۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۵
کد خبر: ۴۷۷۶۲۸

چند خبر کوتاه از آستان قدس رضوی

پیشرفت ۵۵ درصدی عملیات اجرایی پروژه زائرشهر رضوی، تشرف ۱۲۰۰ دانشجوی بسیجی زیارت اولی به حرم مطهر رضوی و اتمام فاز نخست پروژه زائرشهر رضوی تا خرداد ماه سال 96 از مهمترین عناوین اخبار کوتاه آستان قدس رضوی است.
اخبار کوتاه

 به گزارش خبرگزاری رسا درمشهد، سید مرتضی بختیاری، با بیان اینکه میزان پیشرفت پروژه زائرشهر بسیار خوب بوده و در نوع خود یک رکورد به شمار می‌رود اظهار داشت: فاز نخست این پروژه با پیشرفت بسیار خوبی در حال تکمیل است و تاکنون بر اساس برنامه زمان­‌بندی شده پیش رفته است.

وی تلاش نیروهای دست اندرکار در احداث زائرشهر رضوی را جهادی توصیف و افزود: عملیات احداث زائرشهر رضوی در تابستان سال جاری در سه فاز و در زمینی به مساحت 35 هکتار آغاز شد که پس از گذشت حدود 7 ماه، فاز نخست آن حدود 55 درصد پیشرفت داشته است و امیدوار هستیم بر اساس برنامه زمان‌بندی شده در نیمه نخست سال 96 به اتمام برسد.

اتمام فاز نخست پروژه  زائرشهر رضوی تا خرداد ماه سال 96

خلیل اکبری، معاون فنی و عمران موقوفات آستان قدس رضوی نیز از تلاش برای اتمام فاز نخست این پروژه تا خرداد ماه سال 96 خبر داد و با بیان اینکه برای احداث فاز نخست این پروژه 10 ماه زمان پیش بینی شده است، عنوان کرد: پیش بینی ما اتمام پروژه تا اواخر خردادماه 96 است که بر اساس تاکیدات تولیت آستان قدس رضوی تلاش داریم تا بخشی از پروژه را تا عید امسال به عنوان واحدهای نمونه به بهره‌برداری برسانیم و برای میزبانی از میهمان حضرت رضا(ع) آماده کنیم، البته اگر هوا و شرایط جوی همراهی کند.

وی افزود: عملیات احداث فاز دوم پروژه بر اساس برنامه اولیه قرار بود که در سال 96 آغاز شود که با توصیه‌ تولیت معزز 6 ماه زودتر و در آبان ماه سال جاری آغاز شد و در حال حاضر نیز کل فنداسیون فاز دوم به پایان رسیده و 25 درصد از اسکلت آهن آن نیز وارد پروژه شده که پیش‌بینی می‌کنیم تا اواخر اسفند 96 اسکلت فلزی پروژه به پایان برسد و وارد مرحله اجرای سقف شویم.

اکبری در پایان با اشاره به زیرساخت‌ها و امکانات زائرشهر گفت: در زائرشهر رضوی خدمات متنوعی از جمله درمانگاه، مجموعه‌های تجاری، فضاهای سبز، پاسگاه پلیس، مسجد، مجموعه‌های ورزش، رستوران، میهمانسرا، پارکینگ‌های عمومی، آمفی تئاتر پیش بینی شده است.

فاز نخست آشپزخانه مرکزی آستان قدس سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد

مراسم کلنگ زنی نخستین آشپزخانه مرکزی آستان قدس رضوی، با حضور قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی و جمعی از مدیران، معاونان و مسئولان این آستان در زائرشهر رضوی واقع در مجاورت شهرک طرق مشهد مقدس برگزار شد.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، در این مراسم با اشاره به مشکلات طبخ غذای متبرک، مجاورت در حرم مطهر رضوی، گفت: با توجه به افزایش آمار توزیع غذای متبرک و پخش بوی غذا هنگام طبخ در حرم مطهر، به این جمع­بندی رسیدیم که نیاز است آشپزخانه‌ای مرکزی در خارج از حرم مطهر احداث شود.

سید مرتضی بختیاری با بیان اینکه امیدواریم در خرداد ماه سال 96 از فاز اول این پروژه بهره‌برداری شود، ابراز کرد: این آشپزخانه در فاز اول ظرفیت طبخ 25 هزار پرس غذا را دارد که در میهمانسرای حضرت توزیع خواهد شد و با تکمیل فاز دوم این ظرفیت به 50 هزار پرس غذا در هر وعده خواهد رسید.

همچنین معاون عمران موقوفات آستان قدس رضوی در این مراسم توضیحاتی را درباره مشخصات فنی این پروژه ارائه کرد و با بیان اینکه این آشپزخانه در سه سالن، شامل دو سالن پخت و یک سالن پشتیبانی طراحی شده است، گفت: هر کدام از سالن‌های پخت 2500 متر زیربنا داشته و ظرفیت طبخی معادل 25 هزار پرس غذا در هر وعده را دارند که در مجموع فضای طبخ این آشپزخانه در دو سالن معادل 5 هزار متر مربع و ظرفیت کل پخت آن 50 هزار پرس در هر وعده خواهد بود.

خلیل اکبری زیربنای این آشپزخانه را 8300 متر مربع معرفی و عنوان کرد: سالن پشتیبانی حدود 1300 متر مربع فضا دارد، ضمن اینکه در هر سالن طبخ 450 متر فضا به صورت نیم طبقه طراحی شده است.

وی گفت: مساحت کل زمین این آشپزخانه 21 هزار متر مربع و سطح اشغال آن نیز 6 هزار 200 متر مربع بوده که به این ترتیب کمتر از 30 درصد از مساحت کل زمین را زیربنا اشغال می‌کند.

تشرف ۱۲۰۰ دانشجوی بسیجی زیارت اولی به حرم مطهر رضوی

مصطفی خاکسار قهرودی، معاون امداد مستضعفان آستان قدس رضوی از تشرف ۱۲۰۰ دانشجوی بسیجی زیارت اولی به حرم مطهر رضوی خبر داد و افزود: این گروه از دانشجویان بسیجی زیارت اولی از استان‌های اصفهان، سیستان و بلوچستان، همدان، قزوین و گلستان در قالب طرح مهر درخشان رضوی به بارگاه منور امام علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) مشرف و برای سه روز میهمان آستان قدس رضوی شدند.

وی افزود: این سفر فرهنگی زیارتی با همکاری سازمان بسیج دانشجویی انجام شده و طی آن زائران زیارت اولی بسیجی، ضمن متنعم شدن از غذای متبرک حضرت رضا(ع) از برنامه‌های متنوع فرهنگی تدارک دیده شده در حرم مطهر رضوی بهره‌مند می‌شوند.

معاون امداد مستضعفان آستان قدس رضوی تشرف این گروه را در راستای طرح تسهیل تشرف نخبگان زیارت اولی معرفی و اظهار کرد: در قالب این طرح، نخبگان زیارت اولی بدون محدودیت شرایط سنی در قالب کاروان‌های مهر درخشان رضوی به حرم مطهر رضوی مشرف و میهمان آستان قدس رضوی می‌شوند.

وی درباره طرح مهر درخشان رضوی گفت: این طرح ویژه افرادی است که به سبب مشکلات مالی تاکنون توفیق تشرف به بارگاه منور رضوی را نداشته‌اند، که بر اساس آن با همکاری ارگان‌های امدادرسان نظیر کمیته امداد، بهزیستی، بسیج مستضعفان، سپاه پاسداران و خیریه‌های معتبر مردم نهاد این افراد شناسایی و به مشهد مقدس، مشرف می‌شوند و در مشهد به مدت ۳ روز میهمان آستان قدس رضوی هستند.

۲۱۰ هزار زائر زیارت اولی به حرم مطهر رضوی تشرف یافته‌اند

خاکسار قهرودی در پایان با بیان اینکه از ابتدای تاسیس معاونت امداد مستضعفان آستان قدس رضوی تا به امروز،‌ افزون بر ۲۱۰ هزار زائر زیارت اولی به حرم مطهر رضوی تشرف یافته‌اند، گفت: به همت و تلاش خدمتگزاران زائران رضوی، در معاونت امداد مستضعفان، از نیمه دوم اردیبهشت ماه امسال تا کنون، بیش از ۲۱۰ هزار زائر زیارت اولی به حرم مطهر امام علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) مشرف شده‌اند و این زائران عموما محرومانی بودند که از مناطق کم برخوردار سراسر کشور، برای اولین بار به مشهد مقدس سفر کرده‌اند./934/303/ب2

ارسال نظرات