احکام تشخیص تکلیف از منظر شرع مقدس اسلام
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام ذاکری امشب در آیین بیان احکام شرعی آستان مقدس حضرت معصومه(س) که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد با اشاره به اهمیت اهتمام به تکلیف از سوی مؤمن از منظر شرع مقدس اسلام گفت: برای به دست آوردن احکام الهی از منظر شرع مقدس اسلام استانداردهایی تدوینشده است که اجتهاد اولین و مشکلترین راهحل مؤمن در استانداردها مطرح است.
کارشناس مبانی فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) بابیان اینکه استنباط احکام برمدار براهین و دلایلی محکم عقلی و فقهی صورت میپذیرد، اظهار داشت: استنباط و اثبات حکم الهی از مسیر اقامه دلیل برای هر مؤمنی محیا نیست؛ بر این اساس خداوند متعال در مسیر سنتهای الهی حقیقت احتیاط را برای مؤمن بهعنوان دومین مسیر دریافت حکم الهی تعیین فرموده است.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه احتیاط در ساحت احکام فقهی به معنای جستوجو و مشاهده تمام احکام استنباط شده مراجع اعلم است و انتخاب یک فتوا بهعنوان فتوای معیار عمل است؛ بر این اساس مؤمن برای احتیاط در حکم نمازی که برخی بر شکسته بودن و برخی بر اقامه کمال آن فتوا دادهاند باید هر دو حالت از این نماز را اقامه کند.
وی افزود: احتیاط در بیان فقه چنین مورد تعریف قرار میگیرد که«احتیاط یعنی عمل کردن بهطوریکه مطمئن شود وظیفهی شرعی خود را انجام داده است، مثلاً کاری را که بعضی از مجتهدین حرام میدانند و بعضی دیگر حـرام نمیدانند بهجا نیاورد و کاری را که بعضی واجب میدانند و بعضی دیگر واجب نمیدانند، انجام دهد.»
حجتالاسلام ذاکری بابیان اینکه نفس مسیر احتیاط در اقامه حق تکلیف از سوی مؤمن مسیری ساخت و طاقتفرسا است، گفت: انتخاب یک مرجع تقلید جامع در شرایط معیار فقهی که عموماً به او اعلم اطلاق میشود است؛ بر این اساس اسلام این راه را تقلید توصیف کرده است این در حالی است که امام عصر(عج) فرمودهاند«و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواه حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجه الله عليهم؛ و اما در رخدادهايي كه پيش مي آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم.»
گفتنی است که ولی امر مسلمین تقلید را چنین توصیف فرمودهاند«تقلید یعنی در احکام دین به مجتهد جامعالشرایط مراجعه کردن و بهعبارتدیگر بر طبق تشخیص و فتوای او اعمال شرعی را بهجا آوردن»
همچنین بر اساس اعلام تمام مراجع تقلید مکلف باید از کسی که مرد باشد، بالغ باشد، عاقل باشد، شیعهی ۱۲ امامی باشد، حلالزاده باشد، بنا بر احتیاط واجب زنده باشد، عادل باشد، مجتهد باشد و بنا بر احتیاط واجب اعلم باشد تقلید کند.
لازم به ذکر است که زندهبودن و اعلم بودن مرجع تقلید از منظر فقهی رهبر معظم انقلاب احتیاط واجب است و مکلف لازم است برای اطلاع از سایر آراء به رسالههای توضیح المسائل مراجع رجوع کند؛ این در حالی است که از منظر معظم له با توجه به حساسیت و اهمیت منصب مرجعیت در فتوا، بنا بر احتیاط واجب، قدرت تسلط بر نفس سرکش را داشته و حرص به دنیا نداشته باشد./837/پ202/ی