۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸
کد خبر: ۴۷۵۲۸۲
مدیر عامل بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی:

عفو و گذشت را بهانه تساهل و تسامح با ولنگاری نکنیم

حجت الاسلام شریعتی تبار با بیان اینکه عفو و گذشت و اغماض به معنای صرفه نظر کردن از ارزش ها نیست، گفت: عفو و گذشت به معنای اهل تسامح و تساهل بودن نیست، اینکه فسق و فجور، بی بندوباری، بی حجابی و ولنگاری را در جامعه نادیده بگیریم چون اهل عفو و گذشت هستیم، صحیح نیست.
حجت الاسلام شریعتی تبار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مهدی شریعتی تبار، مدیر عامل بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی شنبه شب در جمع زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) اظهار کرد: خداوند با وجود مکتب حیات بخش اسلام و قرآن کریم، حجت را بر جامعه شیعی ولایی انقلابی ما در این مقطع زمانی تمام کرده است؛ قرآن کریم کلام خدای رب العالمین است که پیوسته پیروانش را به سالم ترین، محکم ترین و استوارترین راه هدایت می کند.

وی افزود: اگر عیبی در روال زندگی ما است در مسلمانی ما است مثل بالا بودن آمار طلاق، نامتعادل و ناموزون بودن وضع معیشتی ـ اقتصادی جامعه یا اینکه گفتمان و ادبیات سیاسی بین سیاستمداران ما منطبق با معیارهای اسلام، قرآنی و مکتب ولایت نیست.

امام جمعه سابق تربت حیدریه عنوان کرد: بنا به توصیه قرآن کریم نسبت به نعماتی که به شما داده شده رعایت تقوای الهی کنید و با معصیت و گناه موجب فانی شدن نعمت ها نشوید بلکه با شکرگزاری زمینه استمرار و افزایش نعمتها را برای خود فراهم کنید.

وی خصلتهای سه گانه مؤمن واقعی و حقیقی را سنت ربّ، کتمان سر، عفو و گذشت مطرح کرد و افزود: اغلب ما در ظاهر مؤمن و معتقد به اسلام، امامت و ولایت معصومان هستیم در حالی که معنای ایمان در روایات و‍ اصطلاحات فقهی «ولایتمداری» است یعنی ایمان در رفتار ما بازتاب و انعکاس داشته باشد و در مقام عمل به لوازم ایمان پایبند و ملتزم باشیم.

حجت الاسلام شریعتی تبار افزود: مؤمن ضمن اینکه راز و سر خودش را کتمان می کند، حافظ راز دیگران نیز هست چنانکه خدای متعال راز و سرّ غیبی خودش را پنهان کرده و برای هر کسی بیان نکرده است.

مدیر عامل بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی تصریح کرد: علم غیب ذاتا مخصوص خداوند است و خدا علم غیب خود را به انبیاء از آدم تا خاتم و ائمه اطهار(ع) عطا کرده است.

حجت الاسلام شریعتی تبار بیان کرد: خداوند به پیامبر(ص) وحی کرد:‍ تو به عنوان رهبر الهی و هدایتگر مردم عفو و بخشش نسبت به مردم داشته باش، بنابراین جامعه ما به عنوان جامعه ای مسلمان و پیروان مکتب الهی نیز باید اینگونه رفتار کند نه اینکه با وجود این آموزه ها در مقام عمل دچار ضعف باشیم.

وی با تأکید بر اینکه عفو را مبنای زندگی اجتماعی خود قرار دهید، خاطرنشان کرد: در برابر صهیونیستِ غاصبِ جنایتگرِ اشغالگر؛ در برابر دشمنان قسم خورده شما که جز به نابودی شما به چیز دیگری قانع نمی شوند با شدت برخورد کنید اما در بین خود مهربان باشید.

وی با بیان اینکه پنجاه درصد عقل و خرد آدمی این حقیقت را تشکیل می دهد که با مردم مهربان باشد، افزود: عفو و گذشت و اغماض به معنای صرفه نظر کردن ارزش ها نیست، اگر اطرافیان ما معروف ها را زیرپا گذاشته و مروج منکرات هستند به بهانه گذشت، آنها را امر به معروف و نهی از منکر نکنید بلکه این موضوع منافاتی با عفو و گذشت ندارد و‍ یکدیگر را به خوبیها و فضیلتها امر کنید.

حجت الاسلام شریعتی تبار بیان داشت: عفو و گذشت به معنای اهل تسامح و تساهل بودن نیست؛ این درست نیست که فسق و فجور، بی بندوباری، بی حجابی و ولنگاری را در جامعه نادیده بگیریم به این دلیل که اهل عفو و گذشت هستیم./1308/202/ب2

ارسال نظرات