۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۷
کد خبر: ۴۷۵۸۰۶
معاون دبیرکل آیسسکو:

جذابیت مشهد به واسطه جو معنوی آن است

معاون دبیرکل آیسسکو گفت: مشهد به واسطه فعالیتها و برنامه های درخور و شایسته اش در واقع می تواند به عنوان یک پایتخت فرهنگی به صورت همیشگی باشد و ما در انتظار مناسبات فرهنگی در آینده با مشهد هستیم و در این جهت حمایت خودمان را از جمهوری اسلامی اعلام می کنیم.
مشهد 2017

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد، امینه الحجری، معاون دبیرکل آیسسکو در آئین افتتاحیه مشهد، پایتخت فرهنگی جهان اسلام که صبح امروز پنجم بهمن در تالار قدس حرم رضوی برگزار شد، گفت: امروز افتخار من این است که در مراسم افتتاحیه رویداد «مشهد، پایتخت فرهنگی جهان اسلام» در حضور شما صحبت می‌کنم و آرزو دارم که کشور پر افتخار شما موفقیت و بهروزی افزون‌تری داشته باشد و افزون بر آن، شهر تاریخی مشهد به‌عنوان یک پایتخت فرهنگی و نماد درخشان تمدن و نوآوری پیشرفت‌های بیشتری را به‌دست آورد.

معاون دبیرکل آیسسکو در ادامه با اشاره به ملاک های سختگیرانه آیسسکو در انتخاب پایتخت های فرهنگی جهان اسلام گفت: از جمله این ملاک ها می توان به این موارد اشاره کرد که یک پایتخت فرهنگ اسلامی به طور مشخص باید دارای اصالت تاریخی مستند بوده و کمک شایانی را به ارتقاء دانش و یادگیری کرده باشد تا آن را در کشور و منطقه شاخص و برجسته کند.

وی با بیان اینکه از جمله ملاک های دیگر این است که این پایتخت باید کمک چشمگیری را به فرهنگ اسلامی و فرهنگ بشری به صورت کلی کرده باشد، اظهار کرد: همچنین این شهر باید دارای بناهای یادبود تاریخی و تمدنی و نهادهای فرهنگی و هنری فعال در زندگی فرهنگی باشد که نمود آن وجود سازماندهی برای برگزاری فستیوال‌های فرهنگی، نمایشگاه‌های کتاب، نمایشگاه‌های هنری، تولیدات تئاتری، مسابقات ادبی و هنری و نشست‌های شناخته شده و اثرگذار باشد.

معاون دبیرکل آیسسکو با تأکید بر این مطلب که انکارناشدنی است که شهر تاریخی مشهد، تمام این الزامات را در خود جای داده است، تصریح کرد: این شهر در طی دوران اسلامی و تحت حاکمیت سلسله‌های حکومتی متعدد، همواره قدرت خود را حفظ کرده که منجر به پیشرفت‌های قابل توجهی در زمینه‌های مختلف به‌ویژه در فرهنگ به معنای واقعی کلمه شده است.

الحجری با بیان اینکه این پیشرفت، جایگاه مشهد را در آموزش، فرهنگ، علم، ادبیات، دانش، هنر، رفاه انسانی و نقش معنوی اسلامی، ارتقا بخشیده و بدین دلیل است که مشهد همواره نفوذ مستمری را در تکامل و پیشرفت فرهنگ بشری ایفا کرده است، تصریح کرد:  این نقش و جایگاه، امروزه دارای اهمیتی دوچندان است.

وی با اشاره به ظرفیت گردشگری و زیارتی مشهد گفت: این شهر به عنوان دومین مقصد گردشگری، زیارتی با بیش از 20 میلیون مسافر در سال است و جذابیت آن به واسطه جو معنوی آن است.

الحجری درباره دیگر دلایل شهرت شهر مشهد گفت: همچنین شهرت مشهد مدیون فرش‌های شناخته شده‌اش در جهان و تنوع فرهنگی و تحملش است که آن را به شهری تبدیل کرده که اقلیت‌های مذهبی و قومی در آن با هماهنگی زندگی می‌کنند.

معاون دبیرکل آیسسکو خاطرنشان کرد: با عنایت به مهارت‌ها و تخصص فرهنگی که مشهد در طول سالیان آن‌ها را در خود جمع کرده است، ما بر این باوریم که این مناسبت در تمام سطوح خاص و ویژه است.

وی ادامه داد: دنیای اسلام به این شهر بزرگ به‌عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی با نگاهی پر از تحسین می‌نگرد، چراکه مشهد، با توجه به عقبه تاریخی و فرهنگی‌اش، قادر به برجسته کردن تاریخ فرهنگی است و می‌تواند قله‌های بلند نوآوری فرهنگی را فتح کند.

معاون دبیرکل آیسسکو خاطرنشان کرد: این شهر به واسطه فعالیتها و برنامه های درخور و شایسته اش در واقع می توان به عنوان یک پایتخت فرهنگی به صورت همیشگی باشد و ما در انتظار مناسبات فرهنگی در آینده با مشهد هستیم و در این راستا حمایت خودمان را از جمهوری اسلامی اعلام می کنیم./202/934/ب1

ارسال نظرات