۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۲
کد خبر: ۴۷۸۳۱۹

چند خبر کوتاه از اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی

اهدای 43 کمک جهیزیه از محل موقوفات سبزوار، ثبت وقف قرآنی ویژه نابینایان از سوی زوج نیکوکار مشهدی و تشرف 300 زائر خارجی از 12 کشور دنیا به میقات الرضای سبزوار عناوین مهمترین خبرهای کوتاه اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از روابط عمومی اداره اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، آیت الله سعیدی گفت: آستان مقدس امامزادگانی که درمسیر راه زائران حرم رضوی قرار دارند، راه ورودی به حریم امامت و ولایت هستند که نامگذاری میقات الرضا برای این اماکن مقدس کار ارزشمندی است.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) در ادامه گفت: مردم با حضور در بقاع متبرکه و امامزادگان به دو نیازخود که یک نیاز عاجل و پیش رو و یک نیاز معنوی، پاسخ می دهند.

وی افزود: نیاز اول مردم در کاروان سراها و یا قهوه خانه ها که مکان ها یی جهت کسب درآمد است، تامین می شود در حالی که آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه برای این است که به مردم سودی برسانند.

آیت الله سعیدی با بیان اینکه رفع نیازهای مادی مقدمه ای برای تامین نیازهای معنوی و فرهنگی است، خاطرنشان کرد: نیاز عاجل، همان حضورمردم جهت استراحت، تجدید وضو، رفع خستگی و نیاز دوم اینکه مردم با این ستارگان منتشر در سرزمین اسلامی آشنا و مانوس شوند.

وی با اشاره به اینکه بیشتر امامزادگان منتسب به امام موسی کاظم(ع) هستند، خاطر نشان کرد: اگر چه از سلاله پاک همه امامان در ایران هست و همه نور واحدند اما سرآمد آنها وجودمقدس حضرت ثامن الحجج امام رضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه(س) است.

امام جمعه قم گفت: باید تلاش کنیم افزون بر شناساندن شخصیت حسبی و نسبی این امامزادگان بر طبق فرمان مقام معظم رهبری بقاع متبرکه را به قطب فرهنگی تبدیل کنیم.

آیت الله سعیدی اظهار داشت: قبور مطهر و با برکت ذریّه طیّبه اهل بیت(ع) در ایران پراکنده هستند که این امر تصادفی نیست و باید با استفاده از ظرفیت بالای امامزادگان و بقاع متبرکه، امامزادگان به مرکز ترویج معارف اسلام و مکتب اهل بیت(ع) تبدیل شود.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین ماموریت های سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، توسعه و ترویج فعالیت های فرهنگی پیرامون معرفی و تکریم مقام و منزلت امامزادگان است، تصریح کرد: شناساندن امامزاده‌ها می‌تواند در ترویج فرهنگ دینی جامعه تاثیرگذار باشد.

امام جمعه قم بیان کرد: از بعد انقلاب به برکت جمهوری اسلامی، شهدا و حقانیت نظام این امامزادگان احیا شدند و مردم وقتی ببینند نظام، ولی فقیه، مراجع، دولت و اوقاف به این مراکز اهمیت می دهند کسب معرفت و اظهار ارادت مردم به امامزادگان بیشتر می شود.

همزمان با یادواره شهدای کاشمر، طرح وقف جمعی ایثار و شهادت اجرا می شود

جلسه هم اندیشی با عنوان وقف، ایثار و شهادت با حضور حجت الاسلام صادق خلیلی، رییس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر، عیسایی و طارم مسؤولان کانون بازنشتگان سپاه شهرستان کاشمر در بقعه متبرکه امامزاده سید حمزه(ع) کاشمر برگزار شد.

ترویج فرهنگ وقف و شهدا در حاشیه یادواره شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مدافع حرم از جمله موضوعاتی بود که در این جلسه بحث و بررسی شد.

وقف و شهدا از جمله موضوع هایی است که در همایش ویژه خانواده معظم شهدا مطرح می شود و از خانواده شهدا دعوت به مشارکت در طرح وقف و شهدا می شود.

طرح وقف شهدا به این گونه است که کمک های خانواده شهدا در قالب وقف جمعی، تبدیل به عین(زمینی یا ملکی) می شود تا در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت مورد استفاده قرار گیرد.

یادآور می شود یادواره شهدا کاشمر 20 اسفند ماه در آستان مقدس امامزاده سیدحمزه(ع) برگزار می شود.

تشرف 300 زائر خارجی از 12 کشور دنیا به میقات الرضای سبزوار

سید هادی حجازی، سرپرست کاروان زیارتی اظهار کرد: در این کاروان زیارتی صد خانواده طلاب از 12 کشور مختلف از جمله از کشورهای اندونزی، پاکستان، افغانستان، تاجیکستان، هند، مالزی، روسیه، بنگلادش، آلمان، فرانسه، ترکیه، امارات هستند.

وی با اشاره به اینکه طلاب این کاروان از مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم هستند، افزود: این کاروان زیارتی با همکاری سپاه پاسداران به مشهد مقدس مشرف می شوند و در این مسیر به بقعه متبرکه معصوم زادگان خسروجرد سبزوار تشرف یافته و عرض ارادت کردند.

حجازی خاطر نشان کرد: به دلیل آشنايى و شناختی که نسبت به معصوم زادگان خسروجرد و نیز ارادتی که نسبت به اهل البیت(ع) و امامزادگان واجب العظيم داشته در این مکان مقدس توقف کرده است.

آستان مقدس معصوم زادگان خسروجرد در 5 کیلومتری غرب شهرستان سبزوار واقع شده است و این بقعه به عنوان نخستین میقات الرضای سبزوار در حاشیه روستاى خسروجرد و جاده تهران به مشهد در ورودی زائران و مسافران به شهرستان سبزوار قرار دارد.

ثبت وقف قرآنی ویژه نابینایان از سوی زوج نیکوکار مشهدی

حجت الاسلام محمد ذاکری، رییس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یک مشهد گفت: واقفین خیر اندیش عباس دره کی به همراه همسرش سکینه دره کی در اقدامی نیکوکارانه 240 جلد قرآن بریل را وقف کردند.

وی، ارزش این وقف را 60 میلیون ریال بر آورد کرد و افزود: این مجموعه شامل چهل دوره قرآن بریل ویژه نابینایان است که با نیت استفاده جامعه نابینایان صورت گرفته است.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یک مشهد یکی از مهمترین زمینه‌های وقف را وقف قرآنی برشمرد و عنوان کرد: وقف قرآنی بستری مناسب برای توسعه فعالیت های قرآنی در جامعه است بنابراین باید تلاش کنیم تا جامعه متوجه نیاز به وقف قرآنی شود که در این زمینه هیچ چیزی مانند رسانه‌ها نمی‌توانند کمک کننده باشند.

اهدای 43 کمک جهیزیه از محل موقوفات سبزوار

حجت الاسلام حسین نیساری، رییس اداره اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: در اسلام نزد خداوند هیچ بنایی محبوب تر از ازدواج نیست و ازدواج موفق در تشکیل خانواده نقش بسزایی دارد.

وی تصریح کرد: در راستای اجرای امینانه نیات واقفان نیکوکار، 43 کمک جهیزیه طی دو مرحله به مبلغ ریالی 400 میلیون به نوعروسان نیازمند شهرستان اهدا شد.

حجت الاسلام نیساری افزود: این کالاها شامل یخچال، پنکه، فرش، بخاری، جارو برقی، چرخ خیاطی، گاز، پتو و دیگر اقلام مورد نیاز زوجین است.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه سبزوار خاطر نشان کرد: بیش از 30 موقوفه در زمینه کمک به نیازمندان در شهرستان وجود دارد که موقوفات عبدالرحیم، عبدالغفور و آقا بیک از مهمترین این موقوفات است./303/930/ب1

ارسال نظرات