۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۲
کد خبر: ۴۷۶۱۲۳
آیت الله علم الهدی:

دشمنان به دنبال غافل کردن ما از امکانات مان هستند

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: دشمنان سعی می کنند دارایی ما را در نظرمان کم ارزش و غیر مؤثر نشان دهند و از همین رو به ما القا می کردند که انرژی هسته ای به درد شما نمی خورد و نمی صرفد که وارد این عرصه شوید.
دیدار مدیران رسانه های استان خراسان رضوی با آیت الله علم الهدی/مشهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی صبح امروز در جلسه هفتگی تفسیر قرآن کریم که در محل مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد، به بیان نکات تفسیری آیات مرتبط با «دشمن شناسی» پرداخت.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با اشاره به آیه اول سوره مبارکه ممتحنه، اظهار کرد: معمولا برای شناخت دشمن شخصی خودمان به مؤلفه خاصی نیاز نداریم و کسی که در راستای زیان رساندن به ما رفتار کند، دشمن ماست اما نهی پروردگار از رابطه با دشمنان، به سبب روابط شخصی نیست بلکه متوجه موضوعی است که آمیخته از «عدوی و عدوکم» است؛ یعنی هم دشمن خدا باشند و هم دشمن مؤمنان.

امام جمعه مشهد مقدس در پاسخ به این پرسش که «آیا هرکسی که موارد شرعی را در زندگی اش رعایت نکرد، را می توان دشمن خدا نامید؟»، به تبیین معیارهای شناخت دشمن بر اساس آیات قرآن کریم پرداخت و گفت: خداوند در آیه 82 سوره مبارکه مائده یهودیان را سرسخت ترین دشمنان معرفی فرموده است. قرآن در اینجا یهودیان را مطلقا دشمن معرفی کرده، در حالی که برخی به اشتباه فکر می کنند یهودیان غیر صهیونیست دشمن ما نیستند.

وی با اشاره به مخالفت یهودیان با صهیونیسم، آن را بر اساس سیاست های مرتبط با خودشان دانست و افزود: آن ها طبق مرام دینی و مصلحت اجتماعی خودشان مخالف صهیونیست هستند؛ نه به خاطر دوستی با ما. البته تشویق کردن آن ها بر ضد صهیونیسم خوب است اما در هر حال یهودی ها دشمن ما هستند.

قوم یهود، در هر حال دشمن مؤمنان هستند

آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: یهودی ها پیش از تشکیل رژیم صهیونیستی در منطقه فلسطین حضور داشتند و حتی با مسلمانان رفت و آمد داشتند اما هنگام تشکیل اسراییل از سوی انگلیسی ها، همین یهودیان شروع به آزار مسلمانان کردند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: ذات مقدس پروردگار یهودیان را به عنوان مصداقی از دشمنان خودش و مؤمنان معرفی کرده است. شاید مصالح اقتضا کند که گاهی با دشمن هم ارتباطی برقرار شود اما مهم این است که بدانیم چه کسی دشمن ماست و خداوند در مقام دشمن شناسی یهود را مصداق دشمنی معرفی فرموده است.

وی دومین مؤلفه برای شناخت دشمنان را «همراهی با جبهه های ضد دینی» عنوان کرد و با اشاره به آیه 105 سوره بقره یادآور شد: قرآن فرموده دشمن خیرخواه مؤمنان نمی شود و اگر جایی جبهه ای بر ضد مسلمانان تشکیل شود، در هر حال به سوی آن جبهه می رود. حتی در بین جریان های سیاسی خودمان، افرادی وجود دارند که هر زمان یک جریان در برابر ولایت قرار گیرد، پشت سر آن قرار می گیرند.

دشمنان می خواهند ما را از امکانات مان غافل سازند

آیت الله علم الهدی در ادامه به تبیین پیام آیات 9 سوره قلم، 4 سوره آل عمران و 102 سوره نساء پرداخت و اظهار کرد: خداوند مؤلفه دیگر این دشمنی را «سازش» معرفی می کند. اگر دشمنان، مؤمنان را به سازش بکشند از همان طریق زهر خودشان را می ریزند پس باید حواس مان را جمع کنیم که هیچ گاه به عنوان سازش با دشمن نباید وارد تعامل شویم.

وی افزود: آن ها از هرچیزی که مسلمانان را به زحمت بیندازد، حمایت می کنند و دوست دارند که شما از امکانات و فرصت هایی که دارید غافل شوید و به داشته های تان توجه نداشته باشید. کسانی که دشمن ما هستند و به خاطر دشمنی با خدا با ما دشمنی می کنند، سعی می کنند دارایی ما را در نظرمان کم ارزش و غیر مؤثر نشان دهند و از همین رو به ما القا می کردند که انرژی هسته ای به درد شما نمی خورد و نمی صرفد که وارد این عرصه شوید.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: به خاطر همین تلاش دشمنان است که رهبر معظم انقلاب بر اقتصاد مقاومتی اصرار دارند و می فرمایند مؤلفه لازم برای آن «درون نگری» است. این گرایشی که امروز در مردم به سمت اجناس خارجی وجود دارد، از آفات جامعه است و فعالیت تبلیغی برای اجناس خارجی، حتی همان تبلیغاتی که در صداوسیما می شود، به مسلمانان ضرر می زند چرا که وقتی ما از داشته های خودمان منصرف شدیم، آن ها به ما حمله می کنند.

آیت الله علم الهدی آیه 15 سوره طارق را به عنوان یکی دیگر از آیات مبیّن معیارهای دشمنان خدا معرفی کرد و گفت: دشمن همیشه دنبال فتنه و حیله گری برای کلاه برداری است و اگر متوجه شدیم کسی دشمن ماست، نباید به هیچ کار او دل ببندیم.

آموزه های دینی مسؤولان را از تمایل به تعالیم جهان غرب مصون می دارد

وی با اشاره به آیه 44 سوره نساء که می فرماید «أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ أُوتُوا نَصِيباً مِنَ الْكِتابِ يَشْتَرُونَ الضَّلالَةَ وَ يُرِيدُونَ أَنْ تَضِلُّوا السَّبِيل»، «ترویج گمراهی» را از شاخصه های دشمنان برشمرد و افزود: یکی از مشکلات امروز ما این است که حتی علمای ما هم دارند قرآن و احادیث را فراموش می کنند. امروز «قشنگ حرف زدن» مهم شده؛ نه «محتوا داشتن.»

عضو هیأت امنای دانشگاه امام صادق(ع) تأکید کرد: اگر ما به سراغ آیات قرآن و روایات اهل بیت بیاییم، در همه مسائل دست مان پر می شود. امروز بسیاری از مسؤولان ما سابقه علمی خوبی دارند اما آیات و روایات را فراموش کرده اند. در حالی که اگر همه نسخه ها را از قرآن بگیریم، نیازی به رفتن به سوی آموزه ها و تجارب غربی نیست./201/820/ب1

ارسال نظرات