۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵
کد خبر: ۴۷۵۷۵۷
مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی:

احیای موقوفات نیازمند عزم و مشارکت همگانی است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی احیای موقوفات را نیازمند عزم و مشارکت همگانی مردم و مسؤولان نظام دانست.
حجت‌الاسلام علی مصائبی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام علی مصائبی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی امروز در نشست بررسی مشکلات مربوط به موقوفات شهرستان بناب، اظهار داشت: احیای موقوفات و حفظ و حراست از نیات واقفان خیراندیش رسالتی شرعی و قانونی بر عهده سازمان است.

وی احیای موقوفات را نیازمند عزم و مشارکت همگانی مردم و مسؤولان نظام دانست و با تأکید بر این‌که سازمان اوقاف به هیچ‌ عنوان مقابل نهاد یا ارگان خاصی قرار ندارد، خاطرنشان کرد: نهایت همکاری و تعامل را با نهادهای شهری به ویژه شهرداری‌ها در راستای اجرای طرح‌های توسعه شهری با رعایت اصول و ضوابط شرعی خواهیم داشت.

حجت الاسلام مصائبی با بیان این‌که در صورت قرار گرفتن املاک موقوفه در مسیر توسعه معابر شهری استان، با نهادهای مربوطه تعامل و همکاری خواهیم داشت، تصریح کرد: وظیفه داریم به عنوان متولی موقوفات، به دنبال احیای حق و حقوق مردم به ویژه انجام نیات واقفان باشیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که موقوفات با نیت عام المنفعه هستند و خود مردم بایستی در حفظ و حراست از موقوفات احساس وظیفه دینی و شرعی داشته باشند، گفت: متأسفانه هنوز نگرش صحیحی میان برخی مسؤولان و نهادهای دولتی نسبت به وقف و موقوفات وجود ندارد.

وی با اشاره به تعارض برخی طرح‌های توسعه شهری با محل استقرار برخی موقوفات، گفت: املاک موقوفه به ویژه مساجد وقتی در مسیر توسعه قرار می گیرند، مسجدیت خود را از دست نداده و شهرداری ها به خاطر نیاز مردم و با استفاده از ظرفیت کمک های مردمی نسبت به احداث مسجد جایگزین اقدام کنند.

حجت الاسلام مصائبی با اشاره به سکونت برخی از افراد در املاک و زمین‌های وقفی نیز یادآور شد: این افراد حقی در مالکیت املاک موقوفه ندارند و در صورت قرار گرفتن این اراضی در مسیر توسعه باید نسبت به تخلیه محل اقدام کنند؛ ولی به خاطر وضعیت معیشتی باید مورد حمایت شهرداری ها قرار گیرند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از آمادگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان نسبت به تأمین زمین برای احداث درمانگاه با دریافت حق پذیره و اجاره ماهانه خبر داد و ادامه داد: در صورت واگذاری زمین برای احداث درمانگاه مالکیت زمین به نام اوقاف و اعیانی به نام شبکه بهداشت ثبت می شود.

همچنین ضیاءالله اعزازی، نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که در صورت واگذاری زمین از سوی سازمان اوقاف به شبکه بهداشت و درمان؛ شش مرکز بهداشتی و درمانی با اعتبارات وزارت بهداشت در بناب احداث خواهد شد، گفت: متأسفانه برای تأمین زمین مورد نظر با مشکل جدی مواجه هستیم و چاره ای به غیر از تأمین زمین از املاک موقوفه نداریم./935/203/ب2

 

ارسال نظرات