۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۶
کد خبر: ۴۷۶۲۳۸
حجت‌الاسلام‌ گرجیان:

دوری از عبادت سبب مرگ معنوی انسان می شود

دانشيار دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به اینکه دوری انسان از عبادت سبب مرگ معنوی می‌شود، گفت: انسان باید همواره انس با قرآن داشته باشد و با توسل به اهل‌بیت(ع) خود را به درجات بالای معنوی برساند؛ بر اساس این رشد و تعالی انسان مبتنی بر انجام عبادت‌های خالصانه است.
حجت الاسلام گرجیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدمهدی گرجیان در جلسه حدیث خوانی که چهارشنبه شب در مدرسه فیضیه برگزار شد، به تبیین بخشی از دعای هفتم صحیفه سجادیه «وَ أَذِقْنِي حَلاوَةَ الصُّنْعِ فِيمَا سَأَلْتُ؛ شيرينى رفتارت را نسبت به آنچه از تو خواستم به من بچشان» گفت: مراد از واژه «فِيمَا سَأَلْتُ» اصل پذیرش و عنایت خداوند است که انسان به سبب آن توفیق عبادت خالصانه پیدا می‌کند.

دانشيار دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به عوامل ایجاد «حَلاوَةَ الصُّنْعِ» اظهار داشت: سیره علما این‌گونه بوده است که همواره در خلوت‌های خویش به عبادت خالصانه می‌پرداختند؛ بر این اساس زنده‌ نگه‌داشتن یاد خداوند باید با پرهیز از ریاکاری به مرحله قلبی رسیده و اسباب رشد و تعالی بندگان را فراهم کند.

ایمان قلبی، غایت عارفان

حجت‌الاسلام‌ گرجیان با بیان این که بندگان خالص خداوند با ذکر قلبی به مراتب عالی سعادت دست یافتند، عنوان کرد: امام خمینی(ره) هیچ‌گاه در انظار عمومی در حال ذکرگویی زبانی دیده نشدند، اما هنگامی‌که ایشان را برای عمل جراحی بیهوش می‌شود ناخودآگاه شروع به حمد و ستایش خداوند می‌کردند؛ بنابراین درمی‌یابیم انسان در صورتی به این جایگاه می‌رسد که به ایمان قلبی بر وجود او حاکم شده باشد.

وی با اشاره به این که در آموزه‌های اصیل دینی بهترین راه برای درک شیرینی ذکر خداوند، سجده کردن دانسته شده است، بیان داشت: سجده بهترین عبادتی است که سبب جلب عنایات ویژه از سوی خداوند می‌شود.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به بخش دیگری از دعای یادشده «وَ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَ فَرَجاً هَنِيئاً؛ و از پيشگاه خود مهر و گشايش گوارايى به من ببخش» ابراز داشت: گاهی ممکن است شخصی نسبت به انسان لطفی انجام دهد، اما آن لطف لذت‌بخش نباشد بر خلاف الطاف حق‌تعالی که اگر بدان با بصیرت نگریسته شود به‌جز لذت در آن دیده نخواهد شد.

حجت‌الاسلام‌ گرجیان با بیان بخش دیگری از این دعا «وَ اجْعَلْ لِي مِنْ عِنْدِكَ مَخْرَجا وَحِيّاً؛ و از نزد خود راه نجات فورى برايم قرار ده» ادامه داد: لذت، تناسب با ساختار وجودی انسان دارد؛ به این معنا که با توسعه ساختار وجودی انسان، لذت‌ها نیز متناسب با آن تغییر می‌کنند.

دانشيار دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به این که برخی مسلمانان دیدگاه ماتریالیستی به لذت‌ها دارند، عنوان داشت: دیدگاه دنیاگرایی غالباً در افرادی شکل می‌گیرد که ایمان به عالم غیب ندارند و اعتقادات شان بر اساس عوالم عالیه نیست؛ بنابراین ایمان مؤمن باید از مرحله زبانی عبور کرده و به درجه قلبی برسد.

وی افزود: مؤمن باید بداند تنها راه گشایش مشکلاتش توسل به خداوند است؛ بر این اساس اگر جامعه اسلامی این مهم را بداند که راه حل مشکلات، توحید است، می‌تواند پاسخگوی بسیاری از مسائل و گرفتاری‌های مطرح در جامعه باشد.

انجام امور مردم، مهم‌تر از انجام اعمال مستحبی است

استاد حوزه علمیه قم با بیان بخشی دیگر از دعای هفتم صحیفه سجادیه «وَ لا تَشْغَلْنِي بِالاهْتِمَامِ عَنْ تَعَاهُدِ فُرُوضِكَ وَ اسْتِعْمَالِ سُنَّتِكَ؛ و از محافظت در انجام واجبات و به كار گرفتن احكامت در زندگى مرا غافل مساز» اظهار داشت: عده‌ای از مسؤولان محضر حضرت آيت‌الله فاضل لنکرانی(ره) رسیدند و گفتند «راه رسیدن به قرب الهی چیست» ایشان در توصیه به مسؤولان گفتند «شما فقط واجبات را انجام دهید و سریع به کار مردم برسید و مستحبات برای شما لازم نیست؛ اگر قیامت جلوی شما را گرفتند بگویید فاضل گفته است.»

وی ادامه داد: مسؤولان باید سیره معصومین(ع) و علمای اسلام را سرلوحه کار خود قرار داده و با راه‌اندازی امور مردم به انجام خدمت صادقانه بپردازند.

حجت‌الاسلام‌ گرجیان با اشاره به این که دوری انسان از عبادت سبب مرگ معنوی می‌شود، ابراز داشت: انسان باید همواره انس با قرآن داشته باشد و با توسل به اهل‌بیت(ع) خود را به درجات بالای معنوی برساند؛ بر اساس این رشد و تعالی انسان مبتنی بر انجام عبادت‌های خالصانه است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان بخشی دیگر از دعای یاد شده «فَقَدْ ضِقْتُ لِمَا نَزَلَ بِي يَا رَبِّ ذَرْعاً وَ امْتَلَأْتُ بِحَمْلِ مَا حَدَثَ عَلَيَّ هَمّا» گفت: تنها راه گشایش مشکلات بسیار سختی که بر انسان عارض می‌شود، رحمت الهی است؛ بنابراین وصف ربوبیت خداوند و اظهار ناتوانی در برابر مشکلات می‌تواند جاذب این رحمت باشد.

وی در پایان با اشاره به این که انسان حامل حوادث روزگار است، اظهار داشت: انسان باید در برابر مشکلات همانند کوهی استوار ایستادگی کند و همواره بر خداوند توکل کند چراکه تنها او توانایی برطرف ساختن مشکلات را دارد./841/پ201/ج

ارسال نظرات