۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۴۷۷۵۳۳
رییس رسانه ملی:

رسانه نیازمند برنامه تحولی است

رییس رسانه ملی در گردهمایی سالانه برنامه‌ریزی و بودجه سازمان صداوسیما، بر برنامه‌ریزی هوشمندانه در بهره‌گیری از منابع برای تولید پیام تاكید كرد.
عسگری

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، دكتر عسكری در ابتدای جلسه با تسلیت شهادت آتش‌نشانان جان بر كف، آنان را بهترین الگوهای خدمت به مردم معرفی كرد.

وی در ادامه با اشاره به جایگاه رسانه ملی در قانون اساسی به عنوان یك رسانه حاكمیتی اظهار كرد: صداوسیما به عنوان رسانه حاكمیتی بخشی از اركان نظام جمهوری اسلامی است و لذا باید در سایه تعامل با قوای دیگر و سازمان‌ها و نهادهای مختلف، نقشی كلیدی در توسعه و ساختن جامعه ایفا كند.

دكتر عسكری با اشاره به نقش مهندسی و مدیریت پیام در اثرگذاری بیشتر بر مخاطب، تصریح كرد: ایجاد معاونت پژوهش، برنامه‌ریزی و نظارت در ساختار رسانه ملی نیز با همین رویكرد بوده است تا بتوان مهندسی پیام را با مطالعات عمیق در حوزه رسانه و جامعه، به خوبی انجام داد.

وی یادآوری كرد: باید جامعه را عمیقاً شناخت، آسیب‌شناسی كرد و با درك چرخه‌های معیوب، عواملی را كه مانع رشد كشور می‌شود شناسایی و با نتایج حاصل از مطالعه آن‌ها، كار دقیق رسانه‌ای انجام داد.

رئیس سازمان صدا و سیما با تأكید بر اینكه از اقدامات نقطه‌ای كه نتیجه‌ای به همراه ندارد، باید پرهیز شود، افزود: اقدامات رسانه‌ای باید شكل روندی پیدا كند كه در این خصوص، پژوهش و برنامه‌ریزی، نقش مهمی داشته و تأثیر آن را نیز افزایش می‌دهد.

دكتر عسكری یادآوری كرد: تولید محتوا برای فرهنگ سازی اگر مبتنی بر پژوهش و به شكل روندی باشد، نتیجه‌بخش خواهد بود.

وی با تأكید بر اینكه كار برنامه‌ریزی در حوزه رسانه سخت، پیچیده و خطیر است و باید متكی بر پایه فكری و عقلایی باشد، گفت: اگر كارشناسان و مدیران برنامه‌ریزی اشراف اطلاعاتی و دانشی در این حوزه نداشته باشند، برنامه‌ریزی محتوایی به خوبی انجام نخواهد شد، از سویی، مدیران برنامه‌ریزی باید دستیار مدیران شبكه‌ها و برنامه‌سازان باشند تا با شناختی كه در حوزه برنامه‌ریزی دارند، تأثیرات خوبی را در تولید محتوا بگذارند.

رئیس رسانه ملی با اشاره به توانمندی‌های صداوسیما در تولید و انتشار پیام و نیز پدید آمدن فضای مجازی، تصریح كرد: این فضا یك پدیده رسانه‌ای جدیدی است كه گاهی آثار مخربی نیز بر مخاطبان خود دارد، بنابراین به عنوان رسانه ملی هم در صدد حفظ مرجعیت خود به عنوان اصلی‌ترین رسانه كشور هستیم و هم مجدانه وارد فضای مجازی شده‌ایم تا در این عرصه نیز ظرفیت‌ها و توانایی‌های خود را به جامعه عرضه كنیم.

دكتر عسكری در ادامه گفت: باید با توجه به هویت هر شبكه، برندسازی كنیم تا به خوبی دیده شویم. وی گفت: برندینگ در حوزه تولید محتوا با رعایت سه اصل "محتوای مناسب"، "قالب خوب" و "جاذبه" كه از محورهای مهم برنامه‌محوری در تولید محتوا هستند، اتفاق می‌افتد. وی یادآوری كرد: در برنامه محوری باید به سمت كیفیت حركت كرد تا اثرگذاری پیام افزایش یابد.

دكتر عسكری در پایان گفت: رسانه نیازمند برنامه تحولی است و در این زمینه سیاست سازمان بر این قرار گرفته است تا برنامه تحولی 5 ساله خود را تنظیم و ارائه كند.

در این گردهمایی، دكتر حسین رضی معاون پژوهش، برنامه ریزی و نظارت صداوسیما نیز در سخنانی، با تاكید بر ضرورت برنامه محور شدن فعالیت ها، اظهار كرد: حركت حوزه‌های مختلف سازمان و از جمله حوزه‌های پیام باید بر مسیر برنامه محوری باشد تا از اهداف اصلی پیش‌بینی شده برای رسانه منحرف نشویم.

وی افزود: در موضوع نیروی انسانی نیز از نظر جذب، نگهداشت و ارتقا باید سیاست برنامه محوری مبنای حركت باشد تا افزایش كارایی نیروها و نیز اثربخشی برنامه‌ها ملموس شود.

دكتر رضی رویكرد تحولی در برنامه‌ریزی را از سیاست‌های اصلی رسانه در دور جدید فعالیت‌ها ذكر كرد و گفت: حركت ما در یك برنامه‌ریزی 5 ساله باید مدون و براساس مولفه‌های علمی و شناخته شده در حوزه رسانه باشد و از حركت‌های مبتنی بر حدس و گمان خودداری شود.

وی افزود: ایجاد فضای مناسب برای تحقق سیاست‌های كشور در حوزه‌های مختلف از دیگر سیاست‌ها و برنامه‌ریزی های رسانه ملی است.

دكتر رضی در ادامه با اشاره به دو راهبرد افزایش كمی و كیفی ضریب نفوذ رسانه ملی یادآوری كرد: باید مخاطبان خود را از نظر كمی و كیفی حفظ كنیم و برای این منظور تعیین راهبردهای اساسی نگهداشت سطح كمی و كیفی مخاطبان ضروری است كه این معاونت در حال بررسی و ترسیم مولفه‌های آن است.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نظارت صداوسیما تصریح كرد: با وجود رسانه‌های متعدد و جدید، سبد مصرف رسانه‌ای افراد جامعه نسبت به گذشته تغییر كرده است؛ همچنین شاهد جابجایی مخاطب از رسانه‌ای به رسانه دیگر هستیم و ما به عنوان اصلی‌ترین رسانه كشور باید با بررسی نیازهای واقعی مخاطبان آن‌ها را از نظر كمی و كیفی حفظ و سبد مصرف رسانه‌ای آن‌ها را تكمیل كنیم.

وی در پایان، با اشاره به محدودیت‌های مالی سازمان، اظهار كرد:، باید با انضباط مالی و برنامه‌ریزی مناسب، مشكلات مالی را مدیریت كنیم./1325//102/خ

ارسال نظرات