۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۹
کد خبر: ۴۷۵۷۱۵
وزیر ارشاد:

مشهدالرضا از افتخارات ما در دنیای پرآشوب است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اهمیت مشهد به جهت حضور معنوی سلاله پیامبر بزرگ اسلام، حضرت رضا(ع) است که خود رهبر گفتگوگران بوده است.
صالحی امیری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد، سید رضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه اجلاسیه گفتگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب که عصر چهارم بهمن در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، گفت: مشهدالرضا یکی از افتخارات ما در دنیای پرآشوب کنونی است و اهمیت این شهر به خاطر حضور امام رضا(ع) است که خود آغازگر گفتگو بود.

صالحی امیری با بیان اینکه این گفتگو نقش بی بدیلی در ساحت زندگی انسان دارد و برای ما دستاوردهای متفاوتی به همراه داشته است، اظهارکرد: وضعیت در حوزه فرهنگی متفاوت است  چرا که مسائل در این حوزه فراگیر و چند لایه است و پرداختن به آنها در فضای متفاوتی صورت می گیرد.

وزیر ارشاد به رویکرد دیپلماسی دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: رویکرد این دولت توانسته دیپلماسی اثرگذاری را پایه گذاری کند.

وی عنوان کرد: امروز مبنای دیپلماسی فعال و اثرگذار جمهوری اسلامی نیز براساس همین منطق گفتگو پایه گذاری شده است و برخی مذاکرات و گفتگوها در سطح بین المللی نیز براساس همین اولویت انجام شده است.

 صالحی امیری در ضمن سخنان خود در باره تمدن و فرهنگ مشرق زمین، ابراز داشت: این تمدن محصول تبادل فرهنگی ایران و جهان عرب بود که میراث معنوی همه ما محسوب می شود.  

وی با بیان اینکه اصل مهم در گفتگو پذیرش تنوع و تکثر است و در غیر این صورت گفتگو بی معنا است، تصریح کرد: اثر این گفتگو حرکت و اقدام مشترک به منظور کسب نتیجه مطلوب طرفین است.

وزیر ارشاد خاطرنشان کرد: جهان اسلام درگیر چالش های مشترکی است این مسائل برای همه ما غم انگیز است و باید در خصوص آنها سخن بگوییم و چاره ای بیندیشیم.

وی با اشاره به اینکه برخی چهره غیر واقعی و غیر منطقی از اسلام در افکار مردم جهان نشان می دهند، اظهارکرد: بحران حوزه های مشترک ما را در برگرفته و هیچ وقت در محدوده مرزهای سیاسی ما محصور نیست و از طرفی جریان تکفیر مرز نمی شناسد بنابراین بهتر است زمینه برای گفتگو و رفع سو تفاهم ها و تبیین راهکارهای عقلانی فراهم کنیم.

وی عنوان کرد: آنچه به عنوان تمدن و فرهنگ اسلامی در مشرق زمین شناخته می‌شود، محصول تعامل فکری و مردمی است که با حفظ همه تنوعات قومی، نژادی و زبانی، فرهنگ مشترک خلق کرده‌اند که میراث معنوی همه ما محسوب می‌شود و نمی‌توان آن را به قوم خاصی منتسب کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: این تمدن، ترکیبی هوشمندانه و هماهنگ از مساعی مشترک همه کسانی است که در قلمروی وسیعی زندگی می‌کنند و نمی‌توان آن را در حصارهای تنگ قومی، زبانی و جغرافیایی محدود کرد و اگر دوره‌ای طلایی و شکوهمند در تاریخ داشته‌ایم برآمده از همین سنت حسنه است.

صالحی امیری با بیان اینکه سازمان اسلامی، مشهد را به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام برگزیده است، اظهار کرد: اهمیت این شهر به جهت حضور معنوی سلاله پیامبر بزرگ اسلام، حضرت رضا(ع) است که خود رهبر گفتگوگران بوده است.

وی با اشاره به اینکه می توان از شهر مشهد ندای وحدت و گفتگو را در دستور کار قرار داد، تصریح کرد: با چاره اندیشی نخبگان و اندیشمندان، اقلیم فرهنگی که ما در آن واقع هستیم، می‌توانیم به لحاظ جغرافیا وسیع‌تر شده و سهم آن در تمدن و فرهنگ جامعه جهانی را بیشتر کنیم.

صالحی امیری همچنین در حاشیه مراسم پایانی همایش بین المللی گفتگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب  در جمع خبرنگاران گفت: برای مقابله با کشورهایی که از جریانهای تکفیری حمایت می کنند دو راه بیشتر پیش رو نیست نخست مسیر گفتگو و دوم حمایت از جریان های معتدل وعقلانی در جهان اسلام است.

وی با اشاره به برنامه های مراسم آغازین رویداد پایتخت فرهنگی جهان اسلام در مشهد گفت: امروز روزی مهم و فردا مهمتر برای برپایی همایشی است که به عنوان اولین اجلاس بین المللی گفتگوهای ایران و جهان عرب است، زیرا بیش از85 نفر از اندیشمندان جهان عرب در این گفتگو با همراهی اساتید، صاحب نظران و دانشگاهیان ایرانی حضور داشتند.

وی افزود: این نشست آغازی در خصوص شناسایی محورهای اساسی برای گسترش گفتگو میان اندیشمندان در جهان اسلام است که زمینه ای برای گفتگوهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است.

وی عنوان کرد: همایش امروز یکی از دستاوردهای اعلام پایتخت فرهنگی جهان اسلام برای مشهد است و همه ما در سال جدید از فجر تا فجر و در 2017 میلادی از جوار ثامن الحجج (ع) به جهان اسلام پیام صلح، وحدت و همدلی را سر می دهیم .

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروز پرچم وحدت، یکدلی و همزیستی از مشهد مقدس برافراشته شده که افتخاری برای ایرانیان، شیعیان و مسلمانان است و در این زمینه برنامه های متنوعی تدارک شده که مهمترین آن صبح روز سه شنبه در آستان قدس رضوی در مراسمی رسمی برگزار می شود و آغازگر پایتخت فرهنگی مشهد در جهان اسلام است.

وی عنوان کرد: این همایش با حضور صدها تن از میهمانان خارجی و هفت تن از وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی و اعضای دولت و بسیاری از شخصیت های داخلی آغاز می شود و امیدواریم منشاء آثار خوبی باشد.

گفتنی است، همایش گفتگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب از روز شنبه در تهران آغاز به کار کرد و 6 کمیسیون در دانشگاه های تهران، قم، قزوین و فردوسی مشهد تشکیل و مراسم پایانی آن نیز در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

آیسسکو(سازمان اسلامی) با عضویت 57 کشور اسلامی، کلانشهر مذهبی مشهد را برای سال 2017 میلادی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در آسیا انتخاب کرده است./934/پ201/ص

ارسال نظرات