۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۰
کد خبر: ۴۷۵۲۲۷

چند خبر کوتاه از سازمان تبلیغات اسلامی

سلیقه، سواد و سعه صدر از ویژگی های مدیر موفق، ضرورت فعال بودن مساجد طراز اسلامی در جامعه اسلامی، دهه فجر قله همگرایی، وحدت و انسجام آحاد مردم و مسؤولان بخشی از اخبار کوتاه سازمان تبلیغات اسلامی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام سید ناصر الدین نوری زاده، مدیرکل، در جمع کارکنان اداره تبلیغات اسلامی تهران با بیان ضرورت طرح ایده و برنامه فاخر توسط همه همکاران،‌ ابزار کار مدیران فرهنگی را سه اصل سلیقه، سواد و سعه صدر عنوان کرد.

حجت‌الاسلام نوری زاده، بر ضرورت استفاده و بهره گیری از همه ظرفیت ها و توانایی نیروها برای انجام کارهای فاخر بر مبنای تأکیدات و مطالبات مقام معظم رهبری، ‌تأکید و خاطر نشان کرد: باید منسجم، متحد و واحد، ‌ضمن فعال کردن شبکه تبلیغ، ارتباط با مبلغین، مرکز قرآنی، جمعیت بانوان فرهیخته، مؤسسات وابسته، از توانمندی های موجود در برنامه ها و فعالیت ها برای بهره وری ثمر بخش در حوزه عملکردی تلاش کنیم.

ایشان، با بیان ظرفیت های استان تهران در انجام طرح های فرهنگی،‌اذعان داشت: هر اقدامی در حوزه فرهنگ باید مشارکتی، بر مبنای خرد جمعی و استفاده از همه فرصت ها، صورت گیرد تا اثرگذار باشد.

حجت‌الاسلام سید ناصر الدین نوری زاده، به جمعیت بالغ بر 12 میلیون و 800 هزار نفری استان تهران، تنوع فرصت ها، ظرفیت ها،موقعیت ها، تهدیدها و مطالبات در عرصه فرهنگ اشاره کرد و افزود: کار در این حوزه بسیار مهم و حیاتی است و یقیناً سازمان تبلیغات اسلامی باید از تمامی افکار، توانمندی نیروی انسانی و گروه هدف خود برای نیل به اهداف خود استفاده کند تا شاهد اتفاقات مثبت و فاخری باشد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی تهران، از همکاران خود خواست تا اقدامات خود را بر اساس پنج اصل صداقت، صراحت، صمیمیت، صبر و صلابت تا رسیدن به نتایج مطلوب خواستار شد و انتظار خود از مدیران را در رعایت و انجام سه اصل سلیقه، سواد و سعه صدر بیان داشت.

 

ضرورت فعال بودن مساجد طراز اسلامی در جامعه اسلامی

حجت‌الاسلام نورالله ولی نژاد در کارگاه آموزشی مساجدطراز اسلامی از دیدگاه امام (ره) ومقام معظم رهبری در گرگان به ویژگی های مسجد طراز اشاره کردو گفت: مسجد طراز یعنی این از مسجدهمه شاخصه ها و ویژگی لازم مانندمحور بودن در تمامی فعالیت های فرهنگی، اعتقادی، قرآنی،نظامی و... برخوردارباشد.
 

مدیر کل تبلیغات اسلامی گلستان افزود: این مساجد باید الگو و محور سایر مساجد باشد وآنچه را که جامعه از آن انتظار دارد اثراتش را مردم ببینند.
 

وی تصریح کرد: مساجد در دوران نهضت انقلاب اسلامی وبعد از آن وحتی در دوران 8سال دفاع مقدس کارایی خوبی از خود نشان داده بود ولی به مرور زمان فاصله جامعه از مساجد در حال زیاد شدن است که باید ریشه یابی شود وبرای از بین بردن آسیب ها اقدامات لازم صورت گیرد.
 

عضوشورای فرهنگ عمومی استان با بیان اینکه انقلاب اسلامی برخاسته از مساجد است، افزود: مساجد، پایگاه انقلاب بوده و انقلاب از مسجد برخاسته و مسجدی ها جنگ را اداره و حماسه 9 دی را خلق کردند
 

وی با اشاره به وجود 2300 مسجد در سطح استان، گفت: در استان حدود 2300 مسجد و 2250 هیئت مذهبی داریم که شامل تشکل های فرهنگی، برخی انجمن های اسلامی و برخی هم تشکل های مردم است که اگر آنها را تقسیم برجمعیت استان کنیم برای هر500نفر یک مرکز فرهنگی وجود دارد.

ولی نژاد خاطر نشان کرد: اماکن مذهبی بصورت درست وآمایشی در جای خود قرار ندارند در بعضی از جاها چند مکان مذهبی وجود دارد ودربعضی از جاها اصلا وجود ندارد.
گفتنی است، این کارگاه یک روزه با همکاری جبهه فرهنگی استان گلستان 30 دی ماه 95 در تپه نورالشهدای گرگان برگزارشد.

 

دهه فجر قله همگرایی، وحدت و انسجام آحاد مردم و مسؤولان

تولیت آستان قدس رضوی در دیدار با اعضای ستاد دهه فجر شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، گفت: بزرگترین و مهمترین وظیفه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ساماندهی و برنامه ریزی جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی و دهه فجر است.
 

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه حضور پر شور مردم در راهپیمایی 22 بهمن یکی از شاخص‌های مهم برای نشان دادن وحدت ملی است، عنوان کرد: یکی از شاخصه‌های اساسی که وحدت ملی را در جمهوری اسلامی ایران اثبات می‌کند، راهپیمایی ۲۲ بهمن بوده که مایه امید و خشنودی دوستان نظام در سراسر عالم و نقطه یاس و ناامیدی دشمنان است.
 

وی افزود: راهپیمایی مردمی 22 بهمن هر ساله با چنان شکوه و عظمتی در سراسر کشور برگزار می‌شود که گویی برای نخستین بار است که ملت به دفاع از انقلاب اسلامی برخواسته اند و این موضوع با گذشت 38 سال موجب رشک و حسرت جهانیان شده است.
 

عضو مجلس خبرگان رهبری، ایران اسلامی را پرچم‌دار دفاع از محرومان و مستضعفان، پاسدار ارزش‌های الهی و نماد ایستادگی در برابر ظلم و ظالم در عالم معرفی کرد و با اشاره به شرایط خاص امروز که موجب تمایز راهپیمایی 22 بهمن امسال با دیگر سال‌ها شده است، گفت: به لطف و عنایت پروردگار در تمام عرصه‌های تقابل با استکبار دست برتر از آن انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت است و امروز اندیشه انقلاب اسلامی در عراق، سوریه، یمن و بسیاری از کشورهای دیگر دشمن را به زانو درآورده است.


وی در ادامه به عهدشکنی‌های اخیر استکبار در موضوع برجام اشاره و ابراز کرد: بعد از عهدشکنی‌های آمریکا در مسئله برجام یک هم دلی و وحدت رویه در اتکا به نیرو و ظرفیت‌های داخلی در کشور ایجاد شده، به طوری که نگاه حکیمانه رهبری معظم انقلاب امروز راهبرد همه حزب‌ها و جریانات دلسوز نظام شده است.


عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان یکی از ضروریات دهه فجر را که کمتر به آن توجه شده است، روشنگری ابعاد مختلف انقلاب اسلامی و خباثت رژیم پهلوی برای نسل جوان معرفی و خاطرنشان کرد: دهه فجر و 22 بهمن فرصتی مغتنم برای روشنگری اذهان جوانانی است که انقلاب و جنگ را درک نکرده اند، این دهه فرصتی برای رویش‌های انقلاب است.


عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری ایجاد انحراف در اعتقادات، باورها و تاریخ ملت ایران را یکی از اهداف رسانه‌های غربی در راستای تطهیر حکومت پهلوی دانست و ابراز کرد: در چنین شرایطی که دشمن با هجمه بردن به اعتقادات نسل جوان و مهندسی افکار به دنبال تغییر اعتقادات و باورهای ملت ایران است، آشنا کردن نسل جوان با رخدادهای تاریخی پیش از انقلاب و دوران پهلوی، می‌تواند اذهان جوانان را روشن کند و دشمن را در اجرای توطئه‌های خود ناکام بگذارد.


تولیت آستان قدس رضوی در پایان به مقایسه شرایط ایران و مصر توسط یکی از نخبگان مصری اشاره و عنوان کرد: در مقاله‌ای که توسط یکی از نخبگان مصری تنظیم شده، آمده است: «ما و ایرانی‌ها بیش از سی سال پیش در فضای بین المللی در یک سطح بودیم؛ ایرانی‌ها راه مبارزه و مقاومت در برابر ابر قدرت‌ها، به خصوص آمریکا را انتخاب کردند و ما با قرارداد کمپ دیوید آشتی با اسرائیل و آمریکا را آغاز کردیم. امروز ایران از یک قدرت منطقه‌ای به یک قدرت جهانی تبدیل شده و در تمام علوم استراتژیک‌ جزو برترین‌های جهان است و ما با وجود حمایت آمریکا دغدغه تهیه یک وعده قرص نان برای اکثر مردم‌مان را داریم».

 

نبود متولی واحد؛ مهم‌ترین مشکل توسعه و ترویج قرآن

حجت‌الاسلام محمدتقی میری، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان نیشابور در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، عدم وجود یک متولی خاص برای قرآن را مهم‌ترین مشکل توسعه و ترویج قرآن دانست و افزود: باید با برنامه‌ریزی مناسب و فعال کردن یک متولی خاص از موازی‌کاری در حوزه آموزش و ترویج قرآن جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه تاکنون هیچ جلسه‌ای در راستای منشور توسعه فعالیت‌های قرآنی در این شهرستان برگزار نشده است، اظهار کرد: متأسفانه منشور توسعه فعالیت‌های قرآنی دچار غفلت شده است و باید حتما احیا شود.


رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان نیشابور با تأکید بر اینکه باید به این منشور به‌عنوان یک حرکت ملی توجه شود، ابراز کرد: با توجه به امکانات و بسترهای خوبی که در این شهرستان داریم، در صورتی که موازی‌کاری‌ها در حوزه قرآن کم شود، در مدت زمان کوتاهی شاهد تقلیل بی‌سوادی قرآنی خواهیم بود.


حجت‌الاسلام میری، وجود ۶۵۰ هیئت مذهبی و ۵۴۰ مداح دارای کد در این شهرستان را از بسترهای مناسب تبلیغی شهرستان نیشابور عنوان و تاکید کرد: مساجد، حسینیه‌ها و فضاهای خوبی در این شهرستان داریم که به جز ایام عزاداری بلااستفاده هستند و با ساماندهی این فضاها، می‌توان از آن‌ها در راستای برگزاری جلسات آموزشی قرآن استفاده کرد.


وی افزود: وجود بیشترین آمار روحانی مستقر و طرح هجرت در روستاهای این شهرستان و مؤسسات و خانه‌های قرآن در سطح شهر و روستا از جمله بسترهای مناسب دیگری است که می‌توان در راستای آموزش‌های قرآنی از آن‌ها بهره گرفت.


ضرورت تشکیل اتحادیه قرآنی در نیشابور
 

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان نیشابور، بر راه‌اندازی یک مرکز همچون اتحادیه قرآنی در این شهرستان تاکید کرد و گفت: متاسفانه در برخی موارد شاهد موازی‌کاری در فعالیت‌های موسسات قرآنی هستیم، در حالی که با یک تقسیم کار منظم می‌توانند همان‌طور که در آموزش روخوانی، روان‌خوانی و تجوید فعال هستند در آموزش مفاهیم و تفسیر قرآن که نیاز شدیدی به آنها داریم، نیز فعال باشند.


حجت‌الاسلام میری با بیان اینکه حتی بسیاری از مهدهای موجود نیز فعالیت‌های قرآنی خنثی‌کننده و در مقابل هم انجام می‌دهند، تاکید کرد: وجود یک تشکل کلان در سطح شهرستان، می‌تواند این مسائل را سازمان‌دهی کند و فعالیت‌های قرآنی را نظم بخشد.


وی با اشاره به قاریان کشوری و استعدادهای خوب قرآنی این شهرستان، عنوان کرد: مجموعه نیروهای قرآنی این شهرستان، استعدادهای خوبی دارند ولی متاسفانه به دلیل عدم مدیریت واحد و کلان، به خوبی شکوفا نمی‌شوند.


وی ادامه داد: به دلیل اینکه برنامه منسجم و منظمی برای معرفی این مراکز و موسسات در جامعه وجود ندارد، مردم نمی‌دانند که باید با توجه به نیازهای قرآنی خود به کجا مراجعه کنند.


رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان نیشابور با بیان این‌که خانه‌های قرآن بیشتر در روستاهای دارای روحانی مستقر و طرح هجرت فعال است، گفت: سطوح مشخص و واحدی همچون روخوانی، روان‌خوانی و تجوید در این خانه‌های قرآن آموزش داده می‌شود.


بی‌سوادی قرآنی در سطح جامعه


حجت‌الاسلام میری با تاکید بر اینکه برای تربیت حافظ، نیازمند فعالیت گسترده‌تر حوزه قرآنی و ایجاد بسترهای مناسب هستیم، گفت: بر اساس استقبال مردم در رده‌های سنی مختلف از برنامه‌های قرآنی، اعتقاد داریم که در مجموع ۴۰ درصد مردم دچار بی‌سوادی قرآنی هستند.


وی، موازی‌کاری و شهریه‌های مراکز قرآنی را از جمله موانع عدم استقبال یا حضور کمرنگ مردم دانست و گفت: دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و آموزش و پرورش باید اهمیت بیشتری به قرآن کریم بدهند و برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی در این فضاها پررنگ‌تر شود.

 

لازمه حفظ انقلاب اسلامی داشتن وحدت است

آیت‌الله محمدرضا ناصری با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی و فداکاری‌های مردم در پیروزی این انقلاب اظهار داشت: امروز در کشور بیش از هر چیزی برای حفظ و حراست از انقلاب اسلامی به وحدت و همدلی نیاز داریم.

وی با اشاره به لزوم آشنایی نسل جدید با انقلاب و دستاوردهای آن ادامه داد: امام خمینی(ره) همواره بر وحدت تاکید داشتند و امروز مسئله اصلی در کشور ما حفظ وحدت است که باید همه مسئولان در هر جناحی به آن توجه کنند.

ناصری با تاکید بر حفظ شخصیت و عزت جمهوری اسلامی اظهار داشت: گذشته ذلت‌بار کشور را فراموش نمی‌کنیم اما اینکه امروز در هر گوشه از کشور حرفی از ایران به میان می‌آید دارای شخصیت و عظمت و قدرت هستیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه شهر یزد با تاکید بر پیشگیری از آسیب به انقلاب و اسلام در این نظام مقدس عنوان کرد: هرکس غیر از این عمل کند خیانت‌کار است و اگر وحدت را در جامعه به هم بزند و وحدت حذف شود به انقلاب و به ملت ایران خیانت کرده است.

ناصری با تاکید بر جلب رضایت مردم و اجرای درست و دقیق برنامه ها در سطح کشور گفت: مشکلات و کاستی ها نباید عاملی باشد تا دستاویز دشمن قرار گیرد و دشمنان نتوانند مردم را از انقلاب نا امید کنند.

وی مشکل اساسی مردم را توجه به معیشت و اقتصاد بر شمرد و عنوان کرد: واردات بی رویه و کالاهای قاچاق از جمله مواردی است که باید مورد توجه جدی مسئولان دستگاه های اجرایی قرار گیرد و نهادها نیز به این موضوع توجه داشته باشند.

ناصری ضمن تسلیت به مناسبت حادثه پلاسکو اظهار داشت: مسئولان باید دغدغه رسیدگی به این موارد را داشته باشند و از بروز حوادث مشابه پیشگیری کنند./1325/ت303/ج1

ارسال نظرات