۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۷
کد خبر: ۴۷۵۷۳۷
استاد حوزه و دانشگاه تبیین کرد؛

اصول و شاخصه های زندگی موفق

حجت الاسلام وحیدی با بیان این که برای زندگی شاد و با آرامش باید بیش از 200 اصل از اصول مهارت زندگی را بیاموزیم، گفت: معرفت، زیستن با شادی و آرامش، مقایسه نکردن همسر خود بادیگران، احترام متقابل و به دنبال راه حل بودن در هنگام اختلاف از جمله اصول مهارت در زندگی موفق است.
مهارتهای زندگی

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام وحیدی، کارشناس حوزه و دانشگاه امروز در مراسم پیوند آسمانی در حرم رضوی به تبیین خصوصیات زندگی موفق برای زوج های جوان پرداخت.

وی با اشاره به ویژگی های خانواده موفق، گفت: خانواده موفق خانواده ای است که در بین اعضای آن شادی و نشاط حاکم باشد، فرزندان خانواده از نظر جسمی و روحی سالم بوده، نسل آن نیز سالم و صالح باشد و بزرگترها در میان آن خانواده محترم باشند.

حجت الاسلام وحیدی با بیان این که برای زندگی شاد و باآرامش باید مهارت های زندگی را آموخت، اظهار کرد: زن و شوهر برای این که زندگی با آرامش و شاد داشته باشند باید بیش از 200 اصل از اصول مهارت های زندگی را بدانند.


اصول مهارت زندگی در زندگی شاد و باآرامش

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه اصول مهارت زندگی را برشمرد و ابراز کرد: اصل معرفت  از مهمترین اصول مهارت زندگی است، زن و مرد دو وجود مکمل هم  هستند و مخالف هم نیستند و نخست باید یکدیگر را بشناسند.

وی با اشاره به این سخن از امیرالمومنین(ع) که می فرماید:«سعی کنید مانند زنبور عسل زندگی کنید.» به زیستن با شادی و آرامش تأکید و اظهار کرد: زیستن با شادی و آرامش از دیگر اصول مهارت زندگی است بنابراین همانگونه که زنبور عسل از شهد بهترین گل ها استفاده می کند و محصولی به نام عسل فراهم می کند، همیشه خوبی های همسر، کار و زندگی را ببیندید و شاد زندگی کنید.

حجت الاسلام وحیدی عدم مقایسه همسر خود با دیگران از اصول مهارت زندگی خواند و گفت: همسر خود را با هیچ کسی مقایسه نکنید، خداوند در نظام خلقت همه امتیازها را با هم  به همه افراد نداده است و حضرت علی(ع) نیز در نهج البلاغه به این امر اشاره دارد و می فرماید: «برخی قد بلند اما همت کمی دارند»

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این سخن امیرالمومنان که می فرماید::« همسرت را با احدی در زندگی مقایسه نکنید.»، اظهار کرد: مقایسه اولین گام در لغزش است بدبین شدن دل چرکین شدن است.

حدیث کساء بیانگر مصادیق احترام متقابل در زندگی است

وی احترام متقابل را از دیگر اصول مهارت زندگی بیان و خاطرنشان کرد: احترام متقابل موجب زندگی شاد و باآرامش می شود و مصادیق مانند صدا زدن مخترمانه، صحبت کردن محترمانه، وفا کردن به وعده ها، مشورت کردن در زندگی و کارها و نیز اجازه ندادن توهین به همسر خود است.

حجت الاسلام وحیدی با اشاره به حدیث کساء و شیوه مخاطب قرار دادن یکدیگر  در این حدیث، گفت: در حدیث کساء نحوه احترام متقابل را به خوبی بیان می کند و خاندان پیامبر با اخترام فراوان یکدیگر را صدا می زنند از جمله حضرت زهرا (س) خطاب به فرزندان خود می فرماید:« وَعَلَيْکَ السَّلامُ يا قُرَّةَ عَيْني وَثَمَرَةَ فُؤادي»

شرایط تأثیر نصیحت در زندگی موفق

حجت الاسلام وحیدی به راز های تأثیر نصیحت بر روی افراد اشاره و خاطرنشان کرد کرد: حضرت علی (ع) می فرماید:« اگر کسی را جلوی شخص دیگر نصحیت کنید، شخصیت وی را خرد کرده اید.» بنابراین برای این که نصیحت شما در افراد تأثیر داشته باشد، در جلوی دیگران کسی را نصیحت نکنید.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: وقتی کسی را نصیحت می کنید نخست چند تا از خوبی های وی را بگویید تا بداند که شما انصاف دارید؛ اگر همسر شما عیب های بسیاری دارد، در یک زمان همه عیب های وی را با هم نگویید.

وی با تأکید بر شیوه صحیح نصیحت کردن در زندگی مشترک، گفت: وقتی عیب دیگری را می گوییم اگر می تونیم راه فرار و توجیه را برای وی فراهم کنیم حتما این کار را انجام دهیم در این صورت شاهد تأثیر نصیحت خود خواهیم بود.


خانواده  موفق در هنگام اختلاف به دنبال راه حل است

وی خاطرنشان کرد: خانواده بالنده و موفق خانواده ای است که در هنگام اختلاف به دنبال مقصر نیست بلکه به دنبال راه حل است.

حجت الاسلام وحیدی به شیوه پیدا کردن راه حل در زندگی موفق اشاره و بیان کرد: گاهی خود مشکل را حل می کنیم؛ گاهی نیاز به مشورت با کسی داریم تا راه حلی بیابیم و گاهی نیز باید از خدا و اولیا خدا کمک  بخواهیم و به اهل بیت (ع) توسل کنیم./930/101/ب2

ارسال نظرات