استان خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، اظهار کرد: به همت کانون مداحان استان و مشارکت اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی، دوره آموزشی اصول و فنون مداحی و صداسازي و نغمات روضه‌خوانی با شرکت مداحان و شعرای آیینی استان و با تدریس محمدحسین چاووشی زاده، استاد برجسته مداحی کشور برگزار شد.

وی با بیان اینکه دوره آموزشی مزبور با همکاری اداره کل تبلیغات اسلامی استان برگزار شد، افزود: دوره آموزشی اصول و فنون مداحی و صداسازي و نغمات روضه‌خوانی صبح جمعه در شیروان، عصر و شب جمعه در بجنورد و امروز شنبه، دوم بهمن هم در اسفراین برگزار شد.

قلعه‌نوئی با اشاره به اینکه این کارگاه آموزشی به‌منظور ارتقای سطح کیفی مداحی با حضور مداحان شهرستان‌های استان برگزار شد، ادامه داد: یادگیری اصول و فنون نغمات مداحی لازم و ضروری بوده و مداحان با فراگیری این علوم می‌توانند بهتر و توانمندتر در عرصه مداحی ظاهر شوند.

وی با اشاره به اینکه دوره آموزشی تخصصی مداحی در بجنورد با حضور 285 نفر و با تدریس استاد چاووشی برگزار شد، اضافه کرد: این دوره آموزشی در شهرستان اسفراین هم با شرکت بیش از ۷۰ نفر از مداحان و مرثیه‌سرایان این شهرستان برگزار و شرکت‌کنندگان با اصول و فنون مداحی، نغمات مداحی، آداب سخنرانی، مقتل خوانی و مسائل اخلاقی و سیره اهل بیت (ع) آشنا شدند.

رییس کانون مداحان استان خراسان شمالی خاطرنشان کرد: پس از اتمام این دوره آموزشی، آزمون پایانی برگزار شده و به مداحانی که حد نصاب نمره قبولی را کسب کرده باشند، گواهی پایان دوره آموزشی اعطا می‌شود.

گفتنی است، کانون مداحان خراسان شمالی از سال 1385 در استان راه‌اندازی شده و در حال حاضر هم دفاتر نمایندگی کانون در تمامی شهرستان‌های خراسان شمالی فعال است، مداحان و ذاکران عضو در این کانون در برگزاری برنامه‌های عزاداری و مذهبی ماه‌های محرم، صفر و رمضان و نیز ایام ولادت و شهادت ائمه اطهار (ع) نقش محوری و مدیریتی دارند.

حدود هزار و 200 مداح و ذاکر اهل بیت (ع) در ایام محرم و صفر در شهرستان‌های هشت‌گانه استان خراسان شمالی فعالیت می‌کنند که از این تعداد 958 مداح با عضویت در کانون مداحان استان ساماندهی شده‌اند.

از تعداد 958 مداح عضو کانون مداحان استان، 627 مداح برادر و 331 مداح خواهر هستند که 776 نفر از آنها در مناطق شهری و 192 نفر نیز در روستاهای استان فعالیت می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های کانون مداحان برگزاری دوره‌های تخصصی مداحان با حضور مداحان و استادان صاحب سبک کشور در استان است که این دوره‌ها با هدف آمادگی و ارتقای سطح مداحان استان در فاصله زمانی بین مناسبت‌های مذهبی برگزار می‌شود.

در دوره‌های تخصصی مداحی کانون مداحان استان خراسان شمالی آموزش‌هایی با سرفصل‌های مداحی از منظر اسلام، اهل بیت (ع) و روایات، مقتل شناسی و نغمات، رعایت الزامات و اصول ماه محرم، شناخت ابعاد شخصیتی، شهامت، شجاعت و فضائل اخلاقی اهل بیت (ع)، آسیب‌شناسی مبالغه و خرافه در مداحی و غیره به شرکت‌کنندگان ارائه می‌شود.

لازم به یادآوری است، بر اساس اعلام اداره کل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی در حال حاضر در این استان هزار و 66 هیأت مذهبی وجود دارد که از این تعداد 866 هیأت ثبت شده و 200 هیأت به‌صورت ثبت‌نشده فعالیت می‌کنند.

از تعداد کل هیئات موجود در استان 804 هیأت مختص برادران و 262 هیأت نیز به‌صورت اختصاصی برای خواهران فعالیت می‌کنند.

همچنین از تعداد هزار و 66 هیأت مذهبی موجود در خراسان شمالی 608 هیأت در مناطق شهری و 458 هیأت نیز در روستاها فعال هستند./9314/302/ب2

ارسال نظرات