۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۱
کد خبر: ۴۷۷۶۳۸
حجت الاسلام ادیب یزدی:

برخی با ذوق زدگی از چراغ سبز غرب به مردم آدرس غلط می دهند

استاد حوزه علمیه گفت: برخی تا اسم اروپا می‌‌آید دهانشان آب می افتد و با دو هواپیما ذوق زده می شوند و آدرس غلط به مردم می دهند ولی باید بدانند این تفکر بسیار اشتباه است.
حجت الاسلام ادیب یزدی حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی ادیب یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در همدان، حجت الاسلام مرتضی ادیب یزدی، استاد حوزه علمیه قم در مراسم بصیرتی دهه فجر که شب گذشته در دفتر نماینده ولی فقیه در استان همدان برگزار شد با اشاره به ایثار مدافعان حرم به ویژه شهید سردار همدانی، اظهار داشت: مدافعان حرم مایه افتخار این مرز و بوم هستند.

وی خاطر نشان کرد: وظیفه داریم که در نشست امشب از شهدای آتشفشان یاد کنیم و از شهدای رشید همدان که رشادت های زیادی در دفاع مقدس و انقلاب از خود نشان دادند، ذکری به میان آوریم.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه افزود: در تاریخ علمای زیادی داریم که در برابر حکام جور قیام جانانه کردند و این حرکت در همه اقالیم اسلام انجام شد اما نوک پیکان این قیام ها در مذهب شیعه رخ نمایی کرد.

وی خاطرنشان کرد: شیعه هرگز زیر بار ظلم نمی رود البته نباید از این مسأله توهم شود و برخی تصور نکنند که اسلام با شیعه دو مسأله متفاوت هستند و باید دانست که نام شیعه در قرآن آمده است و در زمان خود پیامبر نیز مطرح بوده است.

حجت الاسلام ادیب یزدی ابراز داشت: بهترین اصحاب پیامبر(ص) از شیعیان هستند و از صحابی والای پیامبر محسوب می شوند و از جمله این افراد ابوذر غفاری است.

وی با اشاره به مظلومیت امام علی(ع) و فاطمه زهرا(س)، اظهار داشت: حضرت زهرا(س) در پایان دوران زندگی خود با دشمنان اسلام اتمام حجت کرد و روی برتافت و تکلیف شیعیان را روشن کرد.

استاد حوزه علمیه گفت: شیعه آشتی نمی کند و کوتاه نمی آید، البته گاهی به مصلحت، شکیبایی از خود بروز دهد ولی از مواضع حق خود کوتاه نمی آید و این آشتی ناپذیری را در امام بزرگوار هم می بینید.

وی در ادامه اظهار داشت: به امام گفتند که شاه باشد اما شما هم حضور داشته باشید و شاه به عنوان نمادی باقی باشد ولی امام قبول نکرد و گفت شاه ریشه همه پلیدی ها است.

حجت الاسلام ادیب یزدی گفت: ریشه این تفکر آشتی ناپذیری امام حسن(ع)، امام علی(ع)، حضرت زهرا(س) و سیدالشهدا(ع) است که جریان عظیم تاریخی است که نماد و نمود آن در تشیع مشخص است.

وی افزود: حرف شیعه بسیار والا است و شیعه در حال استعلای اسلام است و امام علی(ع) فرمود پیامبر از دنیا رفت در حالی که از امت خود غضبناک بود، مگر شیعیان خود که از آنها راضی بود.

استاد حوزه علمیه گفت: شیعه یک وجهه شرافت مندانه و یک وجهه مأمن و پناهگاه بودن در طول تاریخ داشته است و ائمه(ع) ما در این زمینه پیشگام بوده اند و امام موسی کاظم(ع) سختی های زندان را تحمل کردند و پیکر شریف ایشان را از زندان های بغداد خارج کردند و این رفتار با همه ائمه تکرار می شد.

وی ابراز داشت: این وجهه اعتراضی به دلیل این است که جریان هایی در تاریخ است که نیازمند اصلاح بود و شیعه با این روش به دنبال تغییر اشکالات و اصلاح آنان بود.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: آیت الله گلپایگانی فرمود که در زمان گذشته با امام در اراک هم حجره بودیم و امام نماز شب را به نماز صبح متصل می کرد و من نسبت به حال ایشان حیران بودم.

وی ادامه داد: در یکی از نیایش های ایشان دیدم امام در سجده فرمود که خدایا کمکم کن انتقام خون جدم حسین(ع) را از قاتلان او بگیرم و الان بعد انقلاب فهمیدم که راز آن نیازها در چیست.

حجت الاسلام ادیب یزدی گفت: یک وجهه اعتراضی در قاموس تشیع در طول تاریخ داشته که ریشه های آن از رموز تاریخی است که بحث مبسوطی دارد که باید از ابعاد گوناگون مورد بررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به اهمیت تحقیق و پژوهش در تاریخ شیعه، خاطرنشان کرد: برای این که بتوان ریشه های اعتراضی شیعه را دریابیم باید تحقیق و پژوهش فروان شود.

استاد حوزه علمیه قم گفت: اعتراض امام حسین(ع) در دستگاه طاغوت مدارکی روشن دارد، چرا که یزید اندازه تکیه زدن در جایگاه پیامبر نبود و شراب می خورد و با محارم زنا می کرد و اسلام شناس نبود و به دنبال انتقام بدر و احد بود.

وی افزود: اگر یزید به اندازه یک سر سوزن ظاهر را رعایت می کرد امام حسین(ع)  رفتار متفاوتی با او داشت اما شقاوت او به حدی بود که همه چیز را علنی انکار می کرد.

استاد حوزه علمیه قم ابراز داشت: انتقاد امام هم به مدیریت اشتباه جهانی همین بود و می گفت که آمریکا و استعمارگران خرابی جهان را به قیمت رفاه خود می خواهند و عده کثیری از جامعه از فرط گرسنگی هلاک می شدند.

وی گفت: استحمار ملت ها با انواع حیله ها و استفاده از تمام ابزار هنری برای گول ردن مردم در اختیار غرب بود که هنوز هم بعد از 30 سال فساد در دستگاه های هنری موجود است و نمی توانند خود را از آن جدا کنند.

حجت الاسلام ادیب یزدی گفت: می بینیم که در میان علما، مصلحان جامعه نسبت به مشکلات جامعه اعتراض دارند مانند آیت الله کاشانی، شهید مدرس، نواب صفوی.

وی گفت: امام بزرگوار هم اعتراض داشت و هم طرح برای رهایی از گرفتاری ها داشت و مدل جدیدی برای رهایی اسلام از دست حکام جابر ارائه کردند.

استاد حوزه علمیه گفت: ولایت فقیه نخستین بار بود که در جوامع جهانی و اسلامی به غیر از جوامع شیعی مطرح می شد و برای فرهنگ سیاسی جهان نا آشنا بودند.

وی اظهار داشت: علمای مسیحی، یهود و اهل سنت هم نسبت به این مدل و طرح برای اداره بشریت ذهنیتی نداشتند اما امام بزرگوار طرحی به عنوان حکومت اسلام ارائه کردند.

حجت الاسلام ادیب یزدی یادآور شد: این گونه نبود که امام بعد از پیروزی به دنبال چاره جویی برای اداره کشور باشند بلکه از پیش از عزیمت به نجف این طرح در ذهن ایشان شکل گرفته بود.

وی افزود: انقلاب زمانی که پیروز شد انتخابات به سرعت انجام شد و دهم فرودین 58 نوع حکومت در رأی گذاشته شد و چیزی قریب به دو ماه بعد انتخابات برگزار شد.

استاد حوزه علمیه قم افزود: همه دنیا می گفتند که کشور ایران از هم خواهد پاشید و مشکلات کشور اجازه ادامه حیات نظام اسلامی را به امام راحل نخواهد داد و این یکی از نعمت های وجود امام خمینی بود.

وی در ادامه با اشاره به نقش حوزه های علمیه در تحقق انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: نقش حوزه های علمیه در انقلاب و علمای تاثیر گذاری چون شهید مطهری و شهید بهشتی غیرقابل انکار است.

حجت الاسلام ادیب یزدی گفت: اگر نبود جنگ تحمیلی و شیطنت های استکبار و ترورهای پی درپی منافقان، طرحی که امام ارائه کردند الان نه فقط چندین کشور اسلامی به این سو گرایش داشتند بلکه تمام امت اسلام یکپارچه شده بودند.

وی افزود: بسیاری از طرح ها مدیریت تخریبی دارند و مدیریت سازندگی ندارند اما امام با یک خط اطلاعیه جمعیتی میلیونی را به خیابان ها می کشید و با یک پیام بدون کوچکترین اسیبی مردم به سر جایشان برمی گشتند.

استاد حوزه علمیه گفت: معماری و طراحی نظام از امور بسیار مهم است است و مجالسی چون مجلس خبرگان، شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی از آن برنامه های ویژه امام بود و نشان از خلاقیت در طراحی و معماری انقلاب بود.

وی با اشاره به سیاست دوگانه آمریکا در جهان، گفت: امروز ترامپ دستور دیوار کشی میان مکزیک و آمریکا داده است و با تمام ادعای خود توان دفاع از مرزهای خود را ندارد اما در نقاط صفر مرزی امنیت کامل برقرار است.

حجت الاسلام ادیب یزدی گفت: اداره کشور نیازمند مدیریت دقیق و برنامه ریزی است و امنیتی که در کشور ایران حاکم است مثال زدنی است و در آتش منطقه ایران گلستان است.

وی گفت: در مراسم تشییع شهدا آتشفشان جمعیت عظیمی حضور داشتند و از دماغ کسی خون نخواهد آمد و این امنیت حاصل زحمات نیورهای نظامی و امنیتی و خود آحاد ملت ایران است.

استاد حوزه علمیه در پایان گفت: برخی اسم اروپا می آید دهانشان آب می افتد و با دو هواپیما ذو ق زده می شوند و آدرس اشتباه به مردم می دهند ولی این تفکر بسیار اشتباه است./979/201/ب2

ارسال نظرات