۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۲
کد خبر: ۴۷۶۸۲۱
استاد حوزه و دانشگاه:

بداخلاقي محبت را از بین می برد

استاد حوزه و دانشگاه تندخويي، ترشرويي، زخم زبان و بد دهاني را چهار شعبه بد اخلاقي دانست و گفت: بد اخلاقي محبت را آب مي‌کند و به جاي آن نفرت به وجود مي‌آورد.
حجت الاسلام جعفر هدايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در کاشان، حجت الاسلام جعفر هدايي شنبه شب در سلسله جلسات بصيرتي، اخلاقي كه در مسجد سلمان کاشان برگزار شد، با اشاره به نقش مؤثر کنترل عصبانيت در حفظ کانون خانواده، گفت: زوجهاي جوان بايد عصبانيت خود را کنترل کنند و اگر هم عصباني شدند نبايد در آن لحظه تصميم بگيرند چرا که احمقانه‌ترين تصميم‌ها، هنگام عصبانيت گرفته مي‌شود.

حجت الاسلام هدايي انتخاب حَکَم و داور را بهترين گزينه براي حل مشکلات بزرگ و پيچيده زندگي زناشويي دانست و افزود: اين داور بايد بي‌طرف بوده و قول او براي آنها فصل الخطاب باشد.

وي تصريح کرد: بسياري از تصميمات خشونت ‌آميز در زندگي زناشويي به هنگام عصبانيت گرفته شده که منجر به جدايي زن و شوهر مي‌شود و همين‌ طور خيلي از موارد جزئي که مدتها بين زن و شوهر ادامه پيدا مي‌کند و حل نمي‌شود به خاطر اين است که با شخص دانشمند و خيرخواهي به عنوان حکم در ارتباط نيستند تا بين آنها فصل الخطاب باشد و بحث‌ها را تمام کند.

حجت الاسلام هدايي ضمن انتقاد از جاي خالي آموزش مهارتهاي زندگي در آموزش و پرورش عنوان کرد: تداوم محبت اوليه بين زوجهاي جوان تا پايان زندگاني عواملي دارد، چرا که هيچ زوج جواني از همان ابتدا قصد طلاق ندارند بلکه با گذشت زمان محبت آنها به نفرت تبديل مي‌شود.

روانشناس مذهبي و مبلغ نمونه کشوري، عيب‌جويي و منفي‌گرايي، مقايسه کردن، بي احترامي، يک نواختي زندگي، افشاي اسرار خانواده، شادابي و تميزي و عدم اظهار محبت را از جمله عوامل کاهش محبت در زندگي برشمرد و تصريح کرد: بي‌توجهي به اين عوامل به مرور سبب کاهش محبت مي‌شود و اين موارد عامل بسياري از نارضايتي‌ها و جدايي در زندگي زناشويي است.

وي تندخويي، ترشرويي، زخم زبان و بد دهاني را چهار شعبه بد اخلاقي دانست و اظهار داشت: بد اخلاقي محبت را آب مي‌کند و به جاي آن نفرت به وجود مي‌آورد، زخم زبان آنقدر دردآور است که وقتي از اهل بيت عليهم السلام پرسيدند از مصيب‌هاي کربلا کدام يک براي شما بيشتر دردآور بود در پاسخ به زخم زبان‌ها و شماتت‌ها اشاره کردند.

حجت الاسلام هدايي بر اين قانون طلايي تاکيد کرد که در زندگاني زناشويي هر آنچه را که براي خود مي‌پسنديم بايد براي ديگري هم بپسنديم و هر طور که با ديگري رفتار کنيم او هم همانطور با ما رفتار خواهد کرد، براي مثال اگر مرد مي‌خواهد همسرش او را بدرقه کند او هم بايد همسر خود را بدرقه کند.

استاد حوزه و دانشگاه به اهميت آموزش مهارت‌هاي زندگي در مدارس و مراکز آموزشي تأکيد کرد و در اين رابطه گفت: چقدر مي‌خواهيم در مدارس به جوانان و نوجوانان فيزيک و شيمي ياد بدهيم که خيلي از آنها را فراموش مي‌کنند و به درد زندگي آنها نمي‌خورد در حالي که اگر مهارت‌هاي زندگي را مي‌دانستند به خيلي از مشکلات دچار نمي‌شدند.

لازم به ذكر است، مسجد سلمان فارسي خيابان اميركبير يكي از مساجد فعال شهرستان كاشان در امور فرهنگي است كه چندين سال متوالي است سلسله بحث هاي بصيرتي اخلاقي به همت و تلاش امام جماعت اين مسجد، حجت الاسلام سيد محمد لاجوردي برگزار مي شود. /1307/202/ب2

ارسال نظرات