۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۹
کد خبر: ۴۷۶۸۲۴
استاد حوزه علمیه خواهران:

فقر را می توان با قناعت از بین برد

استاد حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه انسان اگر قانع باشد با قناعت می تواند فقر را نابود کند، گفت: قناعت ملکه ای درونی است که انسان را از تجمل پرستی دور کرده و در مسیر ساده زیستی قرار می دهد.
قناعت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم فرخی، استاد حوزه علمیه خواهران امشب در آستان حضرت معصومه(س) با بیان اینکه امام علی(ع) در حکمت 371نهج البلاغه با اشاره به اهمیت قناعت می فرمایند که هیچ گنجی بی نیاز کننده تر از قناعت نیست، گفت: همه گنج ها پایان می یابد ولی قناعت گنجی است که پایانی ندارد.

وی افزود: انسان برای حفظ گنج های ظاهری و مادی باید زحمت و رنج زیادی را متحمل شود چرا که دشمنان و سارقان همواره در کمین گنج های ظاهری هستند در حالی که هیچ سارق و حسودی به دنبال گنج قناعت نیست.

استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به اینکه قناعت یک ملکه درونی است که انسان با داشتن آن با حداقل های لازم برای زندگی می سازد، تصریح کرد: انسان قانع به دنبال زرق و برق دنیا نمی رود و وقت خود را صرف جمع آوری تشریفات و تجملات نمی کند بلکه چون قانع است، آزاد بوده و برای جمع آوری تجملات و مال، برده دنیا نمی شود.

فرخی تصریح کرد: انسان قانع برای مال دنیا زیر بار منت هیچ کس نرفته و هیچ منتی را تحمل نمی کند به همین دلیل برای به دست آوردن دنیا خود را آلوده به گناه نمی کند در حالی که اگر انسان قانع نباشد برای به دست آوردن مال اندک حاضر می شود که هر گناهی را مرتکب شده و به بهای به دست آوردن دنیا، آخرت و ایمان خود را فدا کرده و حاضر می شود که با گناه در برابر خداوند عصیان و سرکشی کند.

وی با بیان اینکه انسان اگر قانع باشد با قناعت می تواند فقر را نابود کند، افزود: یکی از ریشه های فقر زیاده خواهی انسان ها است در حالی که اگر انسان ها قانع باشند به راحتی به همنوع خود کمک کرده و به خاطر مال دنیا حاضر نمی شوند دیگری را در معرض خطر و آسیب قرار دهند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: امام علی(ع) در حدیثی می فرمایند که «شخص آزاده، برده است هنگامی که طمع می کند و برده، آزاده است هنگامی که قناعت پیشه می کند بنابراین قناعت صفتی است که برده را آزاد و عزیز می کند در حالی که طمع و تجمل انسان آزاده را به وادی بردگی و ذلت می کشاند./968/پ202/ی

ارسال نظرات