۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۹
کد خبر: ۴۷۷۹۹۸
در قم برگزار شد؛

نشست پهلوی ها پیوند با بیگانه ستیز با هویت ملی

معاون پژوهش مرکز مطالعات تاریخ معاصر ایران نقش انگلیس را در بر سر کار آوردن رژیم پهلوی مورد بررسی قرار داد و نقش جاسوسان انگلیسی را در کودتای 1332 برجسته خواند.
موسی حقانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، موسی فقیه حقانی در نشست پهلوی ها پیوند با بیگانه ستیز با هویت ملی، که پیش از ظهر امروز در پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی برگزار شد با بیان این که هم زمان با تاج گذاری احمد شاه جنگ جهانی اول آغاز شد، اظهارداشت: در زمان احمد شاه، ایران به صورت کامل اشغال می شود و یک سال پس از آن در طی قرارداد  1919 ایران به دو قسم تبدیل می شود.

معاون پژوهشی مرکز مطالعات تاریخ معاصر ایران ادامه داد: هدف جنگ جهانی اول نابودی کامل ایران بود که با قیام علمای بین النهرین نقشه انگلیس در آن منطقه نقش بر آب می شود و در ایران نیز شهید مدرس با تعدادی از افراد ملی گرا حکومت مهاجرت را تشکیل می دهند و تمام نقاط ایران نیز به دلیل دخالت های انگلیس در ایران به محل قیام علیه این کشور تبدیل می شود.

وی افزود: در نهایت قرار داد 1919 نیز به واسطه تلاش های شهید مدرس و حاج حسین لنکرانی با شکست مواجه می شود گرچه برخی علما و مردم همچنین برخی حرکت ها همانند میرزا کوچک خان جنگلی به آنها کمک کرده است؛ می توان گفت لنکرانی مشوق شهید مدرس در مخالفت با قرارداد 1919 بوده است.

استاد دانشگاه با بیان این که انگلیس پس از شکست قرارداد 1919 کودتا را طراحی می کند، اظهارداشت: حبیب الله رشیدیان و پسرانش که از جاسوسان انگلیس هستند نقش  اساسی در ایجاد کودتای 1332 ایفا می کنند؛ انگلیس غالبا جاسوسان خود را به صورت خانوادگی انتخاب می کند.

وی ادامه داد: حبیب الله رشیدیان بیان می کند که عباس افندی در جلسه ای محرمانه به عبدالملک هویدا پدر امیرعباس هویدا که از معتمدان افندی بود گفت، جهت انجام دادن امری در جست وجوی شخص نظامی قزاق که در عین حال شیعه اثنی عشری خالص نباشد هستیم.

پژوهشگر عرصه تاریخ اضافه کرد: در نهایت اردشیر چی از طریق هویدا به رضاخان متصل می شود؛ رضاخان دارای شخصیت مهمی نبوده است اما پس از انتخاب شدن از سوی انگلیس برای ارتقاء مقام او در میان قزاق ها تلاش های فراونی انجام می شود؛ شخصی هلندی که در سال 1285 به ایران سفر کرده در خاطرات خود بیان می کند در محفل حاج قلی خان بابی جوانی قزاق از من در زمینه آینده ایران سؤال کرد که بعدها به اعلی حضرت ایران تبدیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: اردشیرچی خود رضاخان را مورد تربیت و آموزش قرار می دهد و می گوید شب های متمادی با رضاخان در زمینه ضرباتی که اسلام به ایران وارد کرده است سخن می گفتم و هنگامی که سخنانم به روحانیت می رسید خشمگین می شد و ناسزا می گفت؛ در نهایت رضاخان و سید ضیاء که شخصی با سبقه انگلیسی فراوان است نقشه کودتا را عملیاتی می کنند./1324/پ202/ی

ارسال نظرات