۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۹
کد خبر: ۴۷۶۳۴۸
مدیر حوزه علمیه خراسان:

حوزه بدون تحول، منزوی می‌شود

مدیر حوزه علمیه خراسان گفت: در حوزه باید تحولی مجاهدانه با تمام توان شکل گیرد چرا که در غیر این صورت حوزه یا منزوی خواهد شد و یا می میرد، امروز در هر لحظه در جامعه و جهان تحولاتی رخ می دهد و ما باید با هر تحولی که در صحنه بین الملل رخ می دهد موضع خود را مشخص کنیم و این امر مستلزم روحیه جهادی و بسیجی است.
حجت الاسلام والمسلمین سید مصباح عاملی ریاست حوزه علمیه خراسان رضوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید مصباح عاملی، صبح امروز در مراسم افتتاح بسیج اساتید حوزه علمیه خراسان که در مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد، با اشاره به آیه شریفه «يَرْفَع اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَات»، گفت: با استفاده از رهنمودهای قرآن کریم، ایمان و علم دو بال اصلی برای هر حرکتی هستند.

مدیر حوزه علمیه خراسان اظهار کرد: بسیج یک سازمان نظامی خاص نیست بلکه عرصه ای جهادی است که از دامنه گسترده ای از لحاظ کمی و کیفی برخوردار است. در این عرصه جهادی از جنگ و ایثار و شهادت تا خدمات اجتماعی نظیر کمک به فقرا و مستمندان و حرکات سیاسی و مخلصانه شکل می گیرد.

وی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب درباره وجود یک حوزه انقلابی، خاطرنشان کرد: در حوزه باید تحولی مجاهدانه با تمام توان شکل گیرد چرا که در غیر این صورت حوزه یا منزوی خواهد شد و یا می میرد. امروز در هر لحظه در جامعه و جهان تحولاتی رخ می دهد و ما باید با هر تحولی که در صحنه بین الملل رخ می دهد، موضع خود را مشخص کنیم و این امر مستلزم روحیه جهادی و بسیجی است.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی افزود: رسانه های بین المللی امروزه فعالیت های گوناگونی در باب اسلام ستیزی و تبلیغ تشیع انگلیسی را در میدان به نمایش می گذارند و چنین میدانی مرد خودش را طلب می کند؛ نه سر به سجاده نهادن و سر در کتاب فرو کردن.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که تحول در ارکان حوزه از زمان انقلاب مطرح بوده است، گفت: یکی از مهم ترین این ارکان، نیروی انسانی و حرکات نرم افزاری است. این نیروی انسانی سه گروه مدیران، اساتید و طلبه های مخلص و عاشق را شامل می شود که در بین آن ها مهم ترین گروه، اساتید هستند.

وی در تبیین اهمیت گروه اساتید در بین گروه های تشکیل دهنده نیروی انسانی حوزه علمیه، اظهار کرد: ساخت و ساز نیروی انسانی، تعلیم و تربیت، تهذیب و آشنایی با وسایل اجتماعی و سیاسی، به ویژه مسائل ولایت فقیه که عمود خیمه نظام است بر دوش اساتید حوزه قرار دارد.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی افزود: دو رسالت مهم اساتید این است که اولا به تقویت بنیه علمی، بصیرت، آگاهی و هماهنگی امور با مقتضیات زمان و مکان و تولید یک حوزه انقلابی و تاثیر گذار بپردازند؛ ثانیا این علوم را به شاگردان و طلاب منتقل کنند که نتیجه آن تربیت طلبه ای آگاه و بصیر در جامعه است.

مدیر حوزه علمیه خراسان با تأکید بر لزوم درونی بودن تحول در حوزه علمیه، یادآور شد: پیامبر اکرم(ص) تحول را از درون خود شروع کرد و سپس این تحول به جامعه منتقل شد. این جریان به ایمان، اراده و عزم انسان بستگی دارد که بزرگ ترین تکلیف استاد به شمار می رود./201/820/ب1

ارسال نظرات